Varning För "endlers"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    Varning För "endlers"

    ..ja vad är nu detta undrar ni?
    Var inne i stockholm i måndags, skulle titta in på Södermalms akvarieaffär tänkte jag, men på grund av dålig reserch så var affären stängd, så jag knallade in på "boa´s zoo" (eller liknande namn) som låg just runt hörnet.
    En ordinär zoobutik med några akvarier visade det sig.

    I ett akvarium så simmade det små guppysar, på akvariet stod det "Endlers guppy 69:-". Så långt allt väl, men problemet var att det som simmade i akvariet inte alls var "endlers guppy" utan HYBRIDER med MÅNGA olika färger och teckningar. Eftersom jag tycker 69:-. är väl magstarkt även för renrasiga endlers så upplyste jag ägarinnan om att det visserligen var söta fiskar, men knappast renrasiga endler så blev jag förvånad när hon sade att det visst fanns renrasiga endlers i akvariet. Då sade jag att det inte kunde vara möjligt; det var ju fullt av hyrider, inte tillstymelse till rena endlers såvitt jag kunde se.
    Framhärdade då att det visst var hybrider och fick följande svar;" ja visst finns det "blandnigar" där i, MEN det finns en renrasig hona och en renrasig hane i det akvariet, de är köpta som endlers och går där fortfarande. SEDAN har vi blandat i lite fler olika sorter för att få fram kul färger. Men de ursprunliga endlersarna går där fortfarande"

    Detta svar fick mig att förstå att hon var fullkomligt okunnig om att det ALDRIG kommer att födas en renrasig endler av den honan, även om hon hade kunnat fånga den "ursprungliga" honan, för den honan kommer att bära på spemier från MASSOR av andra hybridhanar....
    IDIOTI tycker jag. KÖP inte från sådana butiker!!!!!! Dessutom lyckades jag INTE se ens den rena hanen någon gång, och jag tvivlar starkt på att den fanns kvar överhuvudtaget.... Akta er för detta bondfångeri!!!!!!

    Bara för att visa hur äkta endlers skall se ut så kommer det här en länk:


    Over and out.....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Nja, fast endlers guppi är ju också en hybrid. Jag tror att man skall passa sig att tala om renrasighert när det gäller guppis, för det finns inte, inte ens i naturen.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • rsoderberg
      • February 2007
      • 954

      #3
      Såkallade hybrider är ofta mycket tåliga, och för nybörjarna tycker jag det är viktigare än en diskussion huruvida de är renrasiga eller ej.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Att man hybridiserar endler är väl en sak, men affärer skall inte sälja fisk under fel namn (framförallt inte när de tar så jäkla bra betalt! 69:- för en endlers?!).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Att man hybridiserar endler är väl en sak, men affärer skall inte sälja fisk under fel namn (framförallt inte när de tar så jäkla bra betalt! 69:- för en endlers?!).
          Det har du helt rätt i, det kan stå guppy för vad är renrasigt? Och ett pris på 20-25kr/st, jag tittade inte på priset när jag skrev.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Nja, fast endlers guppi är ju också en hybrid. Jag tror att man skall passa sig att tala om renrasighert när det gäller guppis, för det finns inte, inte ens i naturen.
            MVH
            Magnus
            Jodå, Endlers guppy heter Poecilia wingei, vanlig guppy heter Poecilia reticulata, osv.
            Däremot kan jag hålla med om att de sk. färgglada "guppy" vi ser i akvarieaffärerna säkerligen är hybrider av något slag, annars kanske de hade varit svåra att få fram.
            ...men det existerar riktiga arter! Tro inget annat.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av rsoderberg
              Såkallade hybrider är ofta mycket tåliga, och för nybörjarna tycker jag det är viktigare än en diskussion huruvida de är renrasiga eller ej.
              Man skall inte lura på kunderna något de inte får....ljuga är FULT! Att dessutom sälja dem så dyrt är direkt ocker!!!!!!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                På Stenåsa Zoo i Varberg hade de riktiga Endler, fint för sig själv i ett akvarium, för 59:- paret om jag minns rätt, en vecka senare fanns det bara honor kvar, men en vanlig guppyhane hade hoppat över till det akvariet, eller så hade de lagt dit den (TYVÄRR). Det är då STOR risk att den hanen och en hona säljs tillsammans som "äkta" Endlers....falsk marknadsföring, antingen det är meningen eller inte. Det spelar ingen roll om det är billigt eller inte....fel är det ändå!
                Eller har JAG fel?
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av rsoderberg
                  Såkallade hybrider är ofta mycket tåliga, och för nybörjarna tycker jag det är viktigare än en diskussion huruvida de är renrasiga eller ej.
                  Att de är tåliga var inte frågan, jag vill inte att man skall lura kunderna!
                  Jag har själv ett akvarium med snygga mixguppy, inklusive en hel del hybrider....sedan har jag skitsnygga renrasiga Endler enskilt i ett helt annat akvarium.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ett stort problem blir ju också när avkomman efter dessa hybrider säljs till mindre nogräknade (eller okunniga?) affärsinnehavare och kommer ut på marknaden som "rena/äkta" Endler, hur skall då nybörjarna kunna se/veta vad som är originalet????
                    Hybridisera gärna säger jag men var öppna med det......
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Jodå, Endlers guppy heter Poecilia wingei, vanlig guppy heter Poecilia reticulata, osv.
                      Däremot kan jag hålla med om att de sk. färgglada "guppy" vi ser i akvarieaffärerna säkerligen är hybrider av något slag, annars kanske de hade varit svåra att få fram.
                      ...men det existerar riktiga arter! Tro inget annat.
                      Visst existerar det riktiga arter, men dit räknas inte Endlers
                      Citat från ett Azurinlägg i annan tråd
                      Kort svar: Endlers kommer ur akvariet.
                      Som regel har de fiskar som säljs som diverse stammar av endlers aldrig funnits i naturen.

                      Såvitt man vet var "ursprungs-endlers" en hybrid mellan Campoma-guppy Poecilia wingei och Vanlig Guppy Poecilia reticulata som fanns i några dammar i Venezuela, dit Campoma-guppy flyttats för att äta moskiter, och där Vanlig Guppy fanns naturligt.
                      Dessa ursprungs-endlers har sen ytterligare korsats med Vanlig Guppy samt urvalsodlats i akvarium. Dr Endlers himself säger att dagens Endlers-guppy inte ser ut som de fiskar han en gång samlade in.

                      Efter det att Poecilia wingei beskrevs för några år sedan har det blivit mer förvirrat. Eftersom det inte går att se skillnad på vilda Vanlig Guppy och Campoma Guppy, och Campoma-Guppyn i fångenskap blandats ihop (och korsats) med "endlers guppy", verkar det som om det idag är så att alla guppies som är av vildtyp, dvs inte är slöjguppies, kallas "endlers guppy".

                      Som om det inte räckte, har äkta, vildfångade, Campoma-guppys (P. wingei) börjat säljas, och säljs då givetvis som "vildfångade endlers guppy".

                      Och därmed är förvirringen total.
                      Alltsammans tack vare att Poeser et al som beskrev Poecilia wingei gjorde ett så genomuselt jobb.

                      Det är annars helt riktigt att det skall finnas en hel räcka olika geografiska raser av Poecilia wingei, och att man alltså, om man har ren-artiga wingei, borde kunna se på dem varifrån de härstammar.

                      Det förutsätter förstås att de wingei man har är renrasiga och inte korsats med en massa "endlers" eller vildformsguppys eller andra wingei-stammar. Och har man en sån stam vet man förmodligen också var den är fångad.


                      Sen, och det är lite överkurs, men jag tycker det är kul, kan det i framtiden bli ännu värre: det finns ingenting som säger att de olika raserna av wingei är en och samma art!
                      __________________
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • Uddaveka
                        • June 2007
                        • 431

                        #12
                        På affären där jag köpt akvarium kostar endlers 120:- paret!
                        E inte det lite å ta i??
                        ~Love animals~
                        Kramar Sofia
                        160l, 100l, 54l, 40l

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Jodå, Endlers guppy heter Poecilia wingei, vanlig guppy heter Poecilia reticulata, osv.
                          Inte enligt beskrivningen av Poecilia wingei. Tyvärr har dock Poeser et al varit mycket otydliga om saken, men det framgår av deras beskrivning att Endlers samlades in utanför wingeis utbredningsområde, inne på reticulatas område. De ville därför att wingei skulle kallas "Campoma-guppy" istället för att inte blandas ihop med Endlers - men eftersom de sen i andra artiklar, och tillochmed på andra ställen i beskrivningen - säger att wingei och Endlers är samma sak, så har det blivit så att vildfångade wingei nu säljs som Endlers guppy, och naturligtvis blir korsade med akvarieformen.

                          Ännu bättre är att det inte finns någonting som säger att det stim olika isolerade guppy-populationer med olika utseende de beskrev som wingei egentligen alls är samma art.

                          Beskrivningen av Poecilia wingei är kort sagt en av de sämsta artbeskrivningar jag nånsin sett, och resultatet blev förvirring.

                          Arter finns, men det är jäkligt tveksamt i just fallet Endlers Guppy.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Robin_Hedstrom
                            • January 2005
                            • 1818

                            #14
                            Affärerna får väl ta hur mycket de vill för deras endlers? Tar man 120kr och säljer på "bra" så tror jag inte att man sänker priset bara för att forumanvändare på nätet säger att det är dyrt. Det är den stora massan som köper och sätter prisnivån. Sen vet inte forumanvändarna heller vad just den affärens "endlers" kostade i inköp. Det är stor skillnad på fisk och fisk, då menar jag i kvalitet.
                            Eftersom det är levande djur så spelar faktorer som mat och skötsel också in i priset. Kanske inte så mycket hos affären men hos grossisten. En fisk som får bättre/dyrare foder än en annan likadan i ett annat kar blir helt klart dyrare.
                            /Robin Hedström
                            http://www.robinhedstrom.se/

                            Kommentar

                            • Jenny054
                              • May 2007
                              • 920

                              #15
                              Här i stan tror jag Endlers kostar runt 30 kr fisken..

                              Skulle ALDRIG betala 69 spänn för en sådan..
                              The fish is jumping.....
                              Bloggen:
                              http://aquastyle.blogspot.com/
                              Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...