Akvarium i plast

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozzro
    • August 2009
    • 23

    Akvarium i plast

    Jag funderar på att be någon plastgutera att göra et akvarium åt mig som är i ett stycke alltså inga skarvar som kan gå sönder efter några år eller så. men problemet är att plast är ganska så känsligt mot repor och så. Men har ni någon ide på hur man skulle kunna få ett akvarium i ett stycke annars. Jag har stav parkett hemma som jag inte vill förstöra för att karet går sönder.....
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    oddsen att ett plastgjutet kar går sönder (spricker) är nog klart större än ett
    vanligt kar från en riktig tillverkare.

    sedan kan man ju börja undra över kostnaden att gjuta ett kar i plast.

    den är nog mindre kul....


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13109

      #3
      Finns helgjuta glaskar men det kostar Men din oro att siliconet ska släppa är obefogad, det är oerhört starkt och håller många många år, vad man ska vara försigt med är stenras och att man slår i karet med nåt hårt så man spräcker glaset eller ställer det i en vriden ställning så det uppstår spänningar oops.. http://www.youtube.com/watch?v=f39gO501mNA
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Jag skulle tro att ett plastakvarium inte blir riktigt lika "glasklart" som ett vanligt i just glas. Plast har inte riktigt samma ljusgenomsläppsegenskaper *pust* som glas.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Whistler84 har byggt ett eget kar i akryl.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Ursprungligen postat av perfetto
            Jag skulle tro att ett plastakvarium inte blir riktigt lika "glasklart" som ett vanligt i just glas. Plast har inte riktigt samma ljusgenomsläppsegenskaper *pust* som glas.
            Det har du helt rätt i, dom är oftast avsevärt bättre en glaskar
            Många i USA väljer plastbaljor till salt då deras färger blir bättre, vanligt glas är förorenat med en del junk. Därav så ser det grönt ut om du kollar på sidan av en glasskiva, plast är helt klart(även weissglas men det är en annan historia i sig).
            Ju större kar destu mera färgar glaset innehållet, det påverkar dock inte sötvatten lika mycket.

            //NiXoN

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Varför beställer vi inte akvarier i specialglas i så fall. Det som gör glaset grönt är föroreningar från järn och det finns ett företag i tyskland som har gjort glas till absorbtionsrör till solkraftanläggningar renat från järn, detta ger 3-5 % bättre genomsläpp (för 5 mm glas) i ett 15 mm planglas blir ju effekten avsevärt större.. Undrar vad det finns för marknad

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Ursprungligen postat av Xul
                Varför beställer vi inte akvarier i specialglas i så fall. Det som gör glaset grönt är föroreningar från järn och det finns ett företag i tyskland som har gjort glas till absorbtionsrör till solkraftanläggningar renat från järn, detta ger 3-5 % bättre genomsläpp (för 5 mm glas) i ett 15 mm planglas blir ju effekten avsevärt större.. Undrar vad det finns för marknad
                Har blivit vanligare och vanligare med akvarium gjorda av s.k. optiwhiteglas. Men det blir rätt mycket dyrare vill jag minnas.

                Kommentar

                • Klotte
                  • February 2007
                  • 621

                  #9
                  Pratade med en glasmästare här i Kalmar som sa att han bygger med "vanligt" glas på alla sidor utom framrutan som han kör med en vitare glas.
                  540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                  100 liter blandat...

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Det kan kosta 2papp extra för en ruta på ett 500 liters kar, därav så är det mer pop på saltsidan där själva karet är en mindre del av kostnaden.
                    Själv ser jag ingen större fördel med weissglas i sötvatten....

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    Arbetssätt...