BTN bakgrunder och Döskallar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #16
    Ursprungligen postat av Kjaer
    Håller med. Om man tittar på bilder från tanganyikasjøn ser man inte fiskarna leva næra lodrætta klippvæggar. Dom lever bland stenar! Enligt min åsikt kan en bakgrund dock passa bra om man vil efterlikna en liten sydamerikansk bæck eller liknande. Men inte dom køpta amazonasbakgrunder! Træd væxer inte halvvægs inne i lodrætta klippvæggar
    Halloj Kjaer!
    Dom lever ju inte direkt nära lodräta glasrutor heller... Om man inte har en lodrät klippbakgrund, vad skall man då skapa för bakgrund?
    Jag har i och för sig, i mindre kar, haft stenrösen som nästan sträckt sig från framrutans nedre kant till vattenytan mot bakrutan. I ett kar som mitt 960-liters skulle detta dock bli alltför "häftigt" och jag kan inte fundera ut något mer naturtroget och praktiskt än en BTN-bakgrund. Den bakgrunden jag har i mitt kar heter "malawi" och jag kan inte för mitt liv se att den är gjord av plast - den ser förbålt naturtrogen ut, speciellt när man får lite alger på den.

    Akvariumet är ju liksom som en utskuren bit av den miljö/biotop man har bestämt sig för och en variant av bakgrund skulle ju kunna tänkas vara en som "täcker" både bottenglaset och bakrutan samtidigt, just för att få bort den "lodräta" känslan. I mitt kar har jag försökt att få en jämn övergång från bottnen till klippformationen bakom.


    Edit; Kanske var otydlig - i inlägget snackar jag om Tanganyika och Malawi.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 September 2007, 15:04.

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      #17
      Kul reflektion. På den tiden var det ju jag som sålde och marknadsförde BTN- bakrunderna världen runt -jag hittade också på namnen. Så det var alltså jag som döpte "malawi" och "tanganyika".
      När jag så strax efter namnsättningen träffade Ad Konings (med ett tusental dyk bakom sig i Malawi och Tanganyika-sjön) och surrade lite med honom om detta så var hans reflektion. "Jag fattar att ni inte har gjort avgjutningarna i Afrika utan någonstans i Sverige, men det var sjuttsingen att ni hittat klippblock som så starkt påminner om de som finns i resp. sjö - hur kunde ni träffa så rätt".
      Ja, jag har ju inte varit i varken Malawi eller Tanganyikasjøn, men utifrån dom bilderna jag har sett har jag fått den uppfattningen att fiskarna lever bland større och mindre klippblock och stenar, men har inte sett några lodrætta klippvæggar... Jag får væl lita på Ad Konings då Eller du kanske mutade honom att sæga så... Nejdå, bara et skæmt

      Halloj Kjaer!
      Dom lever ju inte direkt nära lodräta glasrutor heller... Om man inte har en lodrät klippbakgrund, vad skall man då skapa för bakgrund?
      Jag har i och för sig, i mindre kar, haft stenrösen som nästan sträckt sig från framrutans nedre kant till vattenytan mot bakrutan. I ett kar som mitt 960-liters skulle detta dock bli alltför "häftigt" och jag kan inte fundera ut något mer naturtroget och praktiskt än en BTN-bakgrund. Den bakgrunden jag har i mitt kar heter "malawi" och jag kan inte för mitt liv se att den är gjord av plast - den ser förbålt naturtrogen ut, speciellt när man får lite alger på den.

      Akvariumet är ju liksom som en utskuren bit av den miljö/biotop man har bestämt sig för och en variant av bakgrund skulle ju kunna tänkas vara en som "täcker" både bottenglaset och bakrutan samtidigt, just för att få bort den "lodräta" känslan. I mitt kar har jag försökt att få en jämn övergång från bottnen till klippformationen bakom.
      Jag førstår. Som jag skrev førut gillar jag faktisk klippbakgrunderna och modulerna från BTN. Men jag tycker det ær viktigt att man inte ser karet som klart nær man har stoppat i en bakgrund och/eller några moduler. Det blir allt før opersonligt då...
      Annars har jag en idé om att det skulle vara snyggt med någon halvgenomskinlig blå bakgrund i tanga och malawi kar... Måste testa det någon gång

      Før att yttrycka min åsikt lite kort tycker jag att det kan vara bra med konstgjorda dekorationsmaterial, køpta eller hemlagade om det bidrar till att gøra akvariet mera naturligt Men man får se upp så att alla kar inte blir så lika varandra. Skulle bli tråkigt då tycker jag.
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #18
        Ursprungligen postat av Kjaer

        Men jag tycker det ær viktigt att man inte ser karet som klart nær man har stoppat i en bakgrund och/eller några moduler. Det blir allt før opersonligt då...

        Før att yttrycka min åsikt lite kort tycker jag att det kan vara bra med konstgjorda dekorationsmaterial, køpta eller hemlagade om det bidrar till att gøra akvariet mera naturligt Men man får se upp så att alla kar inte blir så lika varandra. Skulle bli tråkigt då tycker jag.
        Exakt min åsikt, men det är uttryckt lite snällare

        Men hade jag startat tråden med den ”snälla” kommentaren hade det inte blivit ett så härligt utbyte av åsikter
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #19
          OK! Jag är också HELT emot onaturliga detaljer i akvarium. Har man möjligheten att med rötter och växter dölja bakrutan så är ju detta snyggast, utan tvekan - men i ett kar som inte har växter och som består av stenig botten... Vad tycker ni då att man skall göra åt en helt plan glasruta - oavsett vad man sätter bakom den - glasrutan sitter ju där den sitter, och är inte den onaturlig så heter jag Karl-Osborn Leverkorv!

          Jag har i en tråd för något halvår sedan skrivit om bakgrundslådor som man kan sätta bakom karet. Jag hade själv en sådan för 30 år sedan, fylld med fina korkbitar. En kompis till mig som drömde om ett hörnakvarium tog helt sonika sitt kar och ställde det på tvären i ett hörn och byggde en trekantig låda som han ställde bakom karet. Den trekantiga lådan målades invändigt i en mörkt grön färg och fylldes upp med diverse Mangroverötter. Han lade även en liten ramp över den öppna lådan och belyste på så sätt lådan invändigt ovanifrån. Det blev ett grymt "hörnakvariemässigt" djup i det karet och man såg knappt glaset i bakrutan - väldigt innovativt och snyggt!

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #20
            Ursprungligen postat av MaxB
            OK! Jag är också HELT emot onaturliga detaljer i akvarium. Har man möjligheten att med rötter och växter dölja bakrutan så är ju detta snyggast, utan tvekan - men i ett kar som inte har växter och som består av stenig botten... Vad tycker ni då att man skall göra åt en helt plan glasruta - oavsett vad man sätter bakom den - glasrutan sitter ju där den sitter, och är inte den onaturlig så heter jag Karl-Osborn Leverkorv!

            Jag har i en tråd för något halvår sedan skrivit om bakgrundslådor som man kan sätta bakom karet. Jag hade själv en sådan för 30 år sedan, fylld med fina korkbitar. En kompis till mig som drömde om ett hörnakvarium tog helt sonika sitt kar och ställde det på tvären i ett hörn och byggde en trekantig låda som han ställde bakom karet. Den trekantiga lådan målades invändigt i en mörkt grön färg och fylldes upp med diverse Mangroverötter. Han lade även en liten ramp över den öppna lådan och belyste på så sätt lådan invändigt ovanifrån. Det blev ett grymt "hörnakvariemässigt" djup i det karet och man såg knappt glaset i bakrutan - väldigt innovativt och snyggt!
            Jag har satt frigolit på hela bakrutan och sen gjort en (naturlig)klippvägg av vanliga naturstenar platta runda alla slags möjliga och detta täcker bakrutan,så visst går det att göra nu är det tänkt att det ska gå snäcklekare i det och det är på 100L nu har du ett på 960L så det är väl en stor skillnad då får du ha många stenar Mats
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #21
              Och sen hoppas jag att tråden handlar om vad man själv tycker och vad man anser sig själv vad som är naturligt i ett akvarium,vad det handlar om är att man tar en liten del av en sjö och placerar i ett rum inomhus.Sen är det till en själva hur man gör det för att se så narturligt ut som möjligt ut,och att fisken mår så bra som möjligt.

              Och om man nu tar en BTN av plast och anser att det är mest naturliga som man kan skapa till miljön så är väl ok för dem som anser detta,men nu finns det folk som mig som anser att det går att skapa utan hjälpmedel f.n så mycket osmartare men det blir f.n så mycket snyggare enligt mig.Sen finns det det riktigt Coola bakgrunder som man bara drömmer om att få äga men det ska jag vara tyst om.Hi Hi
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • cattus
                • August 2007
                • 167

                #22
                Att det finns massor av "roliga" skepp, dykare m skall man kanske vara tacksam över. Oftast är det ju ganska små barn i familjerna som vill ha akvarium. Och när barnen skall välja så skall det vara dödskallar, dykare, bilar, flygplan neonfärgat grus mm...
                men om inte de fanns så skulle kanske färre familjer börja med akvarium och ännu färre kanske sedan fortsätta med hobbyn upp i högre åldrar. Sedan skiftar oftast intresset till att bli mer " naturligt".. och faktiskt är det ju inte så många andra än familjen själva som ser akvariet så vad man väljer spelar ju absolut ingen roll, så länge man själv är nöjd och lyckas få fiskarna att må bra.
                Allt går om man vill...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #23
                  Ursprungligen postat av cattus
                  Att det finns massor av "roliga" skepp, dykare m skall man kanske vara tacksam över. Oftast är det ju ganska små barn i familjerna som vill ha akvarium. Och när barnen skall välja så skall det vara dödskallar, dykare, bilar, flygplan neonfärgat grus mm...
                  men om inte de fanns så skulle kanske färre familjer börja med akvarium och ännu färre kanske sedan fortsätta med hobbyn upp i högre åldrar. Sedan skiftar oftast intresset till att bli mer " naturligt".. och faktiskt är det ju inte så många andra än familjen själva som ser akvariet så vad man väljer spelar ju absolut ingen roll, så länge man själv är nöjd och lyckas få fiskarna att må bra.
                  Jag instämmer och jag har lite svårt för inställningar som "Jag är också HELT emot onaturliga detaljer i akvarium".
                  Jag har lite svårt att förstå att man kan ha något emot andras smak - jag är själv istället FÖR "naturtrogna" akvarier. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är naturtroget.
                  I malawisjön t.ex. så hittar man oftast fiskarna vid gigantiska klippblock och inte vid mindre stenar.
                  I sydamerika så hittar man sällan växter, utan vattnet är ofta så brunt att det är väldigt lite sikt etc.

                  Så länge man sköter vattenbytena, och har en inredning i, och storlek på akvariet som är lämplig för de fiskar man har i akvariet så tycker jag det är helt OK.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Jag får nog klargöra mig här lite...
                    När jag säger att jag är HELT emot onaturliga detaljer i ett kar så menar jag plastdetaljer som just; dödskallar, riddarborgar, skattkistor som öppnar sig medelst bubblor o.s.v.
                    Detta säger jag givetvis för att jag är vuxen och helt enkelt inte tycker att sådana grejer i karet är snyggt - och jag menar givetvis inte att barn och andra som vill ha dessa saker i sina kar har dålig smak eller att de inte skall få inreda sina kar på det sättet. Vi har ju ofta plastdetaljer som in/utsugsrör, termometrar, magnetalgskrapor o.dyl. Dessa detaljer brukar man ju försöka placera så att de inte skall synas eller märkas så tydligt - så HELT emot onaturliga detaljer är jag ju inte i och med detta - men, nu fick jag känslan av tråden handlade lite om att BTN-bakgrunderna är gjorda av plast och att dessa är onaturliga. Jag har en själv och den ser allt annat än onaturlig ut. Jag skulle inte kunna få till en frigolitbakgrund till mitt kar - då hade det garanterat sett onaturligt ut. BTN-bakgrunderna är tunna och lätta att montera i karet - och det bästa är ju att man kan ha ett filter bakom hela klabbet. Jag valde att göra så till mitt 960 och kan liksom inte fundera ut hur det skulle kunna bli mer "naturligt".
                    Stene föreslår en fin variant, att fästa riktiga stenar på en skiva - frigolit i hans fall - och placera på bakrutan. Toppenidé tycker jag, men som stene själv säger - det skulle innebära en jävla tyngd och antagligen bli vansinnigt svårt för min del att genomföra i och med bakrutans storlek.

                    Bakgrunden i mitt Discuskar är en vaxduk med ett sten-fotografitryck, inköpt på ICA-Maxi. Där täcker växter och rötter stora delar av bakrutan så den syns inte så mycket - så där kan vi ju snacka om "onaturligt" i kvadrat - men är ok då bakrutan i stora delar täcks av "naturliga" saker i karet.

                    Alla skall givetvis inreda sina kar efter eget tycke, självklart! Och om barnen vill ha en riddarborg i karet är detta helt ok för mig. Jag dissar ingen som vill ha tokroliga grejer i karet, så länge inte fiskarna har ont av det. Men jag kan inte riktigt haja varför en BTN-bakgrund anses vara fel att ha i karet. Iallafall stenbakgrunderna ser ju oförskämt naturliga ut och är vansinnigt praktiska.

                    I mina kar genom åren har jag dock i stort sett alltid använt svarta tyger eller pappersark som bakgrunder. Det ser också harmoniskt och faktiskt "naturligt" ut.

                    Så summasummarum; när jag säger att jag är "HELT" emot onaturliga saker i akvarium så menar jag naturligtvis inte att jag är emot folk som vill ha lite... hmm, onaturliga saker i karet - utan själva plastdetaljerna; skallar, borgar, kistor o.s.v. - därför att jag inte vill ha sådant i just mitt kar.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #25
                      Anledningen till att jag startade denna tråd är ett jag i ett antal trådar, framförallt om Afrikanska ciklider, sett bilder på nystartade akvarium där det sitter en dyr bakgrund men sen finns det inte mycket mer till inredning.

                      Ibland får man en känsla av att nybörjare inte förstår eller har förstått vad som går att göra med vanlig sten. Eller om det är frågan om SA med rötter och växter.

                      I ett 960 Tanganyika/Malawi skulle jag också använda en konstgjord bakgrund, det fungerar helt enkelt inte med tanke på vikten att bygga upp en bakgrund med enbart sten. Men jag skulle inte nöja mig med enbart bakgrunden och sanden på botten.

                      Jag har dessutom full förståelse för att Kjell stoppar ner en konstgjord rot i sitt 3000 liters projekt, för det går liksom inte att plocka ner en stubbe från en Ek eller dylikt.

                      Hoppas att denna tråd har fått någon läsare att tänka efter en gång till, så att de istället för att investera i dyra bakgrunder det första de gör, går ut och plockar vanlig gråsten och köper fisk för pengarna istället. Om de senare vill komplettera med en bakgrund så är det helt ok.

                      Mitt första inlägg var medvetet provocerande för att starta en debatt, jag är i själva verket inte en så radikalt motståndare till konstgjorda bakgrunder.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • MattiasL
                        • September 2006
                        • 1479

                        #26
                        Det finns dessutom dem som avsiktligt gör ett onaturligt akvarium i en restaurant eller butik för att framhäva ett varumärke e.dl. Jag såg själv ett förvånansvärt snyggt men onaturligt slöjstjärtsakvarium i New York. Det var helt dekorerat med kristaller och konstglas och belyst med spottar. Det hade inte ens grus. Läckert men helt onaturligt. (Skulle dock inte vilja ha det hemma.)
                        Qui audet adipiscitur!

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #27
                          Ursprungligen postat av MattiasL
                          Det finns dessutom dem som avsiktligt gör ett onaturligt akvarium i en restaurant eller butik för att framhäva ett varumärke e.dl. Jag såg själv ett förvånansvärt snyggt men onaturligt slöjstjärtsakvarium i New York. Det var helt dekorerat med kristaller och konstglas och belyst med spottar. Det hade inte ens grus. Läckert men helt onaturligt. (Skulle dock inte vilja ha det hemma.)
                          Eller när jag var på Kreta i en spritbutik så hade dem ett kar med hajar och vin och spritflaskor med svart sand,men det var faktiskt snyggt och verkligen orginellt
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • JEK
                            • March 2007
                            • 1467

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jag instämmer och jag har lite svårt för inställningar som "Jag är också HELT emot onaturliga detaljer i akvarium".
                            Jag har lite svårt att förstå att man kan ha något emot andras smak - jag är själv istället FÖR "naturtrogna" akvarier. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är naturtroget.
                            I malawisjön t.ex. så hittar man oftast fiskarna vid gigantiska klippblock och inte vid mindre stenar.
                            I sydamerika så hittar man sällan växter, utan vattnet är ofta så brunt att det är väldigt lite sikt etc.

                            Så länge man sköter vattenbytena, och har en inredning i, och storlek på akvariet som är lämplig för de fiskar man har i akvariet så tycker jag det är helt OK.
                            Att det ær vældigt lite sikt i dom sydamerikanska floderna stæmmer væl inte riktigt. Jag har læst att vattnet ær tefærgat, men absolut inte oklart. Inte nær det gæller svartvatten i allafall. Vitvatten ær førstås oklart
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...