Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem

Visa resultat för omröstning: Skall man förbjuda rottweiler

Antal röster
705. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

101 14,33%
  • Nej

604 85,67%
Sidan 221 av 263 FörstaFörsta ... 121 171 211 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 231 ... SistaSista
Resultat 4 401 till 4 420 av 5260

Standard

Att jag tog in varg i diskussionen var för att belysa att en gräns ska dras någonstans, inte att jämföra varg och rottweiler.

som svar kan jag säga att de hundar som finns idag knappast har något att göra med de hundar som fanns för ett par hundra år sedan.

Jag hade en rhodesian ridgeback tidigare och enligt kennlar och litteratur är den rasen gammal och oförändrad de senaste hundra år eller så, men så uppdagas det senare att denna hund ser helt annorlunda ut bara man går tillbaka 20-30 år. För 50 år sedan var den hälften så tung exempelvis. Det har varit populärt under detta och förra seklet med stora mäktiga hundar och därav avel på dessa individer som säljarna vet säljer.
    Undrar du något om ciklider? Spana in www.ciklid.org där finns svaren!
    Glömt inte att gå med i NCS, nordiska ciklidsällskapet och njut av 4 fantastiska ciklidbladet nummer per år. Spana in detta gratisnummer:
    Frivisning CB3 2009
    Ciklidbladet är den tidning som skapar mersmak för ciklider

Standard

Jag hade en rhodesian ridgeback tidigare och enligt kennlar och litteratur är den rasen gammal och oförändrad de senaste hundra år eller så, men så uppdagas det senare att denna hund ser helt annorlunda ut bara man går tillbaka 20-30 år. För 50 år sedan var den hälften så tung exempelvis. Det har varit populärt under detta och förra seklet med stora mäktiga hundar och därav avel på dessa individer som säljarna vet säljer.
    Så är det väl med de flesta raser vad jag vet.........Extremavel finns i alla kategorier, även små söta dvärgpudlar ol. Och eftersom uppfödarna...tyvärr....avlar på vad folk vill ha, och inte efter rasstandard, så naturligtvis blir det även individer med sk. dålig mentalitet.......men det gäller ju inte bara Rottan eller andra sk. kamphundar, det gäller ju alla raser....

Ta Rhodesian tex, eftersom du känner till just den rasen......Numera finns ju även Thai Ridgeback, vilket är ett genfel eftersom virvlarna på ryggen går åt fel håll så att säga.....

Det finns en gubbe här hemma som har/ har haft Rhodesian/Thai ridgeback i många många år....och jag kan ju lova att de hundarna inte är/var riktigt kloka nån utav dom....

Hellre möter jag en rottis i en mörk gränd, än nån utav dom hundarna i fullt dagsljus, med massa folk runtikring....Inte mindre än två gånger har jag blivit påhoppad och biten av de hundarna, men jag tycker iaf. inte rasen ska förbjudas...Jag hade otur och träffade på en hund som inte hade alla hästar hemma, men det betyder ju inte att hela rasen är likadan.

Jag har även råkat på en Schäfer när jag var liten som började tugga på mitt ben, så jag fick sy...men den hunden var feluppfostrat..... det var en knarkare som hade den......Men fortfarande varken jag eller mina föräldrar var iunne på ideen att man skulle förbjuda alla schäfrar bara därför....

Jag har vänner och bekanta som har både Amstaff, Rottis, Korsningar av dessa två raser, schäfer, Doberman och även Pitbullterrier...Och det är hundar som är fullt fungerande, de har inga aggresjoner varken mot folk eller andra hundar...Snarare tvärt om....Men de hundarna är också uppfostrade på rätt sätt, och då blir det oftast inga problem, men folk i den här tråden verkar ha svårt att inse det.

Nej jag har sagt det förr och jag kan säga det 10 gånger till....Istället för att hålla på och tjafsa och lägga massa pengar på strunt, lägg hellre ressurserna på att få ordning på det befintliga problemet.......Hundskatt, ägarelicens, körkort på hund eller vad fan som helst.....Bara de åtminstone försöker ta itu med problemet som de anser att vi har i Sverige med sk. livsfarliga hundar....
    720L SA/CA 325L Biotop, skalarer
    312L blandat 300L tanganyika ??
    3X100L ställning 102L Yngel
    63L Tomt

Standard

Citat Ursprungligen postat av Dre Visa inlägg
    Att jag tog in varg i diskussionen var för att belysa att en gräns ska dras någonstans, inte att jämföra varg och rottweiler.

som svar kan jag säga att de hundar som finns idag knappast har något att göra med de hundar som fanns för ett par hundra år sedan.

Nu har du lite för höga tankar om människan igen. Visst kan vi med hård avel förändra fysiska attribut ganska extremt på kort tid, vilket du beskriver. Däremot förändras inte psyket alls på samma sätt. Det enda jag kan tänka mig skulle förändrats hos rasen rent beteendemässigt eller "lynnesmässigt" är väl kanske om man avlat fram plågsamma defekter. Djur som känner smärta kan ju uppvisa fler aggressiva beteenden och dessutom bita ifrån efter mindre provokation. Vi har domesticerat hundar alldeles för länge för att komma undan på bara några decennier. De har varit med oss i 10-20.000 år. Det förstörs inte på 2-3 decennier.

Standard

Argt inlägg utan mening! raderade allt!
    Inte värt besväret!
    Senast redigerat av RobFrazie den 2010-08-16 klockan 22:58.

Standard

Faktum är att det är en missuppfattning att beteende är svårare att ändra på än utseende. Det är det inte. Istället är dessa saker helt och hållet samma grundprincip och det finns många exempel på hur snabbt en art kan anpassa sig efter nya förhållanden i naturen genom ett ändrat beteende. I naturen styrs detta av att den som har egenskaper som passar omgivningen bäst kommer att fortplanta sig mer (förenklat). I hundarnas fall så är det människors val av avelshundar som avgör vilka som sprider sina gener och det går förvånansvärt fort att ändra på dessa parametrar. Tyvärr (min åsikt) utnyttjas detta i stor utsträckning av kennlar och husdjusavel i överlag. Hastigheten räknas bäst i antal generationer som krävs för en större omställning och givetvis finns inga klara generella regler hur lång tid det tar. Man kan för den skull inte avla fram en hund som beter sig som en katt på ett par generationer , det finns gränser även här.
    Glömt inte att gå med i NCS, nordiska ciklidsällskapet och njut av 4 fantastiska ciklidbladet nummer per år. Spana in detta gratisnummer:
    Frivisning CB3 2009

Standard

Att beteendet kan bli sämre av oseriös avel finns det väl exempel på, vad jag har förstått. Råkade inte Dalmatinern ut för det när Disneys 101 Dalmatians kom, och alla skulle ha en Dalmatiner, vilket ledde till att det dök upp en massa uppfödare som inte visste vad de gjorde, och många Dalmatiner fick beteendestörningar, om jag minns rätt? Har även för mig att kattrasen Abessinier råkade ut för nå´t liknande, den blev för populär. Men de har nog fått ordning på dem nu.
    I am the very model of a scientist salarian, I study species, turian asari and batarian
    Min profil
    Mitt galleri
    Min zoon

Standard Och så detta till på köpet

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.21...dodsdomda-hund
    Så "vem skall man tro på, tro på" när man möter en Rotta nästa gång.
    Det kan ju vara en dödsdömd bitande jycke i händerna på en tjej med 2000 supporters....
    Killies is a lifetime passion
    Min zoon Min artlista Min blogg

<-- Just eating some grilled squid

Standard

vilken hund som helst kan bli en fara för allmänheten så vi kanske ska förbjuda alla raser då eller? :S

men om du blev biten av en (kamphund) så ska den förbjudas?

om jag skulle bli påkörd av en BMW ska då det märket förbjudas i sverige ?

Standard

Ja, alla vet ju att alla BMW ägs av idioter, och körs för fort och vårdslöst Och alla vet ju att alla Rottweilers är livsfarliga monster som ägs av idioter... Eller kanske inte... Vissa tycks ha missat uttrycket att man inte ska dra alla över en kam.
    Senast redigerat av Animaniac den 2010-08-17 klockan 18:56.
    I am the very model of a scientist salarian, I study species, turian asari and batarian
    Min profil
    Mitt galleri
    Min zoon

akvavirum
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av erikthur Visa inlägg
    http://kvp.expressen.se/nyheter/1.21...dodsdomda-hund
    Så "vem skall man tro på, tro på" när man möter en Rotta nästa gång.
    Det kan ju vara en dödsdömd bitande jycke i händerna på en tjej med 2000 supporters....
    Fan vad tarvligt, det var otroligt lågt
    - av alla länkar slår väl denna alla rekord - du verkar ju inte ens inse det sorgliga i hela den situationen ens?

Du verkar ha större nöje av att hänga ut folk i en hemskt tråkig situation, bara för att gynna din egen fanatiska inställning
    - skulle inte förvåna mig om du är en sån där "hundhetsare" man kan möta ute om man har otur.... bara för att få nöjet att sätta dit hund och ägare...

Standard

‎"Kamphund" är en benämning på de hundar som FÖRR användes för hundslagsmål, Vilket INTE har med hunden att göra utan det är MÄNNISKANS fel.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kroppskonst Visa inlägg
    ‎"Kamphund" är en benämning på de hundar som FÖRR användes för hundslagsmål, Vilket INTE har med hunden att göra utan det är MÄNNISKANS fel.
    Tack! en till som förstått det dära!
    Hundarna är kamphundar när de sätts i en ring och ska kampa mot andra hundar. Man kan göra en lite chihuaha till kamphund oxå! Fostrar mand en till det så vist fan kan man sätta den i en ring och satsa lite pengar?

Det där med att ge flera raser samma namn som idiotiska "kamphund" är verkligen inget annat än IDIOTI!

Standard

Svårt när man hänger upp sig på ett namn.

Har ni samma syn på människor att alla är lika aggresiva och att allt beror på uppfostran.

Saker som ADHD hos människor kan leda till att personen har savårt att hantera sin ilska som kommer över personenn väldigt snabbt. Denna egenskap är ärftlig, men det kanske är något unikt för människor inget som en hund skulle kunna ha liknande problem med? En människa kan lära sig hantera detta men ofta kräver det medicinering och speciella tekniker för att styra bort ilskan.

För mig är det inte otänkbart att även hundar kan lida av dylikt och i och med att det är ärtligt så borde denna egenskap kunna avlas på. Och i och med att en sådan egenskap är attraktiv (knasigt nog) hos de hundar som har använts som kamphundar så skulle det kunna vara ett tänkbart scenario att en ilsken ras tagits fram. Därmed inte sagt att rottweiler är en av denna.

Ni begränsar er genom att säga att ingen egenskap kan vara ärtlig, allt är miljön och desutom en liten del av miljöns fel, husse och matte.
    Frivisning CB3 2009

Standard

Sånt som ADHD kan människan lära sig kontrollera.

Om vi leker med tanken att hundar skulle kunna ha liknelser med ADHD som du säger så skulle det oxå gå att kontrollera!
    Finns där rätt kunskaper hos ägaren är det inte problem. Att man kan ha en mer aktiv hund som är svårare än andra det är en sak, men med rätt kunskap så formar du hunden till precis vad fan du vill!

Kräver en hunduppfostran en fastare hand och mer strikta regler i vardagen blir det inte problem.

Jag har ett bra exempel på även en liten ful hund som blivit aggressiv pga dålig uppfostran!
    Mina egen kära mormor äger nu sin 4e West Highland White Terrier.
    Han är en likaså de andra 3 väldigt bortskämd. ouppfostrad utan några som helst regler och får springa fritt ute på landet. jagar bilar som kör in på gården. det går inte o ta i honom utan att han morrar. Frisören klipper honom inte förens munkorgen är på.

Han biter inte om man inte rör honom. Men det jag ville ha sagt i är att får en större hund som Rottis eller liknande leva utan regler eller en fast hand med en nolla som inte borde ha en sådan hund så tror jag det att det kan hända saker!
    En Rottis behöver stor vägledning i vardagen!

Standard

Självklart nedärvs både trevliga och otrevliga defekter även hos hundar och alla andra djur. Hos hundar t.e.x. blir den anlagd med avelsförbud (om den nu är registrerad hos svenska kennelklubben) om den har allvarliga leddefekter såsom OC i något av rörelseorganen.
    En hund som morrar i utställningsringen när domaren vill titta på tändarna stängs av den dagen. Samma sak händer i lydnadsklass 1 om hunden morrar vid tandvisningen. Morrar den igen nästa och nästa tävling så stängs hunden av p.g.a. otillgänglighet. Den kan vara aggressiv men även osäker, En sådan hund har inte en trygg flockledare. Då får man börja tänka på "vad man gjort för fel".
    Tyvärr på utställning släpps ibland sådana hundar igenom i alla fall "den är ju så snygg" och jag anser att många raser blivit förstörda tack vare utställningarna eftersom det är snyggheten och inte mentaliteten som tilltalar många uppfödare.
    Ett ledarskap tar man inte, det måste man förtjäna!

Sen tror jag att det är lättare att träna vissa raser till att bli aggressiva. Många "hundägare" sysslar tyvärr med sådant djurplågeri.
    Någon kanske köper sin gulliga valp hos någon skum uppfödare, som sen inte alls växer upp och blir så gullig längre.
    Nu har jag lagt mig i den här tråden fast jag inte tänkte det, men jag är ju hundägare själv sen trettio år tillbaka och har sett en hel del bra och mindre bra saker genom åren.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Standard

Du har så rätt Gullefjun!
    Och mycket av felen görs oxå utan "uppfödare som igentligen bara har ett litet intresse i att få fram valpar.
    Köper man hund av en bra uppfödare så har dom förhoppningsvis tagit fram ett bra avelspar från början. (Lär inte vara många som verkligen går in stenhårt på detta!) men kollar upp allt som du nämde. Ska de sedan sälja hunden till någon som inte tänkt tävla eller kolla upp hundens mentalitet eller annat. Tkr jag kan sätta avelsstopp på hunden. Då sker inte (kan ske, men får inte ske" avel på denna hunden och den bli bortplockad från systemet.

Olyckor kan hända, jag har själv blandras, men är starkt emot avel på dessa. Men min var inte planerad. Men det är givetvis inget fel på hundarna, det är bara aveln jag inte tkr om!

Vist det finns folk som väldigt gärna vill ha hund, men faktiskt inte har råd att köpa en fin hund med fin stamtavla mm
    Då blir det lätt att man köper av någon vanlig privat. Men då tkr jag att man har stort ansvar till att avel på denna hund inte sker förens man helt och hållet kollar upp saker som mentalitet, höfter och andra eventuella defekter. så att man har en fullt frisk hund utan anmärkningar!

Standard

Jag var inte riktigt påläst när jag skrev om tandvisningen, jag ber om ursäkt för det. Har kollat upp i regelboken nu eftersom jag kände mig osäker efter det jag skrev i förra inlägget. Det är detta som gäller och ingenting annat: Om unden både morrar och gör utfall mot domaren (den behöver alltså inte bita) på tre tävlingar så blir den avstängd för vidare tävling.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginlägg
    14

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kroppskonst Visa inlägg
    I vilken verklighet lever du? "FÖRR användes för hundslagsmål"...detta förekommer fortfarande runt om i världen.
    Agnez

Standard

Satt och tittade på Galenskaparnas Gladpack igår, där det fanns en scen där Knut Agnred satt och spelade gitarr, och sjöng en något underlig visa...

Nu undrar ni säkert varför jag skriver det här? Jo, han hade 10-11 hundar som satt i en cirkel runt honom, och inte mindre än tre (3) av dem var Rottweilers! Oj oj oj, som upplagt för ett blodbad tror ni väl nu? Men nej, det otäckaste som hände var att en av Rottweilrarna såg en aning uttråkad ut på slutet, och satt och tittade åt ett annat håll. Så tyvärr, inget för Skvallerbladet att sätta huggtänderna i

För skojs skull kan väl nämnas att de övriga hundarna var bl.a en Cavalier King Charles Spaniel, en Schäfer, några små vita typer som såg ut som Westies, och en svart hund, som jag tror var en Groenendal (eller hur det stavas), eller liknande.

Förresten, hoppas att ironin framgick...
    Min profil
    Mitt galleri
    Min zoon

Standard

Ytterligare en liten solskenshistoria om en Rotta - NEJDÅ!
    Woman charged after dogs maul girl in Dundee street
    Men nu kommer kanske alla Rottkramare anklaga BBC för sensationspolitik.
    Killies is a lifetime passion
    Min zoon Min artlista Min blogg

<-- Just eating some grilled squid

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om oss | Kontakta oss

Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB