Just det - jag odlar min grindalsmask med hoppstjärtar vilket inte var meningen från början men har sina fördelar. Grindalsmaskar är vita rundmaskar av förmodligen olika arter och storlekar av olika beskrivningar att döma. Detta stämmer även väl med egna iakttagelser. Hoppstjärtar är primitiva vinglösa fuktälskande insekter som däremot är duktiga på att hoppa. Jag fick mina vita hoppstjärtar med metmasken, men det är en annan historia. Har man hoppstjärtar i grindalskulturen slipper man problem med kvalster men måste å andra sidan sätta om kulturen oftare.
Man kan odla grindalsmask på många olika sätt. Själv har jag odlat dem på fuktig skumgummi, torv eller keramiska material t ex seramis. Det sistnämnda är fantastiskt bra. Och det finns än fler sätt att mata dem, med t ex havregryn, foderpellets, torrfoder för katter, barnvällingpulver (populärt i Sverige) eller varför inte sojamjöl som är mycket proteinrikt. Och det som ligger i masktarmen kommer fisken tillgodo. Jag har matat med sojamjöl i några år nu och ser inga nackdelar. Jag har inte sett några tecken på att det skulle leda till förfettning hos fiskarna. Jag har nu sex kulturer igång och matar regelbundet alla killis från knappt 1,5 cm storlek. Man matar fiskarna genom att doppa det stora täckglaset med grindalsmask på i akvariet. Grindalsmasken är seglivade och de kan leva månader i alger ovan vattenytan eller i fuktig torv som t ex mina påsar med årstidsägg. Kulturer kan lämnas ensamma i veckor bara de inte torkar ut, men räkna med att hoppstjärtarna klarar det bättre. Men ställ inte kulturerna för kallt för grindalsmasken är köldkänslig. Redan vid 12 grader kan man ta död på dem. Matar med hoppstjärtar gör jag när jag sätter om kulturerna och det måste man göra inom 2 månader när man odlar dem på det här sättet. Då dränker jag kulturmediet och hoppstjärtarna flyter då upp på ytan och kan fångas och matas med. Dom är mindre än bananflugor och därför kan även mindre kills sluka dem. Man tar tillvara grindalsmasken, sköljer kulturmediet och startar om. Jag har sex kulturer i två-litersburkar eftersom grindalsmasken är basfodret vintertid hemma hos mej. Man har locket lite på glänt för ventilationens skull.
Bifogade filer