Platys! [Hjälp!]- Är De Gravida Eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tugge
    • April 2009
    • 6

    Platys! [Hjälp!]- Är De Gravida Eller?

    Jag är ny i zoopet efter ca 2 månader skaffade jag mig en ny 54 liters kar.
    Började med 1 hane väntande i karet visst var det osmart gjort men jag köpte en hona nästa dag och direkt efter att den gick in i karet(med påsen ca 20 min) var hanen direkt på påsen de var simmande mot varandra de va som om en träff som inte har skett för dem i åratal. Men efteråt när jag lämnade ner min platyhona fritt i akvariet simmade de runt med varandra.

    Hanen jagade alltså honan och honan simmade iväg de såg glada ut nu har det gått 1 vecka och de är fortfarande på samma sätt. Är det så för att hanen inte har haft sällskap eller är det för att de tycker om varandra föressten är honan ungefär lika tjock men tjockare än vad jag köpte den är den gravid eller?

    Tackar
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Ursprungligen postat av Tugge
    Jag är ny i zoopet efter ca 2 månader skaffade jag mig en ny 54 liters kar.
    Började med 1 hane väntande i karet visst var det osmart gjort men jag köpte en hona nästa dag och direkt efter att den gick in i karet(med påsen ca 20 min) var hanen direkt på påsen de var simmande mot varandra de va som om en träff som inte har skett för dem i åratal. Men efteråt när jag lämnade ner min platyhona fritt i akvariet simmade de runt med varandra.

    Hanen jagade alltså honan och honan simmade iväg de såg glada ut nu har det gått 1 vecka och de är fortfarande på samma sätt. Är det så för att hanen inte har haft sällskap eller är det för att de tycker om varandra föressten är honan ungefär lika tjock men tjockare än vad jag köpte den är den gravid eller?

    Tackar

    han blev nog glad av att få lite kvinnligt sällskap í akvariet. det är inte helt omöjligt att den är gravid, bara till att vänta och se. de är gravida i 28 dygn eller hur jag ska säga.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Tugge
      • April 2009
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      han blev nog glad av att få lite kvinnligt sällskap í akvariet. det är inte helt omöjligt att den är gravid, bara till att vänta och se. de är gravida i 28 dygn eller hur jag ska säga.

      Tack!!

      Det var ett bra svar för min fråga :]

      Men hur märker jag att min platy är gravid kanske någon bild eller`?

      Tackar

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        ehhh, jag har för mig att när det börjar närma sig så blir de svarta runt analen (honorna då) och de börjar dra sig undan för att hitta en lugn plats för att yngla, har märkt att de brukar yngla mot kvällen/natten.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Tugge
          • April 2009
          • 6

          #5
          Ursprungligen postat av macke_fisk
          ehhh, jag har för mig att när det börjar närma sig så blir de svarta runt analen (honorna då) och de börjar dra sig undan för att hitta en lugn plats för att yngla, har märkt att de brukar yngla mot kvällen/natten.

          Då gäller det att inte vara chockad om jag ser yngel i karet om ca 1 månad:]

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av Tugge
            Då gäller det att inte vara chockad om jag ser yngel i karet om ca 1 månad:]

            yes, se bara till att ha mycket växter så att ynlgen kan gömma sig den första tiden .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              glömde med skriva att låt hon föda fritt akvariet och inte i en liten plastbox som flyter vid ytan, tycker att det är onödig stress för platyn. Jag låter mina guppys föda fritt och där är alltid något yngel som överlever .
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Tugge
                • April 2009
                • 6

                #8
                Ursprungligen postat av macke_fisk
                glömde med skriva att låt hon föda fritt akvariet och inte i en liten plastbox som flyter vid ytan, tycker att det är onödig stress för platyn. Jag låter mina guppys föda fritt och där är alltid något yngel som överlever .
                Nää absolut låter jag den inte föda i en plastbox den ska röra om sig fritt i karet mellan växterna

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tugge
                  Nää absolut låter jag den inte föda i en plastbox den ska röra om sig fritt i karet mellan växterna

                  okej, va bra. lycka till med din platy .
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • OriginalAquarium
                    • January 2011
                    • 27

                    #10
                    försök köpa en liten bunke elr vad man säger. man kan köpa hos akvarieaffärerna. Honorna kan lätt äta upp sina egna barn. Bara ett tips! lycka till

                    Kommentar

                    • OriginalAquarium
                      • January 2011
                      • 27

                      #11
                      du kan lägga plastbunken när du tror det är dags, lägg en växt eller så att hon inte känner sig stressad. kanske 1 timme innan hon föder.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...