Vilket spel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Har hur som helst klarat nästan hälften av Halo: Reach nu. Också lite anonymt, eftersom ens karaktär bär rustning hela tiden, men han/hon pratar ju i alla fall då och då. Men man hade nog haft mer känsla för det om man spelat de tidigare Halospelen, och förstått lite mer av mytologin i serien. Ett bra spel annars, även om man dör en hel del, hade nog blivit bättre flyt i det om de gjort det lite lättare, och då hade man nog även fått en större känsla av att det är en historia, och inte ett spel där man måste göra om saker hela tiden.

    Se´n är ju fordonssekvenserna mer eller mindre värdelösa, när man t.ex kör Warthog, kör man själv är den ganska svårstyrd, låter man en AI-karaktär köra så kör den som om den vore full

    Men som sagt, ett bra spel annars, och trots att man (i alla fall jag) dör rätt ofta så kommer man i alla fall vidare, ungefär som i Unchartedspelen, som också tillhör mina favoriter, men är i tredjeperson, vilket jag föredrar, till skillnad från Halo, som är ett fps.

    Ser också fram emot bl.a nästa Ratchet & Clank, Tomb Raider, och Uncharted, men mest av allt Mass Effect 3. Och så är jag nyfiken på The Last Guardian (har jag för mig att det heter), av han som gjorde Ico och Shadow of the Colossus.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • KORSARKOFF
      • August 2010
      • 327

      Håller mig till http://www.seafight.se
      40L Yngel
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
      240L Sällskap
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

      Kommentar

      • Hallander
        • August 2010
        • 580

        Håller på med Red Dead Redemption, mycket trevligt spel faktiskt ! Även för personer som gillar GTA spel !

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Så har man klarat Halo: Reach, med blandade känslor... Å ena sidan är det rätt välgjort, å andra sidan är det kort, med ett ganska fattigt och för lätt slut. Jag brukar vanligtvis föredra spel som inte är för långa, och inte kräver att man är en såkallad "hardcore gamer" för att klara dem, utan det räcker att man är en "casual gamer", men lite längre än så här får de gärna vara. Och samtidigt som man dör ca sju gånger i varje uppdrag, så var som sagt sista sekvensen (innan eftertexterna) lite väl enkel. I och med det, och att spelet kändes rätt kort, så blev man lite snopen när man upptäckte att spelet var slut där.

          Funderar på om det var värt pengarna, men eftersom jag hittade Special Edition rätt "billigt" så får det väl vara värt det då... Men långt ifrån det bästa spel jag har spelat, förutom att det var kort, så kändes det även lite opersonligt vad gäller huvudpersonen bl.a.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Har börjat köra Metroid: Other M, och det är ju inte samma typ av spel som Primespelen upptäckte jag. Prime är fps, Other M är mer ett sidoscrollande plattformsspel, med 3D-känsla, och möjligheten att röra sig i djupled också, inte bara åt höger eller vänster. Verkar rätt coolt faktiskt.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Jag är rädd för att samus snackande etc kommer förstöra mystiken så jag vågar inte spela det.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Tja, jag tycker som sagt att det ger henne mer personlighet Nu känns hon som nå´t annat än en anonym hjälte med stor rustning och stora vapen utan tydligt mål, som en mer högupplöst upplaga av marinsoldaten i de gamla Doomspelen. Hon känns mer mänsklig nu, tycker jag.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Saturnus80
                  • October 2009
                  • 943

                  Jag tycker att snacket förstörde spelet, Samus har alltid varit en av de stora spelhjältarna, nu helt plötsligt har hon blivit en bimbo som bara springer runt och är rädd, dessutom får hon inte använda sina vapen som hon har kvar sedan super metroid, vad f*n är det?
                  //Daniel

                  110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                  23l aqualandscape med dvärgkulor

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Just det som jag är rädd för och det är oåterkallerligt. Ger man någon en personlighet och röst så sitter den kvar. Synd då jag gillar hennes mystiska aura, precis som Link.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      Sant, kolla tidernas (efter OOT) bästa spel: Koudelka till Ps1, ett spel som hade otaliga cutscener med TV-spelshistoriens bästa voiceacting. Vad händer sen? Dom gör flera (mycket, MYCKET sämre, men mer kända) uppföljare vid namn shadow hearts, där dom ersätter röstskådespelet med pratbubblor, och ersätter även mycket av horrorgrafiken med mer serietidnings-aktig grafik. Det förstörde allt för mig. Så du har helt rätt, det ÄR oåterkalleligt.
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Tja, samtidigt, vill man skapa en spelhjälte som man vill att folk ska känna nå´t för, så får man ju ge henne personlighet. Ta Doomspelen igen, de räknas som coola och rätt bra spel för sin tid, men särskilt intressanta? Nja... Det är klart att de som spelat Metroid sen SNES-tiden har en annan relation till Metroid och Samus, men för mig, som bara nyss har börjat spela Prime, så känns hon mest tråkig, där hon springer omkring i sin rymdrustning, och inga videosekvenser som för storyn vidare. Men visst, röster är ingen nödvändighet, ta Final Fantasy VII, ett av mina favoritspel, där pratade de inte i videosekvenserna, men de dröp ändå av personlighet, eftersom karaktärerna och storyn var väl utvecklade. Så är ju inte fallet med Samus och Metroid.

                        Nja, jag tycker nog att vill man ha en ansiktslös och lite personlighetsbefriad hjälte, som man kan fantisera ihop själv, så kan man väl läsa en bok Spel är lite för lika filmer.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • marcus85
                          • September 2010
                          • 55

                          StarCraft II klar med campaign för 4e gången och klara det då på Brutal

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Har börjat köra Enslaved: Odyssey to the West, av samma som gjorde Heavenly Sword, om jag förstått rätt. Ett väldigt vackert actionspel, som känns som en blandning mellan Ico och Uncharted (kanske lite inslag av I Am Legend också). Miljöerna består mest av ruiner, men till skillnad från Inka och Mayaruinerna i andra spel, så springer man här omkring bland metallskrot, och skyskrapor med en väldigt öppen planlösning, inredda med dammiga skrivbord med datorskärmar, och arkivskåp, och överallt ligger bilvrak och skräpar, och trasiga vattenledningar skapar vackra vattenfall i ett framtida New York, där naturen och växterna har återtagit makten, riktigt vackert och stämningsfullt.

                            Det är ett rätt välgjort spel, som är stämningsfullt, med bra karaktärer (och röstskådisar), och bra kontroll. En del kanske skulle tycka att den är för lätt, t.ex kan man inte missbedöma hopp så att man ramlar ner och dör, vilket jag tycker är skönt, och det gör även att det blir ett rätt bra flyt med hög fart i de sekvenserna. Spelet får en helt enkelt att känna sig bra, även om man är lika klumpig som jag Men man stupar ju då och då i en svärm av fiender. Det är inte bara hoppa och slåss, utan man får tänka till ibland också, hitta sätt att ta sig förbi fiender, och så.

                            Ett trevligt spel än så länge som sagt, kan rekommendera det om man gillar Heavenly Sword, Ico, och Uncharted, även om just Uncharted nog är ett strå vassare.
                            Senast redigerad av Shepard; 26 October 2010, 00:08.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Så var Enslaved avklarat. Ett bra spel, men blev lite besviken på slutet. Eller inte slutet som sådant, utan mer videosekvensen, som inte visar hur det gick med en av de saker som historien bygger på.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Började köra Final Fantasy XIII för ett tag se´n, men la det åt sidan ganska fort, till förmån för nå´t annat... Såg en trailer för det häromdagen, som gjorde att jag fick lust att börja spela det igen... Samtidigt har jag blivit lite trött på Final Fantasy, då det känns som om Square förutsätter att alla som spelar Final Fantasy är hardcore gamers som älskar svåra spel. Vad jag har förstått så ska det tydligen vara lite mer linjärt än de tidigare FF-spelen, vilket passar mig bra, då jag tycker "friheten" i de tidigare lätt blir lite tjatig, när man råkar springa åt fel håll, och triggar ännu en random fight... En annan sak som stör mig lite är att även striderna verkar anpassade för spelare som inte gör annat än spelar RPG, och älskar svåra strider, och jag är orolig att FF XIII ska vara likadant på den punkten. Nå´n som klarat FF XIII, eller kommit en bit på väg (och som kanske är lite mer en casual gamer, som jag), som kan dementera eller bekräfta mina farhågor?
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...