Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem
Resultat 1 till 19 av 19

Question Partiklar i vattnet

har alltid partiklar i det ena karet på 54 L där jag har 8 st manteltetror,6 st neontetror,2 st kampfiskhonor och en ancistus

fattar inte vad det är för fel,då jag verkligen inte övermatar dom
    karet ser inte snyggt ut då det virvlar av partiklar i hela karet som innefiltret tydligen inte tar åt sig,har för övrigt ett filter (Eheim innerfilter 2008 - 150 l/t) som jag fick med i "paketet" jag köpte för 4 mån sedan

det blir inte bättre vid vattenbytena heller,då jag ar testat med både 50% byte och 20-30% varje vecka, dessa partiklar fastnar då i växterna (framför allt på hornsärven) och gör då att karet ser väldigt fult ut

vad e det för fel? beror det på sanden? filtret? eller vad?
    har inga prbolem med dom andra karen alls
    Everything you have touched is fu**ed

Standard

Använder du "förfilter" typ filtervadd? Tar upp mkt skräp/skit. Jag brukar byta varje vecka.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nilsrolf Visa inlägg
    Använder du "förfilter" typ filtervadd? Tar upp mkt skräp/skit. Jag brukar byta varje vecka.
    förfilter? hur menar du? kan man lägga i vadd i innerfiltret som komplettering mena du? eller lägga i ett extra filter?
    Senast redigerat av Metalbitch den 2009-06-22 klockan 14:04.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Metalbitch Visa inlägg
    förfilter? hur menar du? kan man lägga i vadd i innerfiltret som komplettering mena du? eller lägga i ett extra filter?
    Bästa är att lägga vid "insuget", tar ju då upp "skräp", kan ju hjälpa mot ditt problem.

Standard

ok, då skall jag testa det..tackar för tipset

Standard

Partiklarna beror troligen i ditt fall på att du har otillräcklig filtrering(Ditt filter orkar inte med den mängd fiskar du har). Enklaste lösningen är att köpa ett större filter med bättre pumpkapacitet. 150L/h är inte mycket speciellt inte efter ett tag när det blir igensatt

Standard

men det konstiga är att den funkade hur bra som helst i början med samma fiskantal, det är nu dom 2 sista mån som den har hållt på så...

Standard

Bägaren rann väl över då tillslut. Men en kraftigare pump borde fixa detta. Tänk på att dess kapacitet blir sämre med tiden när filtermaterialet blir igensatt

Standard

Citat Ursprungligen postat av Skiren Visa inlägg
    Partiklarna beror troligen i ditt fall på att du har otillräcklig filtrering(Ditt filter orkar inte med den mängd fiskar du har).
    De fiskar du har är mkt i ett 54 liter + "bara" 3 ggr vattnet i timmen. Påverkar säkert negativt också.

Standard

röjde runt lite i karet och planterade nya växter så försvann partiklarna, så vete fan vad det va..kan även ha varit att hornsärven hae massor av dessa partiklar på sig att dom då virvlade runt men nu e problemet åtgärdat

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nilsrolf Visa inlägg
    De fiskar du har är mkt i ett 54 liter + "bara" 3 ggr vattnet i timmen. Påverkar säkert negativt också.
    men är det inte 1 cm fisk per liter? mina firrar jag har är ca 2,5 cm..

Standard

Det gäller bara småfisk kan man säga. när de blir större krävs mer utrymme.
    Fortfarande har du alldeles för dåligt blås på din pump så de lär snart bli likadant igen.
    Glöm inte att göra vattenbyte om du rört runt i karet annars kan algerna titta fram.

Standard

skulle det räcka med denna pumpen då
    Aquael Innerfilter Fan-1+

Reg.datum
    maj 2008

Standard

Jag har har virvlande partiklar när jag inte hunnit/ orkat rengöra filter materialet på ett tag. Oftast efter vatten bytena. Jag tycker med att dit filter verkar ha något låg kapacitet.
    In vino veritas, in aqua sanitas

Standard

jag brukar rengöra filtret när den slammar igen

Standard

Kort svar nej du behöver nog ha Fan 2+ iaf

Reg.datum
    maj 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Metalbitch Visa inlägg
    jag brukar rengöra filtret när den slammar igen
    Jag med och då är det inte konstigt att när man tar den ur karet att den släpper lite partiklar ur sig.
    Kanske skulle vi skärpa oss lite och ha kortare inter valli mella rengörningarna

Standard

AquaEl Fan 2+ torde vara ett hyfsat bra val till ditt kar.
    Jag har två sådana i mitt 112 och de gör jobbet.

I mitt 54 liters har jag en Fluval 2+ och en AquaEl 1+ och av dessa två är det den lilla AquaElen som gör jobbet då Fluvalen tappar flödet på en sketen vecka!

Nu skall jag ersätta dessa två pumpar i mitt 54 med en AquaEl Fan 2+ och sedan kan jag bara njuta av att titta på karet har jag tänkt mig.
    32 räkor, 54 endlers, 54 räkor och endlers, 112 ap borellii och microfiskar, 180 ap hongsloi, 720 tetror, scalare och bågfenor

Reg.datum
    maj 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av TinaM Visa inlägg
    AquaEl Fan 2+ torde vara ett hyfsat bra val till ditt kar.
    Jag har två sådana i mitt 112 och de gör jobbet.

I mitt 54 liters har jag en Fluval 2+ och en AquaEl 1+ och av dessa två är det den lilla AquaElen som gör jobbet då Fluvalen tappar flödet på en sketen vecka!

Nu skall jag ersätta dessa två pumpar i mitt 54 med en AquaEl Fan 2+ och sedan kan jag bara njuta av att titta på karet har jag tänkt mig.
    Jag skulle gissa på att du har den vita original filtermattan kvar i Fluval filtret. Jag han inte mer än att rengöra mattorna med originaltfilter mattan i förren det var dax i gen. Efter jag bytte till den blå mattan behöver filtret rengöras nu med ca 10 dagars mellan rum och då är det inte helt stopp filtret som det var tidigare efter 3-5 dagar. (Har ett Fluval4+)

Liknande ämnen

1. Partiklar i vattnet...
    Av Mr_Swede i forum 02. Akvarievatten
    Svar: 11
    När: 2009-02-15, 23:38
  2. Partiklar i vattnet.
    Av patriksg i forum 11. Övrigt
    Svar: 8
    När: 2008-03-16, 18:31
  3. partiklar i vattnet
    Av Elina i forum 02. Akvarievatten