Scalarer i 600-liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av c90368
    Måste börja med berömmet Verkligen snygg "layout" med rötterna.

    Sen kommer motvalsgubben

    Jag håller med dig om ungfödarna, själv har jag rensat bort nästan alla ungfödare, jag har en känsla av att de stressar de andra fiskarna. En kunskap jag har fått efter att lyft ut dem. Ditt kar ser "stirrigt" ut just nu

    Jag använde "flaskposten" för att lyft ut dem. Ta två en liters petflaskor och skär av flaska ett där den får "full" bredd. Skär av flaska två något högre upp och stoppa in den med öppningen inåt i den andra. Sen är det bara att mäska i tratten Men håll koll för syret tar slut i fällan om många fiskar går in.

    Sen funderar jag lite på din belysning, kommer växterna verkligen att växa med den belysning du har? Hur många watt/liter har du? Kommer inte växterna att stanna i växten, vilket innebär att nitrat nivåerna skjuter i höjden?

    Råkade själv ut för detta i mitt surkar i somras när temperaturen blev för hög pga av den förbaskade solen

    Jaha, nu har jag gjort mig impopulär igen

    Njaaa.. impopulär vete fan - men det är ju input vi är här för att få och dela med oss av!
    Levandefödarna finns det ju en liten idé om - och det är att i initialskedet låta dom förse Scalarerna med levande föda, nu när de är ungfiskar.
    Scalarerna blir verkligen upphetsade när de får tag på ett eller flera yngel - faktum är att de blir extra röda i ögonen när de håller på med detta. Så nu, under en uppväxningsfas, får det vara lite levandefödarstirrigt i burken - det verkar faktiskt som att dessa unga Scalarer gillar jakten. De levandefödare som blir över sedan när Scalarerna vuxit på sig en smula åker ner till shopen - eller så får Lejonskallarna äta upp dom.

    Att fånga upp dessa levandefödare blir nog inte hellere några större problem då de går att handplocka, i stort sett, när man matar dom. Och, jo, flasktricket är jag väl bevandrad i - kolla upp tråden "Gubbtrix" - där skriver jag om detta.

    Ljuset; Jag ser på filmerna att det ser mörkt ut - men det är tvärtom ganska ljust - det blir nån knasig mörkhet när jag lägger upp på Y-tube.. av någon anledning....
    Det är fyra rör - något längre än en meter i rampen - vad det är för watt å såna goa grejer har jag inte en aning om. Anubiasarna, Valisneriorna, hornsärven och Javaormbunkarna växer så det knakar och jag får ansa var och varannan vecka.
    Nitrit har jag inte brytt mig om under 36 år med akvarium - jag skiter helt enkelt i detta och varken mäter med stickor eller olika droppar, eller ens tänker på det - jag ser om det verkar bra eller inte - och agerar utefter detta. För min del har det alltid funkat med att bara byta vatten och hålla efter skit. Om jag skulle börja mäta och dona så skulle jag få raschan och behöva läggas in på hospital. Det här karet har varit igång i ungefär fyra år och har inte en alg eller tillstymelse till cyano eller något annat liknande - fan vet vad det beror på, men jag har örnkoll på karet varje dag och ser jag att vattnet verkar bra och fiskarna är pigga och spänstiga så låter jag det helt enkelt bara vara ifred. Vattenbyten dock, ung. 25-30% en gång i veckan, undanrensning av skit som samlar ihop sig och en titt på Eheimfiltret någon gång var fjärde månad - är det enda jag gör i burken.

    Nu är det nog så att Jag gör mig impopulär - speciellt bland alla eminenta akvarister här på Zoopet - antagligen gör jag helt fel och tvärsemot alla regler, men det har funkat så länge och gett så bra resultat i mina kar att jag liksom inte har någon anledning att byta strategi...

    Nu faller domen och bilan...

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av c90368
      Heyyy, jag har spräckt 1000 vallen med denna film

      http://www.youtube.com/watch?v=92UdqHr8rOQ

      Japp, det är förbannat fint! Jag skulle vilja filma med sån skärpa och bra ljus!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Men jag undrar vad det är för SA-fisk som ser ut som siameser. Nu fick jag äntligen ge igen!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av ansjo
          Men jag undrar vad det är för SA-fisk som ser ut som siameser. Nu fick jag äntligen ge igen!
          Dom är sålda!

          Men jag har Siameser, Schackbräden och Guramis i mitt survattenskar numera. Inga regler här inte
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Såg du att jag hade svarat på ditt tidigare inlägg, lite högre upp, Maths... Jag bara tänkte; nu när jag ändå plitat så duktigt...

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av MaxB
              Njaaa.. impopulär vete fan - men det är ju input vi är här för att få och dela med oss av!
              Levandefödarna finns det ju en liten idé om - och det är att i initialskedet låta dom förse Scalarerna med levande föda, nu när de är ungfiskar.
              Scalarerna blir verkligen upphetsade när de får tag på ett eller flera yngel - faktum är att de blir extra röda i ögonen när de håller på med detta. Så nu, under en uppväxningsfas, får det vara lite levandefödarstirrigt i burken - det verkar faktiskt som att dessa unga Scalarer gillar jakten. De levandefödare som blir över sedan när Scalarerna vuxit på sig en smula åker ner till shopen - eller så får Lejonskallarna äta upp dom.

              Att fånga upp dessa levandefödare blir nog inte hellere några större problem då de går att handplocka, i stort sett, när man matar dom. Och, jo, flasktricket är jag väl bevandrad i - kolla upp tråden "Gubbtrix" - där skriver jag om detta.

              Ljuset; Jag ser på filmerna att det ser mörkt ut - men det är tvärtom ganska ljust - det blir nån knasig mörkhet när jag lägger upp på Y-tube.. av någon anledning....
              Det är fyra rör - något längre än en meter i rampen - vad det är för watt å såna goa grejer har jag inte en aning om. Anubiasarna, Valisneriorna, hornsärven och Javaormbunkarna växer så det knakar och jag får ansa var och varannan vecka.
              Nitrit har jag inte brytt mig om under 36 år med akvarium - jag skiter helt enkelt i detta och varken mäter med stickor eller olika droppar, eller ens tänker på det - jag ser om det verkar bra eller inte - och agerar utefter detta. För min del har det alltid funkat med att bara byta vatten och hålla efter skit. Om jag skulle börja mäta och dona så skulle jag få raschan och behöva läggas in på hospital. Det här karet har varit igång i ungefär fyra år och har inte en alg eller tillstymelse till cyano eller något annat liknande - fan vet vad det beror på, men jag har örnkoll på karet varje dag och ser jag att vattnet verkar bra och fiskarna är pigga och spänstiga så låter jag det helt enkelt bara vara ifred. Vattenbyten dock, ung. 25-30% en gång i veckan, undanrensning av skit som samlar ihop sig och en titt på Eheimfiltret någon gång var fjärde månad - är det enda jag gör i burken.

              Nu är det nog så att Jag gör mig impopulär - speciellt bland alla eminenta akvarister här på Zoopet - antagligen gör jag helt fel och tvärsemot alla regler, men det har funkat så länge och gett så bra resultat i mina kar att jag liksom inte har någon anledning att byta strategi...

              Nu faller domen och bilan...
              Skrev just ett långt bra svar, å så tappade mitt ADSL kontakten Aldrig roligt att skriva samma sak igen

              Men kortfattat, Antal watt på dina rör * antal rör dividerat med antal liter så får du fram watt/liter. Jag är nyfiken Har du reflektorer föresten?

              Jag pratar inte om nitrit utan om nitrat, men byter man vatten en gång i veckan, som jag oxå gör, så klarar man det.

              Jag mäter heller aldrig värden, jag tittar och luktar, vilket gör oss till lika dåliga akvarister

              Men det verkar inte var ett akvarististkt problem, utan ett tekniskt. Prova med att investera i en ny kamera!
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av MaxB
                Japp, det är förbannat fint! Jag skulle vilja filma med sån skärpa och bra ljus!
                Videokamera frugan sa åt mig att köpa, har alltid varit motståndare mot videokamera, vill leva i nuet.

                Men det var ett reklamblad i lådan med en kamera för 1 100:- så jag åkte ut för att handla. Men kameran i fråga fanns inte i montern, så jag frågade efter den. Försäljaren harklade sig och frågade om jag verkligen ville ha en så dålig kamera, JA sa jag!

                Varken frugan eller försäljaren anade vad de startade inom mig
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Såg du att jag hade svarat på ditt tidigare inlägg, lite högre upp, Maths... Jag bara tänkte; nu när jag ändå plitat så duktigt...
                  Ja, du förstår min tystnad Jag högg direkt, men min f.r.a..ade j.v.a uppkoppling ger mig mer gråa hår än frugan
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Till Mats, bara han förstår

                    Föresten, inga nya bud i dag

                    Bara loosers som skulle till banken idag, å så höjde dom räntan
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Skrev just ett långt bra svar, å så tappade mitt ADSL kontakten Aldrig roligt att skriva samma sak igen

                      Men kortfattat, Antal watt på dina rör * antal rör dividerat med antal liter så får du fram watt/liter. Jag är nyfiken Har du reflektorer föresten?

                      Jag pratar inte om nitrit utan om nitrat, men byter man vatten en gång i veckan, som jag oxå gör, så klarar man det.

                      Jag mäter heller aldrig värden, jag tittar och luktar, vilket gör oss till lika dåliga akvarister

                      Men det verkar inte var ett akvarististkt problem, utan ett tekniskt. Prova med att investera i en ny kamera!

                      Aha, nitrat... har inte bekymrat mig för detta heller - det är bara en bokstav som skiljer namnen åt... men så blir jag aldrig riktig proffsakvarist heller.
                      Det ligger en riktigt jävla flådig videokamera på jobbet som jag har lust att ta hem och provskjuta med - grejen är att, gör jag det så kommer den aldrig tillbaka till kontoret igen... måste lösa detta! Jag använder ju en otroligt billig sketkdigitalamera med någon sorts 10 minuters videofilmsfunktion nu - kanske dags att sälja ytterligare en fin gitarr...?

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Skrev just ett långt bra svar, å så tappade mitt ADSL kontakten Aldrig roligt att skriva samma sak igen

                        Men kortfattat, Antal watt på dina rör * antal rör dividerat med antal liter så får du fram watt/liter. Jag är nyfiken Har du reflektorer föresten?

                        Jag pratar inte om nitrit utan om nitrat, men byter man vatten en gång i veckan, som jag oxå gör, så klarar man det.

                        Jag mäter heller aldrig värden, jag tittar och luktar, vilket gör oss till lika dåliga akvarister

                        Men det verkar inte var ett akvarististkt problem, utan ett tekniskt. Prova med att investera i en ny kamera!
                        Glömde en del

                        I sommras när det blev varmt och jag hade för dålig filtrering och mina Eklöv jag stoppade ner i februari började multna och jag hade för dålig belysning, då slog nitrat fällan ner hos mig. Vilket ledde till ett antal avgångar

                        Härlig meningsbyggnad, nästan som en sån där journalist
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Till Mats, bara han förstår

                          Föresten, inga nya bud i dag

                          Bara loosers som skulle till banken idag, å så höjde dom räntan

                          Aha, jag skall förstå!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Ja, du förstår min tystnad Jag högg direkt, men min f.r.a..ade j.v.a uppkoppling ger mig mer gråa hår än frugan
                            Jag är helt gråhårig - silverfox kallar dom mig... Frugan är två år äldre än jag och hon har fortfarande korpsvart hår... olika faller ödets lott - but who fuggin' cares!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Jag är helt gråhårig - silverfox kallar dom mig... Frugan är två år äldre än jag och hon har fortfarande korpsvart hår... olika faller ödets lott - but who fuggin' cares!
                              Menade alltså att frugan ger MIG gråa hår!

                              Vilken färg frugan hade på håret 87 då vi svor vår troheds ed i kyrkan kommer jag knappt ihåg, de är som kameljonter eller kanske bläckfiskar passar bättre här
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Antal watt på dina rör * antal rör dividerat med antal liter så får du fram watt/liter. Jag är nyfiken Har du reflektorer föresten?
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...