Räkor och anubiastest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Räkor och anubiastest

    Jag har påbörjat en liten test med anubias och räkor. Det finns lite olika uppgifter på nätet om att anubias förgiftar räkor. Att räkor dött när folk stoppat ner nyinköpta anubisar i små räkkar är fakta. Troligen besprutas dessa växter, som odlas ovan vattenytan.
    Men det finns även lite mer vaga påståenden att anubisen i sig själv är giftig och om man bryter ett blad så dör räkorna.

    Jag har tagit en liten bytta med knappt en liter vatten från mitt körsbärskar. ner i byttan har jag klippt och skurit ner en massa anubisar. Det är både skivade rotstockar, strimlade blad och bladstjälkar och hela plantbitar. Men jag har slaktat gamla plantor som vuxit i mina akvarier i över två år.

    Ner i byttan stoppade jag sex halvvuxna körsbärsräkor. Efter 2-3 timmar var de fortfarande oförskämt pigga och fina så då fick en Crystal red göra dom sällskap över natten.
    Nu på fm ser allt fortfarande bra ut, räkorna kliver omkring och ser lugna och harmoniska ut.
    Dom ska få gå i byttan hela dagen medan jag jobbar så avbryter jag exprimentet sent i kväll.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Då kan vi väl nästan konstatera att det var som vi trodde. Att det är själva besprutningen av vissa växter de inte tål. Vilket ju är rätt självklart eg.

    Tur att de klarade sig, dina "labråttor" :-)

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Japp, "labbråttorna" mår superfint ikväll också i burken med slaktade anubias.
      Kanske dom får gå kvar till i morgon för säkerhets skull. Men dom fall av förgiftning jag hört och läst om så har räkorna blivit svårt sjuka/döende väldigt fort, och varit stendöda dagen därpå. Så gamla ingågna anubisar verkar ju vara räksäkra. Men dom som nyligen kommit från stora odlare kan vara antingen besprutade eller så finns det något gödningsmedel i mineralullen som dom dragit in i plantan. Men det är inte alls säkert att alla nya anubisar är giftiga för räkor, men det är dumt att chansa.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Jag har en liten stickling till anubias som jag tog av en större planta med mina crystal, pilipes & gabonesis. Dom mår prima. Sett räkor tugga på plantan och överleva.

        Det är nog precis som du skriver Sonja, besprutning och gödningsmedel som ställer till det.

        //C
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Jag har massor av anubisar hos räkorna, men gamla plantor. Däremot ville jag testa, efter idé från Azur, om räkorna inte tål växtsaften från anubias när man skär i den. Men det var visst inget problem alls det heller
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            sonja du som änå é testartagen (eller dina räkor iaf), kan du inte göra samma sak med spikblad?, (när man bryter/klipper den så luktar det sisådär ifrån växtdelarna)
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • evus
              • September 2006
              • 729

              #7
              Jag har spikblad som huvudväxt i de flesta av mina små , 16l, räkburkar. Jag klipper, rensar och har mig + att räkorna verkar tycka om att äta på spikblad.

              Kan nog konstatera att de inte är giftiga för räkor.......... //Eva
              This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

              Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Japp, jag har också massor av spikblad som jag klipper och river i och så direkt ner i räkburken med det igen. Inga problem, har man för lite spikblad och många räkor äter dom dessutom upp bladen utan problem.

                Alla "räklabbråttor" mår fint i anubiassörjan och jag avbryter testen i kväll.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #9
                  I alla fall vattenspikblad är ju tom ätligt för människor. Så det är väl inte så troligt att vanligt spikblad skulle var giftig, eller? Rätt nära släkt menar jag.

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Testen avslutad och räkorna är i sina kar igen. En körsbärshona hade tom fått rom under tiden i den lilla bunken
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • sting
                      • September 2007
                      • 481

                      #11
                      sonja vilken sorts anubia var det?/sting

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Jag har haft en 5,5 liters burk med anubias och Crystal red i gång i över ett år nu. Jag har anubias nana som enda växt i det akvariet eftersom ljuset är riktigt kasst, inget annat överlever. I ett sånt litet akvarium borde det ju verkligen ha märkts av. Av de sex räkor jag ursprungligen köpte har det blivit ett fyrtiotal åtminstonde.
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Anubias barteri var. barteri, A.b.var.nana gissar jag att det var, jag har lilla petit också men ville inte slakta ner något av den.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          Arbetssätt...