Corydoras odling- hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Corydoras odling- hur gör ni?

    Hej jag undrar hur ni gör när ni odlar corydoras?

    Visst har jag haft många odlingar själv och lyckats bra med att odla corydoras men vill bli bättre och är nyfiken på hur ni gör och kanske kan få lite tips på att bli jättebra på detta.

    Just corydoras är min passion att föda upp.

    Hur gör ni för att trigga igång dom till lek?

    När ni har tagit äggen
    Hur förvarar ni dom?
    Har ni syresten i?
    Har ni några medel i?
    Hur känsliga är dom för vattenbyten?

    Skriv gärna sorten med om det är någon skillnad på hur dom ska behandlas?

    Är det några speciella perioder som dom är mer lättlekta?
    Senast redigerad av solis; 10 December 2009, 14:40.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Mrs Peel
    • October 2009
    • 115

    #2
    Hej!

    Tyvärr kan jag inte svara på din fråga, men kan inte du berätta så länge hur du gör när du odlar?

    Det skulle vara intressant att veta tycker jag!
    240 l blubb blubb

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Jag har märkt att dom lättast triggas igång med nedkylt vatten vid vattenbyte gärna några grader kallare än det var innan, men jag har också märkt att det verkar som om dom leker i olika perioder på året, är inte säker kanske bara en tillfällighet.
      Just nu får jag inte igång dom alls

      Jag brukar sätta äggen i ett litet plastakvarium som jag sänker ner i karet (gjort en liten anordning som håller fast det lilla karet)så att vattnet håller värmen och så sätter jag i en syresten där.
      När väl äggen är kläckta och att jag börjat mata så städar jag botten varje dag för att det blir smutsigt efter maten (artemia nauplier+ att jag slänger i lite skräpsnäckor som städare med) med en smal slang som jag använder som damsugare, tyvärr händer det att det kommer med yngel men dom mellanlandar i en glasslåda så dom kommer alltid tillbaks.

      Jag använder inga medel men jag har läst att man kan använda något mot mögel på äggen.

      Jag har tänkt att expremintera nästa gång albinona eller metallerna lägger ägg för dom lägger så många och då har jag tänkt att sätta ägg i tre olika sorters kassar, ett nytt hemmabygge, karet med syresten i och en liten yngelkasse med små hål i och se var äggen klarar sig bäst, därför vill jag så gärna att dom ska leka nu.(expriment är alltid kul)
      Vågar inte exprimentera om det är mina andra sorters pansarmalar för dom är inte lika givmilda med äggen

      Har läst många trådar och vissa har knappt brytt sig om dom och ändå lyckats så är lite intresserad av vattenkvalite och hur noga ni andra varit.
      Senast redigerad av solis; 10 December 2009, 21:12.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Ni behöver inte ge svar på alla mina frågor, bara lite tips och funderingar på hur ni gjort och lyckats eller inte lyckats.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Jag låter mina pansarmalar sköta hela baletten på egen hand, jag sysslar ju inte med kommersiell odling utan bara för egen del Upplever dem som lättlekta så länge man inte har störande moment i karet! Jag har grupper med stenar med anubias på, där leker dem och äggen trillar ner i skrevorna och får kläckas i fred, sen tillbringar de sin första tid där bland skrevorna tills de är stora nog att ge sig ut bland de andra
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Tack det är något att tänka på, har du märkt villke perioder dom leker bäst typ årstider eller om du gör något spesiellt?
            Kör också för egen del, tycker att det är kul att föda upp bara och har många kar att sätta dom i
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Är det fler som har lite erfarenhet, kanske kan man pussla ihop något bra av alla erfarenheter
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Om det är någon årstid de som är lite marigare att få i gång är lättare att få lek på är det vinter/vårvinter. Det är då regnperioden i Amazonas startat då då sätter de igång med lek där. Det regnar ner kyligare syrerikare vatten, floderna stiger och mat i massor sköljs ner i vattnet. Då tycker dom det är en bra period att börja leka.

                Man kan försöka trigga igång dom med olika grejer som redan nämnda kallvattenbyten men också att innan man gör det så kan akvariet de går i görna få lite högre temp och så ska man mata dom ordentligt så att honorna bildar rom. Man kan slarva med vattenbytena en tid där också.

                Har man möjlighet så flyttar men en lekgrupp på t ex en rund hona och två hanar, eller två honor och tre hanar. Dom blir stimulerade av att hamna i ett nytt kar, där kan man forstsätta mata dom och göra kallvattenbyten, låta tempen sjunka lite i karet.

                Jag har precis fått lek på Corydoras duplicareus på ungefär det här sättet, och dom är lite mariga att få igång tycker jag.
                Idag hittade jag de första fem romkornen och flyttade dom till ett 18-liters kar med tom glasbotten, en liten värmare, några växter som sitter på stenar och rötter samt ett väl ingånget ryggsäcksfilter och några posthornssnäckor som renhållningshjon.

                Jag brukar också suga upp skräp och överflödig mat mm med en liten, liten slag. Torkar runt på botten och glassidor med en bit filtervadd före.
                När ynglen kommit igång med ätandet och börjat skräpa ner så slamsuger och byter jag lite vatten var och varannan dag. Men det beror på hur många yngel det är förstås.
                Just c.duplicareus lägger väldigt stor rom, nästan 2 mm i diameter, och de leker en längre tid varhe dag när de väl kommit igång. Men rommen sätts fast en och en och det blir inte många romkorn per dag.

                Jag börjar mata ynglen med nykläckt artemia då de absorberat gulesäcken och ser ut att simma omking mer målmedvetet och söker mat.

                På bildern syns den runda honan och ett romkorn jag precis flyttat. Det blev lite luftbubblor på den men dom är borta i morgon.
                Bifogade filer
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Om det är någon årstid de som är lite marigare att få i gång är lättare att få lek på är det vinter/vårvinter. Det är då regnperioden i Amazonas startat då då sätter de igång med lek där. Det regnar ner kyligare syrerikare vatten, floderna stiger och mat i massor sköljs ner i vattnet. Då tycker dom det är en bra period att börja leka.

                  Man kan försöka trigga igång dom med olika grejer som redan nämnda kallvattenbyten men också att innan man gör det så kan akvariet de går i görna få lite högre temp och så ska man mata dom ordentligt så att honorna bildar rom. Man kan slarva med vattenbytena en tid där också.

                  Har man möjlighet så flyttar men en lekgrupp på t ex en rund hona och två hanar, eller två honor och tre hanar. Dom blir stimulerade av att hamna i ett nytt kar, där kan man forstsätta mata dom och göra kallvattenbyten, låta tempen sjunka lite i karet.

                  Jag har precis fått lek på Corydoras duplicareus på ungefär det här sättet, och dom är lite mariga att få igång tycker jag.
                  Idag hittade jag de första fem romkornen och flyttade dom till ett 18-liters kar med tom glasbotten, en liten värmare, några växter som sitter på stenar och rötter samt ett väl ingånget ryggsäcksfilter och några posthornssnäckor som renhållningshjon.

                  Jag brukar också suga upp skräp och överflödig mat mm med en liten, liten slag. Torkar runt på botten och glassidor med en bit filtervadd före.
                  När ynglen kommit igång med ätandet och börjat skräpa ner så slamsuger och byter jag lite vatten var och varannan dag. Men det beror på hur många yngel det är förstås.
                  Just c.duplicareus lägger väldigt stor rom, nästan 2 mm i diameter, och de leker en längre tid varhe dag när de väl kommit igång. Men rommen sätts fast en och en och det blir inte många romkorn per dag.

                  Jag börjar mata ynglen med nykläckt artemia då de absorberat gulesäcken och ser ut att simma omking mer målmedvetet och söker mat.

                  På bildern syns den runda honan och ett romkorn jag precis flyttat. Det blev lite luftbubblor på den men dom är borta i morgon.
                  Tack för din förklaring på hur du gör
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Kläckning

                    Jag kan ju inte låta bli att lägga upp ett helt nytt foto jag tog nyss på kläckningen av Corydoras duplicareusrommen
                    Bifogade filer
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Jag låter mina pansarmalar sköta hela baletten på egen hand, jag sysslar ju inte med kommersiell odling utan bara för egen del Upplever dem som lättlekta så länge man inte har störande moment i karet! Jag har grupper med stenar med anubias på, där leker dem och äggen trillar ner i skrevorna och får kläckas i fred, sen tillbringar de sin första tid där bland skrevorna tills de är stora nog att ge sig ut bland de andra
                      Trillar äggen ner, vad är det för Corydoras du har då?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Jag kan ju inte låta bli att lägga upp ett helt nytt foto jag tog nyss på kläckningen av Corydoras duplicareusrommen
                        Roligt kort du måste ha en bra kamera som kan ta så bra bild
                        undrade vad du menade när du skrev om tiden när dom lägger ägg blev lite förrvirrad och förstod inte riktigt vad du menade, var dom lättare på vintern och våren eller
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Japp, det är lättare att få igång dom vinter/vårvinter. Inte C.aeneus och C,paleatus förstås, dom håller på när som helst. Men de lite knepigare leker då det är regnperiod i Amazonas där dom kommer ifrån.

                          Här håller dom på och leker nu ikväll, ligger i T-position fritt i vattnet. Jag har inte sett det tidigare, utan bara att de ligger på gruset.
                          Bifogade filer
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Vilka häftiga bilder du lägger upp Sonja!, riktigt roligt att titta
                            Pansarmalarna på sista bilden är riktigt snygga
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              Håller med nubi fina kort hon lägger ut.
                              Bra att veta, mina fläckiga började tramsa ikväll men har inte sett några ägg eller när dom tar mjölke, får hoppas dom kommer igång helt väntar på att få odla pansarmalar igen
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...