Vilken film...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #31
    Ja, VHS och DVD representerar ju två olika tidsåldrar (som häst och vagn kontra bil), medan DVD och Bluray är väl mer att räkna som en enklare, och en mer avancerad version av samma teknologi (som en basutrustad bil med fönstervevar och utan AC, kontra toppversionen av samma bil).

    Är det bara spelarna som skiljer, eller skiljer det mellan en DVD-skiva och en Bluray-skiva också? Eller är skivorna identiska, men att de har kunnat lägga in mer information nu, tack vare Bluraylasern?
    Senast redigerad av Shepard; 09 May 2010, 17:39.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #32
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Ja, VHS och DVD representerar ju två olika tidsåldrar (som häst och vagn kontra bil), medan DVD och Bluray är väl mer att räkna som en enklare, och en mer avancerad version av samma teknologi (som en basutrustad bil med fönstervevar och utan AC, kontra toppversionen av samma bil).

      Är det bara spelarna som skiljer, eller skiljer det mellan en DVD-skiva och en Bluray-skiva också? Eller är skivorna identiska, men att de har kunnat lägga in mer information nu, tack vare Bluraylasern?
      Håller med dig helt när det gäller jämförelsen av just vhs,dvd och blu-ray.

      Det är både spelaren och skivan som skiljer från dvdn. Just lasern är jag inte påläst om men det är en annorlunda laser vad jag vet.

      När det gäller skivan så är blu-ray skivan gjord på ett annat sätt så att mer kan få plats på samma skiva, finns ju dual layer blu-ray skivor också och dom rymmer väl från 50GB och uppåt har jag för mig. Sen så är väl skivan utrustad med bättre skydd mot t.ex repor och dylikt.

      Sen när det gäller kostnaden så är väl det som allt, man får det man betalar för tycker jag. Själv så kommer jag ihåg när dvd var nytt och det kostade runt 200-300kr för en splitter ny film medans nu när man tittar på blu-ray så är dom flesta bara strax över 200kr sträcket, vilket jag tycker är acceptabelt med tanke på allt jag kan utnytja med blu-ray jämfört med dvd'n (bättre ljud, bild bl.a)

      Fast jag laddar ju ner i princip alla mina filmer så kostnaden för mig ligger ju på ynka 100kr i månaden (för medlemskapet) så jag har inget och klaga över

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #33
        Jag lyckades hinna med fyra filmer igår och tyvärr var allihopa mer eller mindre medelmåttiga.

        The Road 5/10
        Bröllopsfotografen 6/10
        The Lovely Bones (Flickan från ovan) 4/10 (läs boken istället)
        Jennifers Body 4/10

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #34
          Efter gårdagens rätt trista filmmaraton så körde jag på ett lite säkrare kort ikväll, Repulsion av Roman Polanski. Mycket läskig och mycket bra, 8/10.

          Angående DVD vs Bluray så bör det väl sägas att en film inte automatiskt blir av bättre kvalitet för att den läggs på en bluray-skiva. Precis som när DVD var nytt så släpps det tyvärr en hel del undermåliga utgåvor på bluray för tillfället. Men när det restaureras rätt så blir det en stor skillnad, och då kan jag ändå bara se filmer i 720p. Pixars filmer på bluray är väl så nära referenskvalitet man komma just nu.

          Annars är jag imponerad av hur stor skillnad det blir på en välrestaurerad äldre film på bluray. Som exempel kan jag ta den nya utgåvan av Trollkarlen från Oz. Man kan knappast tro att det är en 70 år gammal film man kollar på där. Fantastiska färger och fullständigt överlägsen kvalitetsmässigt alla andra versioner jag sett av den. Repulsion som jag såg på ikväll var också av fantastisk kvalitet så även för svartvita filmer kan det vara stor skillnad.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #35
            Sedan är frågan om det är Blu-ray som format eller bara saken att man lagt ner tid på restaureringen som gör den stora skillnaden. Blu-ray har en högre kapacitet när det gäller bilden och inte minst högupplöst, men någon mirakelpryl är det icke. Sagan om ringen har man hört ska vara mardrömsexeplet när det gäller undermålig konvertering.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • källebacken
              • February 2006
              • 574

              #36
              Avatar...mycket bra
              Annica

              Kommentar

              • Andrém
                • October 2009
                • 1247

                #37
                Ursprungligen postat av myslas
                Angående DVD vs Bluray så bör det väl sägas att en film inte automatiskt blir av bättre kvalitet för att den läggs på en bluray-skiva. Precis som när DVD var nytt så släpps det tyvärr en hel del undermåliga utgåvor på bluray för tillfället. Men när det restaureras rätt så blir det en stor skillnad, och då kan jag ändå bara se filmer i 720p. Pixars filmer på bluray är väl så nära referenskvalitet man komma just nu.
                Nej såklart det inte bara magiskt blir bättre, vore dumt att påstå det! Det är ju fortfarande "ny" teknologi som behöver besmästras för att få ut det bästa möjliga, men det som verkligen är bra tycker jag är mycket bättre än dvd. Sen finns det ju riktigt kassa versioner också, tyvärr.


                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Sedan är frågan om det är Blu-ray som format eller bara saken att man lagt ner tid på restaureringen som gör den stora skillnaden. Blu-ray har en högre kapacitet när det gäller bilden och inte minst högupplöst, men någon mirakelpryl är det icke. Sagan om ringen har man hört ska vara mardrömsexeplet när det gäller undermålig konvertering.
                Men dom behöver ju inte göra någon direkt ändring eftersom det är ju kapaciteten och teknologin som saknades förr (kapaciteten på skivan och teknologin för TV'n) som gjorde att dom inte kunde visa den höga upplösningen dom kan idag. Rullarna med film (kommer inte på namnet just nu) som fortfarande används för att spela in filmer vi ser idag har en upplösning mycket högre än 1920x1080P (vilket är full HD) så egentligen så har vi mycket mer detaljer att hämta när teknologin utvecklas ännu mer. Just upplösningen film spelas in i från kameran hittar jag inte just nu, men jag vet att den är bra mycket mer än den full HD filmer spelas upp i.
                Senast redigerad av Andrém; 10 May 2010, 00:56.

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #38
                  Analog film har ju i teorin oändlig upplösning och även med faktiska begränsningen med kornstorlek så finns det en otrolig upplösning att plocka ur, det säger jag knappast emot. Det stora med Blu-ray är möjligheten att öka bildstorleken utan att tumma på kvaliteten så som ögat uppskattar denna och inte minst detaljerna som du nämner. Men slår du på en Blu-ray på en TV modell mindre och sitter en bit ifrån kommer ju ändå inte ögat uppfatta skillnaden något nämnvärt. Jag skulle säga att den riktiga nyttan kommer vid 50+tum, då vi har lite mindre TV än så blir skillnaden inte lika stor man sitter på avstånd. Dock är HDMI och dator nästan lite magiskt då det faktiskt för första gången går bra att ha den kopplad till TVn.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #39
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Analog film har ju i teorin oändlig upplösning och även med faktiska begränsningen med kornstorlek så finns det en otrolig upplösning att plocka ur, det säger jag knappast emot. Det stora med Blu-ray är möjligheten att öka bildstorleken utan att tumma på kvaliteten så som ögat uppskattar denna och inte minst detaljerna som du nämner. Men slår du på en Blu-ray på en TV modell mindre och sitter en bit ifrån kommer ju ändå inte ögat uppfatta skillnaden något nämnvärt. Jag skulle säga att den riktiga nyttan kommer vid 50+tum, då vi har lite mindre TV än så blir skillnaden inte lika stor man sitter på avstånd. Dock är HDMI och dator nästan lite magiskt då det faktiskt för första gången går bra att ha den kopplad till TVn.
                    Håller med dig fullt ut, har även sagt på många andra forum och nästan alla är överrens att den stora märkbara skillnanden speciellt, om än 'liten', mellan 720P och 1080P syns bara på skärmar på 50" eller mer. Såklart så behövs ju ett rum som kan ha en sådan stor skärm och att man sitter rätt distans ifrån TV'n annars så försämrar man ju kvalitén rätt så märkbart.

                    Upplösningen lär ju tyvärr inte bli högre när 3D börjar bli mer och mer introducerat, där är det ju bara 3 bilder som ligger brevid varandra och lite mer teknologi bakom det hela.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #40
                      Såg I Am Legend igår, den var rätt ok, igen en film med pikar åt forskningsvärlden att man inte ska mixtra med naturen.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        #41
                        Den gamla polisserien med Per Oskarsson "Polisen och pyromanen".
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #42
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Såg I Am Legend igår, den var rätt ok, igen en film med pikar åt forskningsvärlden att man inte ska mixtra med naturen.
                          Det är inte ofta jag somnar under filmer på dagen, men den har sövt mig 2/3 gånger.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • danne0301
                            • July 2009
                            • 1128

                            #43
                            Såg Avatar i helgen, på dvd.
                            Herregud vilken överskattad film, i 3D är den säkert urhäftig (t.o.m draktämjaren var häftig i 3d....), men som vanlig film var den blah. Ok men absolut inte bättre.
                            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                            2 gånger 54L odlingsprojekt
                            540L Ormhuvudfisk som blev CA

                            Kommentar

                            • myslas
                              • February 2008
                              • 672

                              #44
                              Ursprungligen postat av danne0301
                              Såg Avatar i helgen, på dvd.
                              Herregud vilken överskattad film, i 3D är den säkert urhäftig (t.o.m draktämjaren var häftig i 3d....), men som vanlig film var den blah. Ok men absolut inte bättre.
                              Såg den i 3D i måndags. Filmen blir inte bättre men det var väl lite kul att se i alla fall. Tekniken är inte fulländad ännu. Filmen är bra men absolut inget speciellt, specialeffekterna är den stora behållningen.

                              Såg Shutter Island ikväll. Bra gjord filmatisering av Scorsese men jag föredrar boken.

                              Kommentar

                              • Gaffel
                                • December 2007
                                • 6200

                                #45
                                Valhalla Rising 2009.BDRIP.Xvid.UniverSalAbsurdity, undrar om den suger..
                                Life's a bitch and then you die..
                                "I might be right handed but im always left-winged"
                                Skriv på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...