vatten från avfuktare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    vatten från avfuktare

    Hej!

    Vi har en avfuktare i källaren och jag undrar om det skulle gå att ta vatten direkt från den och hälla i karet?

    Borde ju få ned hårdheten för mina schackbräden
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Albinfiskare
    Hej!

    Vi har en avfuktare i källaren och jag undrar om det skulle gå att ta vatten direkt från den och hälla i karet?

    Borde ju få ned hårdheten för mina schackbräden
    Jag gör så i alla fall - dock så har många avfuktare koppar i rör och kondensator och detta är ju inte helt Ok i längden.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Det borde gå...det är ju att likna vid destillerat vatten, bara det är plaströr i avfuktaren. Iofs lär rören vara så korta och vattnet så kallt, att även om det är kopparrör i avfuktaren att det inte borde vara någon fara med det.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Det borde gå...det är ju att likna vid destillerat vatten, bara det är plaströr i avfuktaren. Iofs lär rören vara så korta och vattnet så kallt, att även om det är kopparrör i avfuktaren att det inte borde vara någon fara med det.
        Jag mailade dom som var generalagent för Mitsubishi (det är en sådan avfuktare jag har) i Sverige och frågade dom - men dom kunde i alla fall inte garantera att vattnet var fritt från koppar.

        Har sedan tänkt att få testat vattnet avseende kopparhalten men det har liksom aldrig blivit av
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #5
          Okej, Så om det skulle vara någt krux så är det kopparrören.

          Går ju att testa kopparhalt isf! Tack för svaren!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag testade mitt vatten med moina som är känsliga för både det ena och andra och det gick bra. Men det kan ju också kanske bero hur gammal och ärgad vattenavfuktaren är.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #7
              Jag har använt dett 1 gång .. första o sista gång . min avfuktare vart aldeles ny , och antagligen kopperrör i . så dett sket sig , växter o djur dog
              //janne
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • vargunge
                • August 2009
                • 214

                #8
                Ursprungligen postat av janne dansk
                Jag har använt dett 1 gång .. första o sista gång . min avfuktare vart aldeles ny , och antagligen kopperrör i . så dett sket sig , växter o djur dog
                //janne
                aj då!
                Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

                Kommentar

                • Ponchu
                  • March 2005
                  • 94

                  #9
                  Jag tänkte fixa upp samling av vatten från luftvärmepumpen som står ute. Nån som vet om det kopparkylare på en sån? Och hur mycket vatten kan det bli på en vecka?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...