Omvänt bottenfilter kopplat till ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    Omvänt bottenfilter kopplat till ytterfilter

    Hej!

    Jag behöver hjälp med hur jag ska få till ett omvänt bottenfilter kopplat till mitt ytterfilter.

    Jag fattar att filtret ska kopplas på "bottenfiltret" och vattnet passera bottengruset uppåt. Finns det bottenfilter att köpa som är gjorda för att köra baklänges? Eller är det vp-rör och kopplingar som gäller?

    Hur vet jag vad lagom vattengenomströmning är?

    Jag kommer enbart att ha flytväxter plus nån ev mossa i detta kar. Kommer i övrigt bestå av korallkross och sten nån rot.

    Vidare kommer jag ha ett rätt varmt kar och kanske vill syresätta vattnet med nåt mer kanske en syresten? Vill helst undvika så mycket fart på vattnet då jag har nån sjysst flytväxt som trivs bäst i lugnt vatten.

    Skulle bli väldigt glad om nån kan förklara ge råd angående omvänt bottenfilter via ytterfilter?
    Hälsningar

    D
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    #2
    Finns det ingen med erfarenhet av detta?
    Hälsningar

    D

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Bara att köra traditionellt, men man är inte helt tappad bakom en vagn....
      Vad är det för ytterfilter du ska använda dig av?
      Använd dig av VP-rör och skarvmuffarna i olika storlekar, så ska du nog kunna närma dig den dimensionen som insugsröret har till filtret.
      Vad jag hört av de som testat detta funkar vanliga bottenfilter från Åleds bra, och jag skulle nog ha så många plattor det får plats i karet.

      Är det till Sulawesiräkorna du ska ha detta, och varför isf?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ursprungligen postat av Broddan
        Hej!

        Jag behöver hjälp med hur jag ska få till ett omvänt bottenfilter kopplat till mitt ytterfilter.

        Jag fattar att filtret ska kopplas på "bottenfiltret" och vattnet passera bottengruset uppåt. Finns det bottenfilter att köpa som är gjorda för att köra baklänges? Eller är det vp-rör och kopplingar som gäller?

        Hur vet jag vad lagom vattengenomströmning är?

        Jag kommer enbart att ha flytväxter plus nån ev mossa i detta kar. Kommer i övrigt bestå av korallkross och sten nån rot.

        Vidare kommer jag ha ett rätt varmt kar och kanske vill syresätta vattnet med nåt mer kanske en syresten? Vill helst undvika så mycket fart på vattnet då jag har nån sjysst flytväxt som trivs bäst i lugnt vatten.

        Skulle bli väldigt glad om nån kan förklara ge råd angående omvänt bottenfilter via ytterfilter?
        Alla är saliga på sin tro!
        Jag själv föredrar omvänt flöde av många anledningar.
        Jag har testat allt från plattor till täckdiknings slang men i de flesta fall fungerar vanliga ½ PVC rör bäst.
        Du bygger det med T kopplingar och rör. Jag brukar göra en grind i stället för en kam för att utjämna trycket och få det hela stadigare. Skall jag skissa upp det?
        Oftast har jag använt ett delflöde från ytterfilter. Det brukar funka med ett rör som sticker upp 2-5 cm över vattenytan där man stoppar i röret/slangen från ytterfiltret som skall vara något mindre i diameter.
        I icke växtakvarier kan du köra fullt flöde eller 2-10 ggr akvarievolymen/timme. Ju högre flöde ju tjockare sandlager skall du ha.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Hittade ett par skisser

          Jag brukar borra utloppshålen melan 2- 5 mm beroende på substrat och 1 - 2 cm mellanrum.

          Så här brukar det se ut uppifrån
          Klicka på bilden för större version

Namn: bottenfilter01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 13,4 KB
ID: 2129829

          Och så här från sidan (med lite lull lull)
          Klicka på bilden för större version

Namn: Bottenfilter02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 10,6 KB
ID: 2129830
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Broddan
            • February 2007
            • 536

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Bara att köra traditionellt, men man är inte helt tappad bakom en vagn....
            Vad är det för ytterfilter du ska använda dig av?
            Använd dig av VP-rör och skarvmuffarna i olika storlekar, så ska du nog kunna närma dig den dimensionen som insugsröret har till filtret.
            Vad jag hört av de som testat detta funkar vanliga bottenfilter från Åleds bra, och jag skulle nog ha så många plattor det får plats i karet.

            Är det till Sulawesiräkorna du ska ha detta, och varför isf?
            Vet inte vilken sort dock
            Har beställt ett akvarium till min räkhylla som ersätter två, alltså lite större (typ 80L). Antingen ett ordentligt koloni på hundratals kardinalräkor eller ett rejält försök på nån lite klurigare Sulawesi räka. Om jag fick möjlighet att köpa Caridina Striata skulle jag ta den(du har visat ett foto på den i nån tråd, jag hittade namnet) Eller satsa vidare och flytta upp den lite större Caridina Spinata.

            Tänkte fläska på med filtrering och nyfiken på bottenfilter. Jag vill ha en ganska lugn vattenyta så luftdrivet svampfilter är bra men vill som sagt överdimensionera filtreringen.

            Edit: Jag har ett miniytterfilter med 1 1/5 L filter material och pumpat typ 250-300L/timmen..
            Senast redigerad av Broddan; 08 December 2010, 20:58.
            Hälsningar

            D

            Kommentar

            • Broddan
              • February 2007
              • 536

              #7
              Ursprungligen postat av bossep
              Jag brukar borra utloppshålen melan 2- 5 mm beroende på substrat och 1 - 2 cm mellanrum.

              Så här brukar det se ut uppifrån
              [ATTACH=CONFIG]40081[/ATTACH]

              Och så här från sidan (med lite lull lull)
              [ATTACH=CONFIG]40082[/ATTACH]

              Tack för skissen!

              Har tillgång till elrör (vp rör) då gäller det att skaffa lite 90-böjar och t-kopplingar.

              Bra beskrivning vet nu hur jag bygger det.

              Kommer att ha en del sten i karet ska jag hoppa över att ha filter under större stenar eller spelar det mindre roll?

              Botten kommer bestå av korallkross storlek större än hålen på rören, borde vara bättre än mindre? Blir mindre yta för bakterier men vid start stopp av filter borde det komma i mindre med sand/grus/skräp i filterkonstruktionen?

              Gärna tips på hur jag håller en sån näringsfattigmiljö som möjligt, det är bra när andmat får svårt att hitta tillräckligt med näring för att föröka sig...
              Hälsningar

              D

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av Broddan
                Tack för skissen!

                Har tillgång till elrör (vp rör) då gäller det att skaffa lite 90-böjar och t-kopplingar.

                Bra beskrivning vet nu hur jag bygger det.
                Ja du får leta reda på något som passar!

                Kommer att ha en del sten i karet ska jag hoppa över att ha filter under större stenar eller spelar det mindre roll?
                Det är en av fördelarna med omvänt. Det blir inte anoxa (syrefattiga) områden i botten vilket det ofta blir under stenar o.dyl.

                Botten kommer bestå av korallkross storlek större än hålen på rören, borde vara bättre än mindre? Blir mindre yta för bakterier men vid start stopp av filter borde det komma i mindre med sand/grus/skräp i filterkonstruktionen?
                Funkar det med korallkross och räkor? Annars är det ett bra madium för biofilm och helt klockrent för omvänt flöde. Desutom lär det suga i sig fosfat! Det är ingen större risk att du får in sand och skit i rören eftersom det är lite övertryck i dessa.

                Gärna tips på hur jag håller en sån näringsfattigmiljö som möjligt, det är bra när andmat får svårt att hitta tillräckligt med näring för att föröka sig...
                Ditt mini filter blir säkert kanon om du kör hela volymen ned i botten. Med det flödet i ett 80 l finns det nog möjlighet att du får Nitrifiering i ytterfiltet och en viss denitrifiering i botten. Det blir ofta lite syrefattiga fickor mellan rören och det kan bli relativt låg syrenivå över huvud taget ut från ytterfiltret. Om du har korallkross fungerar det som jag sa tidigare som fosfor sink.
                Jag tror du skall försöka få ned lite syrerikt vatten från ytan om du inte har en massa växter. Hur som hälst bör du nog ha någon form av cirkulation om en låg sådan.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Broddan
                  • February 2007
                  • 536

                  #9
                  På vilket sätt suger korallkrosset i sig fosfat? Om det går att förklara hyfsat enkelt...

                  Har i korallkross för jag testat med framgång, tror jag får ett stabilt vatten ur hårdhets och pH synpunkt. Alla räkor vill inte ha surt/mjukt vatten.

                  Tror jag dubblar med ett luftdrivet svampfilter för cirkulation/syresättning.

                  Nu har jag inte bestämt mig hundra men det lutar åt att jag testar detta.

                  Edit:
                  Kommer nog låta vattnet passera en uv-c lampa innan det går in i ytter filtret också. Någon input angående detta? Då de räkor jag är intresserad av kan vara duktigt känsliga (speciellt nyanlända) tänkte jag "säkra" upp ordentligt.
                  Senast redigerad av Broddan; 09 December 2010, 17:42.
                  Hälsningar

                  D

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Broddan
                    På vilket sätt suger korallkrosset i sig fosfat? Om det går att förklara hyfsat enkelt...

                    Har i korallkross för jag testat med framgång, tror jag får ett stabilt vatten ur hårdhets och pH synpunkt. Alla räkor vill inte ha surt/mjukt vatten.

                    Tror jag dubblar med ett luftdrivet svampfilter för cirkulation/syresättning.

                    Nu har jag inte bestämt mig hundra men det lutar åt att jag testar detta.

                    Edit:
                    Kommer nog låta vattnet passera en uv-c lampa innan det går in i ytter filtret också. Någon input angående detta? Då de räkor jag är intresserad av kan vara duktigt känsliga (speciellt nyanlända) tänkte jag "säkra" upp ordentligt.
                    Skall se om jag kan hitta något om fosfat och sand. Man använder kalk i fosforfällor och jag och andra har märkt att PO4 försvinner om man har korallsand i filtret.
                    Låter bra med luftdrivet filter då gasar du ut eventuell ammoniak, etc.

                    UV-C är undervärderat! Så om du har det kör men se till att hålla rent lampglaset!
                    Senast redigerad av bossep; 09 December 2010, 18:30.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • eric700
                      • June 2010
                      • 97

                      #11
                      Har precis gått över till att pumpa ner i botten istället för från och det ska bli spännande och se om det gör någon skillnad (om någon månad). Har t-rör lösning och kopplat ett hemmagjort innerfilter av PVC rör innan bottenfiltret så i princip samma som ni diskuterar här. Men varför är det bättre att göra på detta sätt än normalt, vilken faktor är det som gör skillnaden?
                      // 330liter SA

                      Kommentar

                      • Broddan
                        • February 2007
                        • 536

                        #12
                        Du får gärna rapportera utvecklingen av din filterlösning.

                        Hur fungerade den gamla och varför har du bytt?
                        Hälsningar

                        D

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av eric700
                          Har precis gått över till att pumpa ner i botten istället för från och det ska bli spännande och se om det gör någon skillnad (om någon månad). Har t-rör lösning och kopplat ett hemmagjort innerfilter av PVC rör innan bottenfiltret så i princip samma som ni diskuterar här. Men varför är det bättre att göra på detta sätt än normalt, vilken faktor är det som gör skillnaden?
                          Skillnaden är ganska stor.
                          Med ett vanligt bottenfilter suger man ned skiten i gruset. Vilket betyder att belastningen ökar.
                          Ett sandfilter som ”suger” täpps ganska snabbt igen och detta sker ”fläckvis” och det kan uppstå relativt stora anaerobiska ytor. Jag har testat i lite större format och ett sugfilter täpptes igen efter 2 dagar och fick backspolas ganska ofta (6 tim). Samma förhållande men med motsvarande tryck tuffade och gick i över 1 år med bättre vattenvärden.
                          Förklaringen ligger nog i att den tunna biofilm som bildas på vart sandkorn hålls ren och kan därmed arbeta effektivare. Om man sedan har ett mekaniskt filter före detta biologiska fungerar det ännu bättre. Då kan man ta bort mulm innan det bryts ned och endast de lösta föroreningarna hamnar i filtret.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Som ett alternativ till ytterfilter skulle jag rekommendera ett typ Hamburgerfilter http://www.sifle.de/Hamburger-Mattenfilter.htm . Det vill säga en bit filtermatta som omsluter pump, etc. från botten till ytan. Då fungerar filtermattan som mekaniskt filter och sanden som biologiskt. Jag har använt den modellen till yngelakvarier och det bör fungera bra för exempelvis räkor.
                            Det blir nog en sån modell i mitt Nano kar.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Här är en mycket bra filter länk. Beräkningarna är gjorda för endast matt filter men principen är samma för alla filter. http://www.janrigter.nl/mattenfilter/
                              Min modell tillåter betydligt större flöde genom filtermattan vilket gör att man plockar upp mer mulm på den. Sedan kör man långsamt genom sanden eftersom det är en relativt stor media volym i förhållande till flödet. I sandfilter har jag kört betydligt lägre hastigheter en 3 cm/minut utan några problem. Troligtvis beror det på att det är mer fast material i sand en i filtermatta. Sätt igång och räkna!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...