Nu börjar vi! 240L Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundancer
    • October 2008
    • 145

    Nu börjar vi! 240L Sydamerika

    Nu har jag hittat ett akvarium som känns helt rätt .

    Det är på 240L: http://www.blocket.se/vi/18533628.htm?ca=23_3_s&last=1

    Jag gillar verkligen formen och ytterpumpen är relativt ny.

    Skulle gärna vilja veta era erfarenheter av ytterfilter, hur fungerar det, vad är fördelarna, och sur stor läckagerisk är det egentligen? Säljaren nämnde i telefonen att styrkan skulle klara av 300L, förmodar att hon menade 300L/h, är det en bra styrka till mitt tänkta sydamerika?

    Doppvärmare följer inte med, så jag tittar runt lite, vilken Watt behöver jag till ett 240L?

    Är det något mer jag behöver tänka på till detta eventuella köpet?
    --------------------------------
    240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
    47 L (Guppy)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag tror hon menar att pumpen klarar av ett 300 liters akvarium, kanske med en kapacitet på runt 1000 liter/timma. Med ett ytterfilter finns det en viss risk för läckage, men jag skulle tippa på 99% av gångerna är det handhavandefel av något slag, och inte pumpen som går sönder eller spricker.
    Till det karet kan du köpa en doppis på ca 150 watt. Kanske en ny bakgrund då den befintliga var lite för stirrig i mitt tycke, jag föredrar enfärgad svart eller mörkblå om man nu väljer plansch.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • sundancer
      • October 2008
      • 145

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Jag tror hon menar att pumpen klarar av ett 300 liters akvarium, kanske med en kapacitet på runt 1000 liter/timma. Med ett ytterfilter finns det en viss risk för läckage, men jag skulle tippa på 99% av gångerna är det handhavandefel av något slag, och inte pumpen som går sönder eller spricker.
      Till det karet kan du köpa en doppis på ca 150 watt. Kanske en ny bakgrund då den befintliga var lite för stirrig i mitt tycke, jag föredrar enfärgad svart eller mörkblå om man nu väljer plansch.
      Ok, men det låter ju mycket bättre :-). Hur ska man sätta pumpen och allt för minsta läckagerisk? Finns det någon säkerhetsåtgärd man kan göra?

      Ja, bakgrunden slopas direkt, vill ha antingen en helsvart eller en innerbakgrund av målad frigolit eller liknande. Men planchen ska bort ;-). Inredningen kommer också vara helt annorlunda och jag tror också att jag köper helt ny sand, funderar på blästersand.
      --------------------------------
      240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
      47 L (Guppy)

      Kommentar

      • sundancer
        • October 2008
        • 145

        #4
        Tänkte på en annan sak också, akvariet kommer ju stå tomt ett bra tag, pumpen likaså, kommer jag behöva köpa nytt filtermaterial när det står och blir torrt, eller är det bara att köra igång det gamla när jag ska starta upp akvariet?
        --------------------------------
        240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
        47 L (Guppy)

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Du bör tvätta ur det gamla filtermaterialet när det fortfarande är vått då det blir lättare för dig samt inte luktar äckelpäckel så är det grönt att använda det igen.

          För att förhindra att pumpen kör ut en massa vatten på golvet kan du borra ett hål på insugsslangen några cm under vattenytan, och skulle olyckan vara framme så åker bara vattnet ut tills pumpen drar luft.
          Själv har jag inte gjort detta på något av mina kar då jag tycker det är mer nackdelar än fördelar, det är bla lätt att glömma dra ur kontakten vid vattenbyte så pumpen slutar fungera med lite meck efteråt för att få igång dem igen.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • sundancer
            • October 2008
            • 145

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Du bör tvätta ur det gamla filtermaterialet när det fortfarande är vått då det blir lättare för dig samt inte luktar äckelpäckel så är det grönt att använda det igen.

            För att förhindra att pumpen kör ut en massa vatten på golvet kan du borra ett hål på insugsslangen några cm under vattenytan, och skulle olyckan vara framme så åker bara vattnet ut tills pumpen drar luft.
            Själv har jag inte gjort detta på något av mina kar då jag tycker det är mer nackdelar än fördelar, det är bla lätt att glömma dra ur kontakten vid vattenbyte så pumpen slutar fungera med lite meck efteråt för att få igång dem igen.
            Ok, men det är ju en väldigt bra säkerhet faktiskt, jag har som vana ändå att alltid dra ur alla elgrejjer ur karet varje gång jag byter vatten eftersom innerfiltret till det lilla akvariumet drar luft om jag inte gör det. Men om man skulle glömma det någon gång, kan pumpen då gå helt sönder, eller är det bara tillfälligt och att det går att fixa? Vill ju heller inte riskera att pumpen går sönder helt, men samtidigt så är en ny pump mycket billigare än att reparera vattenskador i huset :-).

            Men om man borrar ett hål där, åker ändå vattnet genom slangen som det ska utan att det åker ut genom hålet istället? kanske beror på hur stort hål man borrar?
            --------------------------------
            240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
            47 L (Guppy)

            Kommentar

            • sundancer
              • October 2008
              • 145

              #7
              Ska jag koka filtermaterialet också eller är det en dum ide?

              Hon pratade om att det var något slags "makaronliknande" filtermaterial, och några slags bollar m.m.
              --------------------------------
              240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
              47 L (Guppy)

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det räcker att skölja ur filtermediat ordentligt.

                Borrar du hål i insugsröret kommer en liten del av vattnet att gå den vägen, men den största delen kommer fortfarande att ta den enklaste vägen och det är i din grova änden. Skulle nu vattennivån sjunka suger pumpen luft istället som är lättare än vatten och pumpen kommer då att sluta dra in vatten.
                Pumpen går inte sönder med en gång, men efter en stund(timmar) kommer den att gå varm och säkerligen skära. Du hör detta vid vattenbyte, men är du inte hemma så kommer detta antagligen att hända.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • sundancer
                  • October 2008
                  • 145

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det räcker att skölja ur filtermediat ordentligt.

                  Borrar du hål i insugsröret kommer en liten del av vattnet att gå den vägen, men den största delen kommer fortfarande att ta den enklaste vägen och det är i din grova änden. Skulle nu vattennivån sjunka suger pumpen luft istället som är lättare än vatten och pumpen kommer då att sluta dra in vatten.
                  Pumpen går inte sönder med en gång, men efter en stund(timmar) kommer den att gå varm och säkerligen skära. Du hör detta vid vattenbyte, men är du inte hemma så kommer detta antagligen att hända.
                  Ok, det är ju jättebra, då blir det ett hål i röret utan tvekan iaf :-).
                  --------------------------------
                  240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                  47 L (Guppy)

                  Kommentar

                  • sundancer
                    • October 2008
                    • 145

                    #10
                    Någon som vet var man kan få tag på billiga stammar/rötter? Och även släta och mellanstora stenar?
                    --------------------------------
                    240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                    47 L (Guppy)

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Åleds har billiga rötter i varierande storlekar, stenar kan du plocka själv.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • sundancer
                        • October 2008
                        • 145

                        #12
                        Ok, tack så mycket :-). När jag plockar stenar, ska jag borsta och koka dem innan jag lägger i akvariet?
                        --------------------------------
                        240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                        47 L (Guppy)

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ja gör du både och, men håll lite koll på vilka stenar du plockar då det inte är alla som är så hälsosamma. Själv vet jag inte vilka som går bra och inte, men det står säkert här på Zoopet någonstans.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • sundancer
                            • October 2008
                            • 145

                            #14
                            Hej igen! Är nu i tankarna på att köpa och ta hem karet eventuellt på måndag, men det kommer dröja ett bra tag innan jag kommer kunna starta upp det. Möbeln är av trä, vilket slag vet jag inte än. Tror ni det är ok att förvara det i källaren? Kommer fogarna skadas av kylan eller går det bra ändå? Ska jag försöka "Packa" in det med något skydd eller är det bara onödigt?
                            --------------------------------
                            240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                            47 L (Guppy)

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Är det ingen fukt i källaren så är det ingen fara. Karet klarar sig i vilket fall som helst bra, det är möbeln du får oroa dig för då den antagligen är gjord av spånskiva med ett tunt fanér på.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...