Min mest exotiska odling är nog artemiakulturerna. Det är nu den sjunde sommaren som jag drar upp artemia utomhus. Jag har i sommar tre murbruksbaljor på 80-90 liter igång. Det började med att jag läste ett inlägg av Ron Schulz i Killietalk 2007 där han berättade om sina artemiabaljor utomhus. Egentligen inga konstiga saker överhuvudtaget, så det måste man ju bara pröva på. När jag startade upp den första baljan tog jag 2,5 kg vanligt grovsalt till 80 liter vatten. Då siktade jag på en densitet på 1,025 men numera tycker jag det går bättre med 1,030 eller mer. Så en densitometer behövs och ev en termometer (om det nu blir riktigt varmt på sommaren för att veta om man behöver skugga baljorna). Jag har artemia från Great Salt Lake och det kan givetvis vara annorlunda med salthalten för andra stammar. Jag har ställt mina baljor så soligt det går för att få bästa tillväxt. Blir det rikligt med regn får man överväga att täcka över baljorna. Annars skall i princip allt som ramlar i stanna i och omvandlas till näring åt artemian. Jag har märkt att om det hamnar en bit takmossa av knytnävsstorlek i baljan blir det riktigt bra, så nu hjälper jag till med det. Jag har också några grabbnävar faxekalk på botten och häller i en matsked bikarbonat på våren. På våren saltar man även upp kulturerna till lämplig densitet. Jag seedar sedan baljorna kontinuerligt med artemianauplier som blivit över vid yngelmatningen. Men för att kulturerna skall ta sej krävs riktig sommar och gärna en bra algblomning. Man skördar med en normal akvariehåv som lämnar de mindre artemiorna kvar i kulturen. Jag tror artemian är det foder som är mest stimulerande för fiskarna att jaga efter. En annan stor fördel är att det inte finns några luftlandsatta predatorer att oroa sej för.

Försöker ladda upp ett par bilder som var meningen att de skulle vara med. Artemiabaljor resp upphåvad artemia.
Bifogade filer