Färg för att måla ramps insida?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Färg för att måla ramps insida?

    Vad för sorts färg kan/bör man använda för att måla insidan av rampen vit? Spontant känner jag att vattenbaserad hade underlättat, men håller det?
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • [lum]
    • June 2007
    • 137

    #2
    Om det får torka ordentligt så funkar nog vanlig vattenbaserat vit helmatt väggfärg bra.

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Min tanke med. Den jag tänker på är väl beprövad, den har jag gnuggat ren ordentligt med varmvatten och svamp vid ett tillfälle utan att färgen tog minsta skada.
      Då tror jag att jag testar det! Känns bättre än att hålla på med "ohälsosam" färg.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Peter_A_F
        • January 2008
        • 64

        #4
        Borde man inte kunna limma fast aluminumfolie? Kanske för skört?!
        - 720 liter med Malawi.
        Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
        http://franssonfamily.se/akvarie/

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Ursprungligen postat av Peter_A_F
          Borde man inte kunna limma fast aluminumfolie? Kanske för skört?!
          Meningarna går isär lite om folie. Men de flesta menar att vit, matt färg reflekterar bättre än aluminium. Med tanke på jobbet att få folien att verkligen sitta slätt så väljer jag att måla vitt.
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Dahla
            • January 2004
            • 218

            #6
            Fick tipset idag att limma fast en spegel på insidan av rampen. Låter vettigt. Vet ju ingenting som reflekterar bättre...
            /Dahla
            Kungsbacka

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Ursprungligen postat av Dahla
              Fick tipset idag att limma fast en spegel på insidan av rampen. Låter vettigt. Vet ju ingenting som reflekterar bättre...
              Kan säkert funka, men vilket projekt!
              Har en ramp som är lite för stor för sådant. Men annars hade det varit kul att prova.
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • Raketforskaren
                • March 2006
                • 170

                #8
                Ursprungligen postat av Dahla
                Fick tipset idag att limma fast en spegel på insidan av rampen. Låter vettigt. Vet ju ingenting som reflekterar bättre...
                Vit matt färg reflekterar bättre (i en ljusramp dvs.), hur konstigt det än låter.

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  Jag har några ramper som jag målat med hammerlite metalliclack blå med pärlemo grund lack.
                  Snyggt och fungerande.
                  Kan ge lite konstigt sken vid olika lysrör...ex blå blir förbaskat blå, medans flora lysrör blir nästan lila...
                  Vitt är ju bra på att avleda värme samt även reflektera men jag skulle nog satsa på aluminium list...
                  Finns annars färdiga clips reflektorer som passar i en akvarieramp.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Ursprungligen postat av firefox75
                    Jag har några ramper som jag målat med hammerlite metalliclack blå med pärlemo grund lack.
                    Snyggt och fungerande.
                    Kan ge lite konstigt sken vid olika lysrör...ex blå blir förbaskat blå, medans flora lysrör blir nästan lila...
                    Vitt är ju bra på att avleda värme samt även reflektera men jag skulle nog satsa på aluminium list...
                    Finns annars färdiga clips reflektorer som passar i en akvarieramp.
                    Det ska eventuellt i reflektorer i rampen senare. Saken är att rampen just nu är mörkbrun invändigt. Den måste målas.
                    Men jag håller mig nog till vitt..
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • Rambo
                      • February 2004
                      • 672

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raketforskaren
                      Vit matt färg reflekterar bättre (i en ljusramp dvs.), hur konstigt det än låter.
                      Om vitt reflekterade bättre än en spegelblank yta så hade du haft vita reflektorer i t.ex. bilstrålkastare. Sedan kan det vara så att halvkast monterad aluminumfolie inte reflekterar så bra.

                      Det finns lösa plast reflektorer som sanolikt är lättare att montera än det är att måla rampen.
                      Vill du tvunget måla rampen så skulle jag använda billack, antingen billigaste vita eller fluroserande vit
                      575l Åleds
                      80l JAD
                      Tiffany - perser/norskskogskatt
                      Lizton - renrasig Bengal

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        Varför inte silver eller krom färg????
                        Borde ju reflektera hur bra som helst...samt att de finns i sprayform
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #13
                          Ursprungligen postat av firefox75
                          Varför inte silver eller krom färg????
                          Borde ju reflektera hur bra som helst...samt att de finns i sprayform
                          Sprayform är enbart en nackdel i mitt fall. Dels för att jag då måste maskera och dels för att jag inte har någonstans att vara och spraya...
                          Vitt blir det och vanlig vattenbaserad. Jag kan agera testkanin och se hur bra färgen håller.
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #14

                            Okej lili76- gör det...

                            Jag har själv använt vit emaljlack och den är högreflekterande.
                            Visst krångel med att maskera i rampen när man sprayar är inge kul...men hyfsat mycket snabbare går det.

                            Ska man måla insidan i vitt så köp samma lack/färg som man har till toan, tvättstället.
                            De är blanka och vita.

                            Vill man använda aluminiumfolie så får man lägga på lim först i rampen...sen använda pensel för att få ut/bort alla ojämnheter.
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              Ursprungligen postat av lili76
                              Sprayform är enbart en nackdel i mitt fall. Dels för att jag då måste maskera och dels för att jag inte har någonstans att vara och spraya...
                              Vitt blir det och vanlig vattenbaserad. Jag kan agera testkanin och se hur bra färgen håller.
                              Jag har vattenbaserad vit väggfärg i min ramp och det funkar utmärkt (på förmålad grå aluminium ramp), ett tips bara, va noga med förarbetet så färgen fäster ordentligt (att rugga ytan med lite fint sandpapper är aldrig fel)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...