Hej på er.
Någon som kan svara mig på detta ?!!
En av mina diskusar har uppvisat ett egendomligt beteende.
För ca 3-4 dgr sen vid matdags, så fick jag syn på att en av mina "Blue Snakeskin" for fram o tillbaks i karet med relativt hög fart, stannade och darrade till i hela kroppen, fenorna riste o skakade så jag trodde dom skulle ramla av.
Sen dess så står den i skymundan nere bland rotsystemet.
Vägrar att äta. Lättskrämd för det minsta. Ljusskygg och till synes helt apatisk.
När jag tittar närmare med belysning och förstoringsglas, kan jag se uppe vid ryggfenans bas mot kroppen, något vitt och luddigt, ca 2-3 mm i diam.
F.ö ser den frisk ut. Fina färger, inga hängande fenor....men ibland så får den dom där "rycken" och darrningarna.
Får för mig att det kliar lr nåt sånt, men den skrubbar sig inte mot något.

Skall tillägga att för ca 2-3 mån. sedan så behandlade jag hela karet med Octacin mot Flagellater, ( via 2 nyinköpta diskusar ) och det var lite panikkänsla ett tag, men det slutade lyckligt iaf. "Bara" 1 diskus som gick bort, den som först uppvisade symptomet.

Vattenkvalitén är god, alla värden normala, inget "nytt" foder, fiskar lr växter har tillkommit sen dess.


Och nu detta......fasiken också....man går ju o oroar sig hela tiden, både på jobbet o hemma.

Har försökt att googla på det här, men hittar inget som kan stilla min oro, lr ge tips på ev. medicinering.

Kanske någon här på Zoopet vet vad jag ska ta mig till med mina små älsklingar. Vill ju inte förlora någon i förtid s.a.s.


Jag väntar med spänning på många fina svar.....
Med vänlig hälsning Robban HAJEN1234