Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem

Visa resultat för omröstning: Vem vinner världscupen i vinter?

Antal röster
13. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Gregor Schlierenzauer

2 15,38%
  • Thomas Morgenstern

0 0%
  • Simon Ammann

0 0%
  • Roman Koudelka

0 0%
  • Annan Hoppare

0 0%
  • Va? Vilka är det?

11 84,62%
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginlägg
    1

Standard Backhoppningstråden 08-09

Favoriterna inför årets backhoppnings säsong är ju österrikarna Thomas Morgenstern och Gregor Schlierenzauer. Sedan finns även en ung tjeck som heter Roman Koudelka som är riktigt duktig. Han använder inte V-stilen utan hoppar med skidorna brett i sär. Lite som ett V dock ibland men skiljer sig ändå väldigt mkt från dem andra i teknik. Polackerna har ju Adam Malysz också som man aldrig kan räkna bort. Han har redan vunnit världscupen 3-4 gånger. Jag kommer uppdatera den här tråden så fort det hänt något.
    Senast redigerat av 3 guppy den 2008-10-28 klockan 08:59. Anledning: felstav

Standard

Så det finns folk som tittar på backhoppning, sedär

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginlägg
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av Johanski Visa inlägg
    hehe, Jag tror jag är den enda på zoopet

ansjos avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Blogginlägg
    6

Standard

Det tror jag med!
    Kul att du har ett lite udda intresse och att du fortsätter med det samt din egen backhopparkarriär så vi får se dig på nyårsdagen i TV om några år!
    /Anders

Standard

Kul med en tråd om backhoppning, man såg en del på tv när man var yngre och såg Boklöv hoppa, nu för tiden ser man tyvärr inte många tävlingar vilket e synd då det är en kul vintersport.

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginlägg
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av tälje Visa inlägg
    Kul med en tråd om backhoppning, man såg en del på tv när man var yngre och såg Boklöv hoppa, nu för tiden ser man tyvärr inte många tävlingar vilket e synd då det är en kul vintersport.
    http://www.fisski.com/uk/disciplines/skijumping.html

World Cup är den högsta divisionen. Four Hill är den klassiska Tysk-Österrike turneringen. Continental Cup är den näst högsta divisionen.
    Till vänster om du klickar FIS-Calendar så finns ALLA årets tävlingar där. Dom som det står World Cup vid sidan på är dem som går på TV. Och dem bästa tävlingarna för den delen. Sen kan du alltid klicka lite på dem andra länkarna också.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Johanski Visa inlägg
    Jag tittar inte på backhoppning, men jag har gjort det själv när jag var yngre.

Standard

Citat Ursprungligen postat av 3 guppy Visa inlägg
    http://www.fisski.com/uk/disciplines/skijumping.html

World Cup är den högsta divisionen. Four Hill är den klassiska Tysk-Österrike turneringen. Continental Cup är den näst högsta divisionen.
    Till vänster om du klickar FIS-Calendar så finns ALLA årets tävlingar där. Dom som det står World Cup vid sidan på är dem som går på TV. Och dem bästa tävlingarna för den delen. Sen kan du alltid klicka lite på dem andra länkarna också.
    Nu blev man ju sugen att se lite backhoppning , ska leta mig ut till Sollentuna backhopparklubb i vinter och kika lite samt Fiskartorpet.

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginlägg
    1

Standard

Nu blev man ju sugen att se lite backhoppning , ska leta mig ut till Sollentuna backhopparklubb i vinter och kika lite samt Fiskartorpet.
    Jag hoppar i den klubben

Standard

Jag hoppar i den klubben
    Kul, tipsa gärna när ni har tävlingar där uppe så kikar man förbi och kollar in hoppen .

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginlägg
    1

Standard

Kul, tipsa gärna när ni har tävlingar där uppe så kikar man förbi och kollar in hoppen .
    Nix, Glöm Det
    Kolla det här istället http://www.backhoppning.se.

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginlägg
    1

Standard

Lite utube länkar:

- Kamil Stoch
    - Thomas Morgenstern

Standard

Kan någon som kan detta med backhoppning förklara på ett enkelt sätt varför man har domare som ska sätta poäng på hoppets utförande?

Räcker det inte med att den som hoppar längst vinner?

Har svårt att tänka mig att man i friidrott skulle ha domare som satte stilpoäng på längdhopp, höjdhopp eller stavhopp.

Ogillar i stort sett alla idrotter där det sätts stilpoäng, typ konståkning, simhopp mfl.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginlägg
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av c90368 Visa inlägg
    Kan någon som kan detta med backhoppning förklara på ett enkelt sätt varför man har domare som ska sätta poäng på hoppets utförande?

Räcker det inte med att den som hoppar längst vinner?

Har svårt att tänka mig att man i friidrott skulle ha domare som satte stilpoäng på längdhopp, höjdhopp eller stavhopp.

Ogillar i stort sett alla idrotter där det sätts stilpoäng, typ konståkning, simhopp mfl.

För att hoppare ofta hoppar lika långt och då måste man ha något som avgör det. Men stilpoäng har ju inte så stor betydelse iallafall i backhoppning.

Det finns 5 domare men den som ger högst och lägst poäng plockas bort för at undvika personliga förmånspoäng och hat-attacker. Sedan plussar man ihop dem 3 andras poäng.
    Från början har man 20 stilpoäng.
    Man kan dra bort stilpoäng på:

Fall - oftast 7 poäng
    Skak och daller i luftfärden - oftast 0,5 - 2 poäng
    Ful landning - 1 - 2,5 poäng (såklart beroende på hur ful)
    Obalans i landningen och perioden efter landningen - oftast 0,5 - 1,0

Om man hoppar 120 meter i en K120 backe som är den vanligaste storleken på backe så får man 60 poäng. Men för varje meter så lägger man till/tar bort 1,8 poäng. Så hoppar man 121 meter får man 61,8 poäng och hoppar man 119 får man 58,2 i längd poäng.

Standard

3 guppy har du hoppat i någon K120 backe? Och när anses man vara redo för att hoppa i en sådan backe?

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginlägg
    1

Standard

3 guppy har du hoppat i någon K120 backe? Och när anses man vara redo för att hoppa i en sådan backe?
    haha, Nej jag har ett par år kvar dit. Jag har hoppat i en 25 meters backe som högst. efter ungefär 4-6 år borde man klara 120 metersbacken (beroende på ålder) men om man började som 8-28 år gäller nog det. Jag är 11 och började för 7 månader sen.

Standard

haha, Nej jag har ett par år kvar dit. Jag har hoppat i en 25 meters backe som högst. efter ungefär 4-6 år borde man klara 120 metersbacken (beroende på ålder) men om man började som 8-28 år gäller nog det. Jag är 11 och började för 7 månader sen.
    haha Där ser man, jag trodde man fixade det efter nått år . Fast det är klart, man kastar sig nog inte sig ut på den höjden utan någon större erfarenhet.

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginlägg
    1

Standard

Nu har jag nyss kommit hem från min backhoppningsträning i Häggvik, Sollentuna. Första snöhoppningen för säsongen.

Standard

Nu har jag nyss kommit hem från min backhoppningsträning i Häggvik, Sollentuna. Första snöhoppningen för säsongen.
    Och det gick???
    Mvh.Patrik

Standard

Jag tänker inte kolla på backhoppning innan Eddie the Eagle gör comeback. =)

Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om oss | Kontakta oss

Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB