Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Question Lagar o regler för djuraffärer/butiker?

Finns det några lagar och regler för butiker som ska sälja akvariefisk?

Eller finns det bara rekommendationer?

Vilken myndighet ska man kontakta för att få tillstånd att sälja fisk och andra akvaristiska tillbehör?

Vilken myndighet kontrollerar så att djur i allmänhet inte går för trångt?
    Samt att lokalen är lämpad för akvariefisk?

Vart kan man som privat person framhöva sin kritik och påpekande utöver butiken?

Jag hoppas på att kunna få svar framför allt om vilka tillstånd det behövs.

Men även vilken myndighet man kontaktar gällande djurens rätt?
    Frånvarande nu mera men här ibland.

Standard

Du hittar information här. Det är bara att söka efter den information du behöver
    http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=204

Standard

Citat Ursprungligen postat av firefox75 Visa inlägg
    Finns det några lagar och regler för butiker som ska sälja akvariefisk?
    Eller finns det bara rekommendationer?
    Vilken myndighet ska man kontakta för att få tillstånd att sälja fisk och andra akvaristiska tillbehör?
    Vilken myndighet kontrollerar så att djur i allmänhet inte går för trångt?
    Samt att lokalen är lämpad för akvariefisk?
    Ja det finns lagar och regler och inte bara rekommendationer för de som säljer djur (för tillbehören finns inga regler).
    Dels är det krav på hur lokalen skall se ut, dels finns det krav på utbildning http://www.zoopet.com/index.php?opti...250&Itemid=131 och dels krav på info om djuren (se Kramfors länk).
    Kontakta Miljö och Hälsa i din kommun - det är dom som är tillsynsmyndigheten (åtminstone en tid till i alla fall).

Vad gäller dina övriga frågor så är det också här Miljö och Hälsa man skall vända sig till
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Standard

Okej.
    Men står det något om hur stort akvariet bör vara för att hålla fiskar också.
    Kan butiksföreståndaren/ägaren hävda att fiskarna går så kort tid hos honom?

Standard

Men även vilken myndighet man kontaktar gällande djurens rätt?
    Det finns ingen myndighet som har ansvar för djurens rättigheter, bara djurskydd. Det är Jordbruksverket som har ansvaret för djurskyddet i Sverige numera (sen Djurskyddsmyndigheten avskaffats).

För frågor rörande djurens rättigheter kan man kontakta Djurens Rätt: www.djurensratt.se som dock inte är en myndighet, utan en ideell organisation.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

Standard

Okej.
    Men står det något om hur stort akvariet bör vara för att hålla fiskar också.
    Kan butiksföreståndaren/ägaren hävda att fiskarna går så kort tid hos honom?
    Det där med 40 -liters kravet har länge gällt för affärer (undantag för kampfisk), men det lär knappast ha någon juridisk bärighet.
    De regler som finns och gäller har dock inget att göra med hur länge fisken förvaras

Du kan själv läsa regelverket här http://www.sjv.se/download/18.b1bed2...FS_2005-08.pdf
    här http://www.sjv.se/download/18.b1bed2...FS_2004_05.pdf
    här http://www.sjv.se/download/18.b1bed2...FS_2006-01.pdf
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Standard

Så hypotetiskt får alltså en butik ha 40tetror i ett 60liters akvarium?
    Tetrorna är då 4cm stora.

Standard

Så hypotetiskt får alltså en butik ha 40tetror i ett 60liters akvarium?
    Tetrorna är då 4cm stora.
    Ja, jag ser inte heller något fel i det. Vad det handlar om är snarare hur akvariet sköts och då tänker jag främst på vattenkvalitén.
    I en del länder som har myndigheterna angivit mätvärden för vattnet och detta tycker jag är utmärkt. Dels då är det vattenkvalitén som är det viktiga och inte utrymmet under den korta tid som fiskarna går i affären och dels är det lätt att kontrollera mätvärdena för de som jobbar på tillsynsmyndigheten (dessa är ofta akvaristiskt okunniga och behöver bra kontrollinstrument).
    Så fungerar det tyvärr inte i Sverige utan här har vi en lagstiftning som bara innehåller en massa floskler som inget har med djurskydd att göra - men på papperet låter vackert.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

Standard

Så en butik går inte att ställas till svars för deras hållning av fiskar samt avsaknaden av information om arter???

Menar det står ju klart o tydligt att säljaren ska informera om arten samt även upplysa om vilka värden, hållning(akvarie storlek), mat osv!!!
    Räcker det med en liten skylt om ex:
    zebra ciklid
    max storlek: 15cm
    Aggresiv, revirhävdande
    akvarie storlek: 100liter

Då tycker jag ändå att den skylten är bra i förhållande till andra butiker.
    Har ju sätt butiker som enbart har namnet på fiskarna och när man frågar om vad ex, molly heter så svarar de molly.

Såg även att det fanns en stadga gällande grundutbildning inom de områden man ska sälja djur för.

Anledningen till varför jag undrar är att en butik i östergötland sa när jag frågade föreståndare om 100liter till zebracikliden att vi kan inte skriva att de ska ha större akvarium då kommer aldrig någon köpa fisk.
    Likaså gällde faktiskt frontosa där de skrivit 200liter och fisken 25cm.

Standard

Så en butik går inte att ställas till svars för deras hållning av fiskar samt avsaknaden av information om arter???
    Visst går det - men det var inte det som du frågade om i din förra fråga
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

Standard

Jag vet kjell.
    Men jag ville ha mera fakta innan jag kan fråga vidare.

Standard

Anledningen till varför jag undrar är att en butik i östergötland sa när jag frågade föreståndare om 100liter till zebracikliden att vi kan inte skriva att de ska ha större akvarium då kommer aldrig någon köpa fisk.
    Likaså gällde faktiskt frontosa där de skrivit 200liter och fisken 25cm.
    Fy F*N!!! Jag blir så j*vla upprörd När jag hör/ser såna här saker börjar jag nästan hålla med vissa människor som anser att man ska förbjuda all handel med djur!!!!

Standard

Citat Ursprungligen postat av batski Visa inlägg
    Fy F*N!!! Jag blir så j*vla upprörd När jag hör/ser såna här saker börjar jag nästan hålla med vissa människor som anser att man ska förbjuda all handel med djur!!!!
    Jag skulle nog vilja påstå att en kraftigt bidragande orsak till att oseriösa affärer finns och kan existera i Sverige är att de regler som gäller för affärer är urusla och i vissa fall t.o.m. skulle leda till djurplågeri om de följdes.
    Sedan finns det trots allt några regler som låter bra på papperet som informationsplikten, men den fuskar myndighterna bort genom att dels ofta strunta i att kolla om den efterlevs, dels inte heller kontrollera att den information som ges är korrekt. Dessutom har faktiskt inte heller affärerna skyldighet att informera INNAN köpet utan vad de är skyldiga att göra är att skicka med kunden info om den köpta fisken och då är det ju så dags.

Vi har inte en djurskyddslagstiftning värd namnet för fiskar i Sverige - mer korrekt vore att kalla den för en djurplågerilagstiftning
    Senast redigerat av Kjell Fohrman den 2008-03-07 klockan 14:38.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

Standard

Visst blir man upprörd.
    Jag tycker det är tråkigt att man får en sådan motivering av en butik som ska sälja just fiskar och andra tillbehör.
    Trodde det var helheten för en djuraffär som gällde.

Standard

Men kan man inte skicka in ett PM till de organisationer som värnar om djurens rätt och de myndigheter som anses ha ansvaret att dessa regler efterlevs och att de uppdaterar sina regler och lagar för försäljning av just fisk.
    Menar det finns ju lagar för andra djur som myndigheterna faktiskt ser till att de efterlevs någe sånär.

Standard

Jag tycker att den butik som gav mig en sådan förklaring faktiskt borde ställas tillsvars för rent bedrägeri.
    Menar sälja fisk på felaktiga fakta och att inte informera kunden om den artens krav.
    Surt värre.
    Tycker att lagstiftningen bör dras åt hårdare.

För att inte nämna möjligheten för privat odlare att slå sig in på grossist nivå.
    Ingen öppen marknad för oss privatister som oftast har större kunnande och ger mera information om arten ifråga.
    Några mindre butiker som enbart säljer fiskar och växter samt övriga tillbehör till akvarium har ju försvunnit...iallafall i östergötland.
    Där fick man service och det handlade inte om tjäna pengar utan man tog sig tid att informera kunderna.
    Detta för att dessa kunder fick en riktig uppfattning och återkom eftersom de var nöjda.

Standard

Men kan man inte skicka in ett PM till de organisationer som värnar om djurens rätt och de myndigheter som anses ha ansvaret att dessa regler efterlevs och att de uppdaterar sina regler och lagar för försäljning av just fisk.
    Menar det finns ju lagar för andra djur som myndigheterna faktiskt ser till att de efterlevs någe sånär.
    Jag har hållit föredrag för Djurskyddsmyndigheten (Djurskyddsmyndigheten är numera nedlagd, men Jordbruksverket är inte ett dyft bättre - snarare sämre) på ett av deras symposier en gång. Jag försökte vara diplomatiskt kritisk där, men tydligen var jag ändå för kritisk eftersom de vägrade att betala ut utlovat arvode resekostnad och hotellkostnad.
    Jag har också en gång hållit föredrag för de som utbildas till att kontrollera akvarieaffärna. Inte heller här har jag blivit inbjuden igen - men jag fick åtminstone betalt

Myndigheterna skiter i djurskyddet för fiskar - de vill ha till intet förpliktigande regler som låter vackert på papperet.

Djurens rätt och liknande organisationer pläderade på mötet för ett totalförbud på hållande av fiskar och om det är det du vill kan du vända dig till dom.

Själv är jag inte ute efter en hårdare lagstiftning utan istället en lagstiftning som är gjord utifrån djurens bästa och som dessutom i praktiken är genomförbar och kontrollerbar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

Standard

Citat Ursprungligen postat av batski Visa inlägg
    Har fått klart värre information från en grossist och en affär för x-antal år sen. Nämner jag infon jag fick från dom får du troligen hjärtsnörp och besöka akuten tror jag. Ville bara säga att det fanns/finns ännu värre saker

Standard

Jo jag vet att det finns ännu värre saker. Tyvärr! Och med tanke på det är det inte så konstigt att det finns de som anser att det bästa hade varit ett totalt förbud (fast som jag tidigare påpekat Kjell, så har inte Djurens Rätt som organisation fattat något beslut om att verka för ett förbud mot just akvariefiskar, utan det du hörde var antagligen en styrelseledamots personliga åsikt - även jag har varit styrelseledamot i DjR och har fiskar boende hos mig ).

Min personliga erfarenhet av kontakter med djurskyddsinspektörer är att engagemanget varierar en del beroende på vem man pratar med. Hely klart är att fiskar generellt sätt värderas betydligt lägre än däggdjur och fåglar (och kanske tom reptiler) även om de i likhet med dessa är ryggradsdjur med en hjärna och ett centralt nervsystem.

Det finns jämförelsevis ganska få etologistudier om fiskar och de som finns är relativt nya. Det finns fortfarande många som har den medeltidiga uppfattningen att fiskar är totalt intelligens-och minnesbefriade och att de inte heller kan känna smärta. Här är en artikel om en sån studie som publicerats i New Scientist (för dem som är intresserade): http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478

Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista

Liknande ämnen

1. Lagar och regler för fisktransport?
    Av Thaifighter i forum 05. Miljö och djurskyddsfrågor
    Svar: 1
    När: 2006-09-13, 18:40
  2. Lagar och regler, HJÄLP!!
    Av PlatyYngel i forum 11. Övrigt
    Svar: 7
    När: 2006-07-23, 23:13
  3. Lagar?
    Av menezaq i forum 05. Guldfisk (slöjstjärt) och Koi
    Svar: 2
    När: 2004-09-22, 13:03
  4. Får fnatt på alla lagar och regler!!!
    Av Tant Nancy i forum 05. Miljö och djurskyddsfrågor
    Svar: 7
    När: 2004-01-11, 18:24
  5. lagar o regler
    Av casper i forum 05. Miljö och djurskyddsfrågor
    Svar: 3
    När: 2002-08-22, 08:25

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg