Om man inte har plats själv så ser man till att pojkvännen blir intresserad.

Jag saknar att ha en stor burk att titta på… Men har inte någon ledig vägg att ha ett +300 på så jag blev jätteglad när killen visade intresse för att kanske skaffa ett större kar. Lovade honom att betala halva i födelsedagspresent... Så i fredags åkte vi iväg till Uppsala för att hämta hem ett blocketfynd.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0122.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,4 KB
ID: 2345413

ca 350 liter välvt med heltäckande lock blev det för 1500:- Då ingick även ett ytterfilter i form av Cristalprofi e1500. Har inte haft ett sånt förut, men snabbgooglade lite och det verkar ändå rätt ok.

På dagen var jag iväg och köpte bakgrunder från Juwel.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0125.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,8 KB
ID: 2345414 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0126.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,3 KB
ID: 2345415

Det var en lång väntan medan silikonet härdade. Men undertiden "byggde" vi en bänk av lecablock.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0128.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,1 KB
ID: 2345416

Så i lördagskväll/natt var det dags att skölja sand och fylla det med vatten. Vi körde på Julas blästersand 0,2-0,7 mm.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0130.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,2 KB
ID: 2345417

Timingen kunde inte vara mer perfekt. Igår gick Haninges akvarieloppis av stapeln och där fick vi tag i endel växter samt en extra rot samt inkörningsfiskar i form av ett stim kopparbarber. Det var dock jäkligt trångt på loppisen och växterna gick verkligen som smör i solsken. Så några förgrundsväxter blev det inte… Åkte därför förbi CRT på vägen tillbaks hem för att leta lite växter där. Måste tyvärr säga att akvarieavdelningen där har sunkat till sig… Växterna var inte såå fina, men några exemplar fick vi tag på. Där hittade jag även en gul ancistrushona som jag letat efter ett bra tag till min stora kille i 110 an.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0134.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,4 KB
ID: 2345418

Så nu är första skissen av hur det kommer se ut klar. Nu hoppas vi att uppstarten fungerar bra o att kopparbarberna trivs som testpiloter...

I övrigt hittade jag lite annat till mina egna kar. 2 corydoras panda att utöka stimmet med, några CR i blandad gradering. Samt ett spontanköp i form av 0.0.1 Superred ancistrus. Kul med lite nytt. Det ser mer o mer ut som om min 110a kommer bli ett rent malakvarium. Kan kanske bli nåt stim rasboror eller nåt, men jag är ju malfrälst, så mig gör det inget om det inte är något annat där i.

Hoppas er helg varit fin!