regnbågsöring i akvarie??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #46
    Ursprungligen postat av pirayamannen
    hej igen, varför kan man inte släppa ut regnbåge i bäckar för?? jag vet att det inte finns öring i ån för ni har själva sagt att det inte finns bäcköring i sthlm:s län. och bäcken är för snabbflytande för att grodäggen ska kunna finnas där. så varför skulle jag inte kunna sätta ut regnbåge där???
    Äh vafanken om du har ett jätte behov av att få sätta ut fisk så köp öring yngel istället från en odlare och sätt ut dom , fattar inte varför du är insnöad på denne främmande art regnbåge. Det finns hundratals med tjänar där du kan put&take fiska efter regnbåge.Men det är straffbart att sätta ut fisk utan tillstånd av länsstyrelsen.
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #47
      Ursprungligen postat av Mick13
      När bäcköringen växt sig till räkligt stor i sin bäck vandrar den ut i havet och blir därmed en havsöring. Bäcköringar är helt enkelt havsörings bebisar.
      Läs och lär.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Haweli
        • July 2008
        • 11

        #48
        hur ser yngelna ut?

        Kommentar

        • MantaC0re
          • July 2005
          • 512

          #49
          Bäckröding skulle du kunna ha i ett akvarium dock bara en pga deras aggressivitet. Så har man svalt i ett rum så räcker det gott dessa rackare överlever allt och bara vatten kvalitén är bra så fungerar det.
          Går nog att ha även att ha regnbåge.Vi har en "avels"damm hemma hos mor&far.
          Den dammen kan nå över 20 grader om sommaren dock så kommer det kallt vatten från bäcken. Men när det är som varmast så får dessa inge mat pga av stress. Har även farligt högt med nitrit men dessa verkar överleva det med. Ska prova nån gång med en "svensk" bäck i ett typ 540l och ett par rejäla pumpar. Vet att folk har haft harr i akvarium med vatten kyling och riktigt bra fart i pumparna.
          If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

          Kommentar

          • MeKaL
            • August 2008
            • 128

            #50
            Ja högre än 20 grader är ju kritiskt om man vill hålla öring/röding, allrahelst röding då som trivs bäst i kyligt vatten. Syrerikt och kallt vatten är de som gäller för röding. Håller man öring så bör man ej överstiga 20 grader. Men öringen kan vara mer känslig än röding. Inte för värme då utan överlag.
            Frågar man inget, får man ingenting veta.

            Kommentar

            • MantaC0re
              • July 2005
              • 512

              #51
              Ja vanlig "röding/öring" är känsligare men inte bäcköring resp bäckröding dessa är bra mycket mer tåliga både mot värme och vattenkvalité. Plus att dessa rackare är mer lämpade i akvarium än vanlig röding/öring för dom blir aldrig lika stora.
              If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

              Kommentar

              • Kenny89
                • December 2005
                • 291

                #52
                Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #53
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Du kanske skulle lita på en annan källa en wikipedia , den kan vem som helst gå in i och redigera efter tycke och smak. Jag vill minan att denna artikel bygger på texten fråm ett lexicon från 1900 talets böjea som omnämner DDT som det bästa man kan ha till att osakdlig göra flugor med i köket.

                  Bäcköring blir havsöring om den får möjligheten att vandra ut i havet . Det är vad jag fick lära mig på naturvetenskapligt basår på biologin.
                  Fast jag vet att det träts om detta inom vetenskapen ff.
                  Senast redigerad av Mick13; 19 October 2008, 00:44.
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #54
                    Ursprungligen postat av Mick13
                    Du kanske skulle lita på en annan källa en wikipedia , den kan vem som helst gå in i och redigera efter tycke och smak. Jag vill minan att denna artikel bygger på texten fråm ett lexicon från 1900 talets böjea som omnämner DDT som det bästa man kan ha till att osakdlig göra flugor med i köket.

                    Bäcköring blir havsöring om den får möjligheten att vandra ut i havet . Det är vad jag fick lära mig på naturvetenskapligt basår på biologin.
                    Fast jag vet att det träts om detta inom vetenskapen ff.


                    bäcköring blir inte havsöring när den blir stor. bäcköring är en variant av öring och är stationär i bäcken vilket havsöring inte är. dock kan enstaka individer vandra ut när de blir stora men att säga att bäcköring är en juvenil havsöring är fel...

                    sen tror jag azur tog den källan för den var enklast att hitta när man skriver ett inlägg
                    Senast redigerad av smurfmats; 19 October 2008, 10:08.
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #55
                      Ursprungligen postat av Mick13
                      Bäcköring blir havsöring om den får möjligheten att vandra ut i havet.
                      Bäcköring är en icke-vandrande dvärgform av öring. Det är inte yngel, och det är inte fisk som hindrats från att vandra, utan det är fiskar som inte vandrar och som förblir små hela livet.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Aircut64
                        • July 2007
                        • 1207

                        #56
                        Ursprungligen postat av Mick13
                        När bäcköringen växt sig till räkligt stor i sin bäck vandrar den ut i havet och blir därmed en havsöring. Bäcköringar är helt enkelt havsörings bebisar.

                        true

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #57
                          men det är ju inte sant! bäcköring och havsöring är inte samma sak!!!
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #58
                            OK jag tar till mig detta om bäcköringen och ger mig. Har sett dessa stammar med småväxt öring och noterat att de är mörkare till färgen än deras fränder i sjöar och större vatten drag, men trott att detta berott på anpassning till miljön med ett bättre/starkare kamouflage som flera andra djurs ungar har i jämförelse med de vuxna individerna. Läste på NVBår att all öringen vandrar till större vatten drag med tilltagande storlek sedan ut i havet ,förutsatt det inte finns vandrings hinder.
                            Senast redigerad av Mick13; 22 October 2008, 22:17.
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • MantaC0re
                              • July 2005
                              • 512

                              #59
                              Att bäcköring/röding skulle vandra till större vattendrag det tror jag inte, utan det flyttar sig enbart till större "hål" i bäckar och åar som är bättre revir och jaktplatser. Och färgerna är lite olika faktiskt i vilken bäck man fiskar i vissa är gul/vita på buken medans andra är blodröda, även prickarna kan skilja väldigt mycket från gula till svarta och röda helt beroende på vart man fiskar dom.
                              Vackraste fiskarna av både röding/öring hittar man i dom klara fjällsjöarna.
                              Så hade man en sån i ett akvarium då hade nog dom flesta andra fiskarna sett "fula" ut i jämnförelse.
                              If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                              Kommentar

                              • pirayamannen
                                • May 2007
                                • 121

                                #60
                                vilken sorts ädelfisk tycker ni jag kan pröva att ha? ni får bestämma(tänkte köpa dom som smolt)
                                Senast redigerad av pirayamannen; 16 November 2008, 19:37.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...