1225liters "nybörjarkar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeBoro

    #76
    Usch fy f*n vad tråkigt, jag lider med dig.
    Snyggt kar annars och hoppas det fixar sig

    /Jeppe

    Kommentar

    • micket
      • February 2008
      • 256

      #77
      Det löste sig trots allt!

      Tack till Christer på akvarielagret för glasskivan... Nu sitter den på plats och det gick trots allt ganska smidigt. Men det var ju inte så jag tänkt att spendera helgen... men är man klantig så är man man vänjer sig efter ett tag, hehehe. Ska låta silikonet härda i två dygn innan jag vågar fylla upp karet igen. Får väl använda tiden till att fixa bänk och ljusramp.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • micket
        • February 2008
        • 256

        #78
        Idag fick jag mina grejer från PWSS så jag skulle kunna göra klart rampen. Men dom skickade fel... så det dröjer nog ett tag till

        En olycka kommer ju sällan ensam.

        Kommentar

        • ankan94
          • February 2009
          • 199

          #79
          stackars dig

          Kommentar

          • micket
            • February 2008
            • 256

            #80
            Tilbaka på banan igen!

            Akvariet är lagat och fyllt igen och nu har jag äntligen fått mina lysrör, hållare pumpar mm mm Slängde i rören i rampen ochäntligen kunde jag se karet i riktigt ljus, vilken skillnad det blev. Sumpen utrustades med en pump till och två värmare samt en 100mm filtermatta "fin". Har beställt 5 st elliotciklider som ska komma på fredag.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • micket
              • February 2008
              • 256

              #81
              Passar på att lägga in en dålig bild bara för att hålla liv i tråden tills jag får tummen ur och avslutar byggnationen...

              Har lite flytväxter och näckrosor nu. Har även börjat med PMDD och satan vilken skillnad det gör!!!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • micket
                • February 2008
                • 256

                #82
                Jag funderar på att skaffa ett avhärdningsfilter. Har egen brunn och ganska mycket kalk i vattnet. Kommer Ph't sjunka om jag installerar ett sådant tro?
                Finns det andra för/nackdelar med att skaffa ett avhärdningsfilter?

                Typ ett sånt här: http://www.europevattenrening.eu/den..._ifran_eur.htm



                Som jag fattar det så är ett mjukt vatten mycket lättare att sänka Ph't i med tex co2 vilket jag har tänkt skaffa. Men även att vattnet blir mycket med känsligt för svängningar i Ph, vilket är mycket farligt.

                Jag undrar om vattenvolymen påverkar hastiheten på dessa PH-svängningarna? Jag tycker att en stor vattevolym borde påverka hur stora och snabba svängningar man får. Jag har ca 1500liter i karet + sump.

                Vilka värden påverkas av ett avhärdningsfilter? Är det KH eller Gh eller båda? Jag borde hängt med mer på kemilektionerna känner jag nu

                Kommentar

                • micket
                  • February 2008
                  • 256

                  #83
                  Men som jag fattat det så har dom flesta, som har kommunalt vatten, mjukt vatten med högt ph. Då måste alla som vill ha SA mickla själva för att få ett lägre PH.

                  Mina vattenvärden: GH 75 ppm
                  KH 300 ppm
                  PH 8,4
                  Har bara mätstickor, så det är inte jätteexakta värden. Om jag skulle vilja ha tex. discus... vad ska jag satsa på? Omvänd osmos? avhärdarfilter? co2? Eller alltihop? Eller nåt helt annat??

                  Kommentar

                  • Enola
                    • November 2007
                    • 660

                    #84
                    Riktigt häftigt projekt, hur har jag missat denna tråd??!!
                    Nytt 375 liters mix
                    Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #85
                      Ursprungligen postat av micket
                      Jag funderar på att skaffa ett avhärdningsfilter. Har egen brunn och ganska mycket kalk i vattnet. Kommer Ph't sjunka om jag installerar ett sådant tro?
                      Finns det andra för/nackdelar med att skaffa ett avhärdningsfilter?

                      Typ ett sånt här: http://www.europevattenrening.eu/den..._ifran_eur.htm



                      Som jag fattar det så är ett mjukt vatten mycket lättare att sänka Ph't i med tex co2 vilket jag har tänkt skaffa. Men även att vattnet blir mycket med känsligt för svängningar i Ph, vilket är mycket farligt.

                      Jag undrar om vattenvolymen påverkar hastiheten på dessa PH-svängningarna? Jag tycker att en stor vattevolym borde påverka hur stora och snabba svängningar man får. Jag har ca 1500liter i karet + sump.

                      Vilka värden påverkas av ett avhärdningsfilter? Är det KH eller Gh eller båda? Jag borde hängt med mer på kemilektionerna känner jag nu
                      Ja pH sjunker rätt rejält. I Tyskland är det rätt vanligt med ett hårt vatten med ett högt pH och där använder de ofta osmosvatten eller avhärdat vatten. Detta blir dock för mjukt och därmed för instabilt och innan de vågar koppla in CO2 så tillsätter de därför kalk eller blandar det med vanligt kranvatten.

                      Vissa avhärdningsfilter (vet inte vilka) ger också ett uselt akvarievatten. Bodde en gång i Kalmar och pratade då med flera ölänningar (som har ett mycket hårt vatten med högt ph) om avhärdningsfilter. De använde ju ofta sådana för allt hushållsvatten (för att inte ledningarna skulle kalka igen) men fiskarna klarade inte detta avhärdade vatten - varför vet jag inte.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #86
                        Ursprungligen postat av micket
                        Men som jag fattat det så har dom flesta, som har kommunalt vatten, mjukt vatten med högt ph. Då måste alla som vill ha SA mickla själva för att få ett lägre PH.

                        Mina vattenvärden: GH 75 ppm
                        KH 300 ppm
                        PH 8,4
                        Har bara mätstickor, så det är inte jätteexakta värden. Om jag skulle vilja ha tex. discus... vad ska jag satsa på? Omvänd osmos? avhärdarfilter? co2? Eller alltihop? Eller nåt helt annat??
                        Skicka ett pm till Lasse så han hittar frågan.

                        Om någon kan ge dig svar så är det han. Jag kan bara konstatera att du har ett perfekt vatten för Afrikanska sjöciklider. Men det visste du säkert redan!

                        När jag flyttade ut på landet med egen brunn för en massa år sedan la jag ner alla akvarium just pga av kalk i vattnet, hoppas det inte behöver gå så illa för dig.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #87
                          Kom att tänka på en sak

                          När jag vandrade runt på Universeum med Lasse så konstaterade jag att de hade samma Diskus i sitt stora kar som jag har. Santarem från Stendker.

                          Om jag kommer ihåg rätt så sa Lasse att de var de enda som klarade deras vattenvärden. Alla kar i Univeresum har samma vatten som cirkulerar runt.

                          Har även läst att Stendker odlar Diskus i högt pH och ganska hårt vatten.

                          Så du kanske kan ha Diskus i ditt vatten, bara du väljer rätt fiskar

                          Har du funderat på kostnaden att värma 1 500 liter vatten till 30 grader?

                          De sista två graderna från 28 till 30 kostar
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Nallemannen 3
                            • October 2008
                            • 154

                            #88
                            sjukt snyggt,och vad häftigt det måste vara. är det vanliga skalarer du har eller altum.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #89
                              Ursprungligen postat av c90368
                              När jag flyttade ut på landet med egen brunn för en massa år sedan la jag ner alla akvarium just pga av kalk i vattnet, hoppas det inte behöver gå så illa för dig.
                              Fast 80% i Tyskland har just ett sådant vatten och ändå är akvariehobbyn störst i världen just i Tyskland - så man kan nog lösa det

                              När jag hade mitt företag i Tyskland (där var vattnet så hårt att min fick ha paraply när man duschade) så körde jag med ett antal akvarier och då blandade jag kranvattnet med osmosvattnet för sydamerika-akvarierna.

                              Tycker nog till och med att det var enklare att hålla sydamerika i Tyskland än här eftersom pH-värdet där håller sig stabilt och då var det lätt att mäta sig fram till en lagom dos. Vårt jojovatten tycker jag är hopplöst.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • micket
                                • February 2008
                                • 256

                                #90
                                Ursprungligen postat av Nallemannen 3
                                sjukt snyggt,och vad häftigt det måste vara. är det vanliga skalarer du har eller altum.
                                Vanliga skalarer!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...