Hmmm.... rovmalar i all ära. Men att göra sig av med dem kan vara lite problematiskt. Satt ut annons här på zoopet om att de skänkes bort. Med tanke på vad de kostar att köpa i butik så känns det lite surt. Men nu har jag nog hållit på i nästan ett år med att bli av med dem. Någon enstaka har hört av sig men bor för långt bort. Butiker vill inte ta emot. Jag har inte hjärta att ha ihjäl dem.

Ett av mina många idé projekt är att ha ett krabb eller salamander akvarium. Eller mer rätt sagt: vivarium. Mitt ca. 70l akvarium hade jag tänkt haft till det ändamålet. Men... just nu fick det bli ett tillfälligt hem till humlamalar, knorrmalar, pygmésynodontis och clownplecon. Kan säga att de bott i ett betydligt mindre hem innan. Ohållbart i längden.



Tyvärr så är lutningen i sidled så pass stor (0,5cm mindre vatten mot höger sida) så jag kan inte fylla på fullt. Av den anledningen hade det ju passat bra som vivarium.



Det är alltså ett år sedan man flyttade och fick göra sig av med stora akvariet. Tills i höstas fick de bo i 112l akvariet för att sedan flytta till plastbackar när 112:an monterades ner för att takfönster skulle monteras in.

112l skall bli en trevlig prick i matsalen med växter. Ska åka och hämta gröna/gula svärdbärare nästa vecka om allt blir som jag tänkt mig.


Fiskesäsong
Som jag längtar! Jag har redan köpt hem några nya spinnare. I och för sig kan man ju redan fiska i sjöar och drag, men jag föredrar vår och sommar fisket.
Köpt mig 1st Blue Fox Super Vibrax *SSDX 4g
Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4873 (800x440).jpg
Visningar: 1
Storlek: 322,3 KB
ID: 2345432
och 1st Black Bee *KP 10g
Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4877 (800x451).jpg
Visningar: 1
Storlek: 348,5 KB
ID: 2345433

Dottern, som allt skall vara glitter, rosa och allt som är tjejigt valde en Bluefox Super Vibrax *RTX 4g
Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4903 (800x482).jpg
Visningar: 1
Storlek: 306,3 KB
ID: 2345434

Det här är mina favorit drag. Det översta har jag ingen aning om vad det är (4g). Det har hängt med i många år. Den i mitten är en Abu Garcia Droppen *H-Tiger 6g. Den längst ner är också en Abu Droppen *S 2g. Den tror jag att jag fick som barn av farsan och den älskar abborrarna än!
Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4891 (643x800).jpg
Visningar: 1
Storlek: 462,3 KB
ID: 2345435

Jag gillar främst att fiska abborre. Godast rökta eller grillade. Men även regnbåge som jag själv röker eller ugnsbakar och serverar med kokt potatis och en god romsås går alltid hem.
Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0473 (800x450).jpg
Visningar: 1
Storlek: 273,6 KB
ID: 2345436

Fast jag måste erkänna. Laxfiske är nog inte riktigt min grej. Flugfiske och jag är väldigt osams. Även om man kan använda kastspö vid laxfiske så är fluga att föredra. Därför så sitter jag hellre i en eka i vassen och metar eller kastar. Hoppas på lika fina abborrar som dessa i sommar.
Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0155 (1024x576).jpg
Visningar: 1
Storlek: 438,0 KB
ID: 2345437