Rescape 160 L Sällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Rescape 160 L Sällskap

    Hej

    Detta projekt är nog ännu bara en idé, men så fort lite cash finns så kommer jag att påbörja det hela. Så ska slänga upp någon helbild på karet snart så att ni kan tycka och tänka om den befintliga "möbleringen" samt idéer på hur jag kan "möblera om".

    Vill inte köpa så mycket nytt utan är nöjd med det som finns i karet, det enda som ska i är 2 kokosnötshalvor som ska bli grottor till mina paletter.

    (Har gröpt ut, kokat och dragit bort så mycket hår från nötterna som det går... men de färgar fortfarande mycket när man kokar de, men inte om de bara ligger i kallvatten. Är det ok att ha i de nu eller kan det vara farligt för fiskarna)


    Men feedback på den befintliga scapen och ideér för inspiration till ny resacpe.


    Tackar på förhand

    MVH
    Niklas
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag kokade mina i en halvtimme o sen gröpde ur det vita o sen kokade i 5 min till..sen åkte de i karet o de funkar bra

    tips på när du gör grott öppningar: ta en polygrip o bryt loss bitar så det blir en öppning. ser mer naturligt ut än att såga ur en öppning.

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      jag kokade mina i en halvtimme o sen gröpde ur det vita o sen kokade i 5 min till..sen åkte de i karet o de funkar bra

      tips på när du gör grott öppningar: ta en polygrip o bryt loss bitar så det blir en öppning. ser mer naturligt ut än att såga ur en öppning.
      Vad bra, mina har kokat i timme efter timme

      Japp någon liten öppnings ska jag fixa, men bara lagom så paletthanen kommer in i nöten tror jag.

      EDIT: Fixade en bild på karet:160 L

      Nicke
      Senast redigerad av ApeviaX; 26 January 2010, 14:37.
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #4
        Karet ser nästan ut som på bilden, med skillnad att det finns lite kokosnötgrottor åt paletterna och att jag fick riva ut alla rötter och sedan trycka tillbaka de när jag skulle få upp min sjuke VF palett som nu är död sen en tid tillbaka... Svärdplantan till höger är träligare, men ska nu möblera om imorrn hade jag tänkt iaf, men så att paletterna lekt idag, så får vänta med detta och ta mig an mitt bänkbygge till 54 L... d.v.s även återanvända det gamla (troligtvis IKEA, sambon's mosters gamla matbord) till akvariebänk alltså, då ekonomin inte räcker för att köpa en just nu.

        Sedan blir det växtodling i det karet som ska vara på den bänken och både det samt mitt 160 L sällskap ska få PMDD från och med nu, men väntar i 160 L tills det är ommöblerat.

        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #5
          Nystart av rescape tråden...

          Blev ingen "ommöblering" däremot flytt till andra sidan gården, bor nu i en finare lite större 3:a med betydligt större tomt, underbart.

          Ska tapetsera om innan jul som det ser ut nu, kommer då behöva flytta på karet för att komma åt väggen bakom, tänkte då passa på att fixa i ordning bänken så att den pallar med ett tag till, fixa ny scape, men hur ska det se ut då?!?!?

          Postar samma bild som sist, akvariet ser dock inte riktigt lika dant ut nu men har ingen nyare bild och den är inte helt fel dock.. Ta en titt på den och kom med förslag.

          Något som skulle uppskattas är följade, hur tusan ska jag placera rötterna, har nog egentligen för många för detta enda kar som jag kan ha de i. Men vill ju inte ha ihjäl eller i onödan slita bort anubias, javarombunke och windelöv som växer så fint på dessa för att låta rötterna ligga och torka till bättre tider, nej det vore bra om jag kunde använda de alla i karet men samtidigt är det ju massor crypto och svärdplantor som ska få plats, puh.

          MaxB hjälp!!!

          Bilder på de separata rötterna kan nog komma inom en snar framtid, ska nog möblera om anubiasen på de... kanske....

          Nicke
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #6
            tja nu är jag ju inte maxb men det jag hade testat var att leka lite lego med de rötter du har Kanske testa ett köra mer rötter i mitten med lite fritt utrymme på sidorna för cryptos och echinodorus, eller tvärtom att du fokuserar rötter till de båda sidorna och öppnar upp i mitten istället.
            Var inte rädd att bygga lite på höjden också, på så vis kan du skapa flera våningar mer eller mindre med rötter.

            Nu syns det ju tyvärr inte på min senaste scape men jag har alltså 8st rötter där i mitten som är ihopsatta legostyle för att skapa flera lager av grottor och utrymmen, tyvärr gör det att mina L-malar aldrig syns till och jag har inte en aning om när mina apistos leker, men fiskarna verkar uppskatta det och det kan bli förbannat snyggt, det viktiga är att man testar flera gånger, kanske byter ut en rot här, flyttar en där osv.
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #7
              Ursprungligen postat av Marnat
              tja nu är jag ju inte maxb men det jag hade testat var att leka lite lego med de rötter du har Kanske testa ett köra mer rötter i mitten med lite fritt utrymme på sidorna för cryptos och echinodorus, eller tvärtom att du fokuserar rötter till de båda sidorna och öppnar upp i mitten istället.
              Var inte rädd att bygga lite på höjden också, på så vis kan du skapa flera våningar mer eller mindre med rötter.

              Nu syns det ju tyvärr inte på min senaste scape men jag har alltså 8st rötter där i mitten som är ihopsatta legostyle för att skapa flera lager av grottor och utrymmen, tyvärr gör det att mina L-malar aldrig syns till och jag har inte en aning om när mina apistos leker, men fiskarna verkar uppskatta det och det kan bli förbannat snyggt, det viktiga är att man testar flera gånger, kanske byter ut en rot här, flyttar en där osv.


              Tackar för snabbt svar Marnat, nu måste det ju inte vara MaxB som svarar, det ärla' klart som tusan att ni andra duktiga zoopetare runtom är mer än värlkomna att svara och ge tips i denna tråden.

              Marnat posta gärna lite bilder på scpaen i karet du snackade om, och som du sa givetvis är det lego och pussyelpyssel som gäller... Men förslag och tips som ditt ovan kan ju hjälpa till och underlätta i arbetet...

              Sen har jag ju en mer praktisk fråga, var ska min stackars fiskar vara när detta sker? Kommer ju att pyssla med att "möbler" om växterna som sitte rpå rötterna, göra rent rutor och filter ordentligt (i akvarievatten givetvis) men eftersom detta skall ske i samband med tapetsering så kommer det ta lite tid ett par dagar, var ska fiskarna vara? Och hur bör vatten etc. stå i karet för att inte förstöra bakteriekulturen i bottesnsubstrat och filter (har ett innerfilter, fluval kan det vara 4 kanske hmmm? 160 liters kar iaf.)


              Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                Ursprungligen postat av ApeviaX
                Tackar för snabbt svar Marnat, nu måste det ju inte vara MaxB som svarar, det ärla' klart som tusan att ni andra duktiga zoopetare runtom är mer än värlkomna att svara och ge tips i denna tråden.

                Marnat posta gärna lite bilder på scpaen i karet du snackade om, och som du sa givetvis är det lego och pussyelpyssel som gäller... Men förslag och tips som ditt ovan kan ju hjälpa till och underlätta i arbetet...

                Sen har jag ju en mer praktisk fråga, var ska min stackars fiskar vara när detta sker? Kommer ju att pyssla med att "möbler" om växterna som sitte rpå rötterna, göra rent rutor och filter ordentligt (i akvarievatten givetvis) men eftersom detta skall ske i samband med tapetsering så kommer det ta lite tid ett par dagar, var ska fiskarna vara? Och hur bör vatten etc. stå i karet för att inte förstöra bakteriekulturen i bottesnsubstrat och filter (har ett innerfilter, fluval kan det vara 4 kanske hmmm? 160 liters kar iaf.)


                Nicke
                Alla bilder på mitt kar hittar du under 234L projekttråden

                Gällande var fiskar ska vara så kan du ha både fiskar och filter i badkaret om du har något sådant. Ni får leva skitigt medan ni tapetserar haha.
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Jag håller med Marcus!
                  Nicke, spana in Marnat-Marcus exemplariska kar för inspiration - kan inte gå fel!

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #10
                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Jag håller med Marcus!
                    Nicke, spana in Marnat-Marcus exemplariska kar för inspiration - kan inte gå fel!

                    Marcus SA tråd uppe redo för inspektion, badkaret, jo visst har vi ett sådant... Men inga risker att det finns nåt gammalt schampoo eller skit som riskerar att förgifta de små liven? Men om doppvärmare innerfiltert med pump samt växter och fisk kan husera badkaret så är det ju en enkel lösning, men frågan återstår var och hur sanden skall förvaras för att förhindra döda bakterier och för att minska risk för att den ska förgifta fiskarna vid återkomsten?

                    Nicke
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      #11
                      Ursprungligen postat av ApeviaX
                      Marcus SA tråd uppe redo för inspektion, badkaret, jo visst har vi ett sådant... Men inga risker att det finns nåt gammalt schampoo eller skit som riskerar att förgifta de små liven? Men om doppvärmare innerfiltert med pump samt växter och fisk kan husera badkaret så är det ju en enkel lösning, men frågan återstår var och hur sanden skall förvaras för att förhindra döda bakterier och för att minska risk för att den ska förgifta fiskarna vid återkomsten?

                      Nicke
                      Gött att ni kan ha dem i badkaret, allt du behöver göra innan du släpper i dem är att skrubba med svamp och varmt vatten så att inga shampoo rester ligger kvar

                      Sanden är jag dock rädd att du nog får tvätta eller byta ut vid omstart. Sand kostar å andra sidan nästan gratis om man vet var man ska leta
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        #12
                        Okej, då ska de få ett lång bad senare i höst, men då tvättar jag sanden, för den är ju fin och förhållandevis ren och ny. Dock så har jag ingen aning om var man hittar billig sand haha för det var inte denna?!

                        Men som sagt rengör sanden, + karet när det ändå skall tömmas, "badar" fiskarna och sen då? Spara lite av badvattnet inför nyinkoppning?

                        Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Mitt intryck av karet är att det känns väldigt platt och symmetriskt ut med växter och rötter jämnt fördelade längsbakgrunden. Så mitt tips är att försöka åstadkomma lite mer dramatik. Kanske en större ansamling rötter på en sida karet som går hela vägen ut mot rutan. Sen en mindre rot/rotsamling på andra sidan med utrymme över mot gaveln. Då kanske du kan ordna en "gång" av kalt grus som böjer runt stora högen så du får djup och en spännande passage. En del spontana tankar bara som kanske väcker en del ideér!
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #14
                            Tvärkikade igen och kom på en till grej. Skippa bakgrundsplanschen, den är ju helt fel biotop och generellt är de sällan snygga enligt min mening.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              #15
                              Ursprungligen postat av Moving Waves
                              Mitt intryck av karet är att det känns väldigt platt och symmetriskt ut med växter och rötter jämnt fördelade längsbakgrunden. Så mitt tips är att försöka åstadkomma lite mer dramatik. Kanske en större ansamling rötter på en sida karet som går hela vägen ut mot rutan. Sen en mindre rot/rotsamling på andra sidan med utrymme över mot gaveln. Då kanske du kan ordna en "gång" av kalt grus som böjer runt stora högen så du får djup och en spännande passage. En del spontana tankar bara som kanske väcker en del ideér!
                              Hej och tack!

                              Perfekt kritik och idéinspirationsuttryckande text, lite långt där va haha

                              Nej men allvarligt talat, det är sånt jag vill höra, och svar ja, planschen var aldrig tänkt att bli stationär så att säga. Har ej råd med slimline så kanske blir svatmålat eller nåt annat svart helt enkelt som "bakgrund"...

                              Jaa, lite väl symmetriskt tycker jag med, och rötter finns så det räcker och blir över, kommer behöva ansa framförallt bland anubiasen på de, möblera om etc. men som sagt p.g.a ekonomin så kommer jag att "återanvända" det jag har i karet nu (ser inte riktigt ut som på bilden, men väl alldeles för symmetriskt och "tråkigt" nu...) så min idé har varit att "separera" rötter och svärdplantor åt olika håll, det kommer nog att finnas rötter i "hela" karet men vill skapa en skog av svärdplantor på ena sidan och mer rötter och cryptocoryne åt andra hållet... en passage låter trevlig, skulle gärna behålla och dölja paletternas kokosgrottos också.. hmmm.

                              Nicke
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              Arbetssätt...