Har setat och funderar lite på alla åren som gått och alla fiskar som kommit, dött eller skeppats vidare. Har ju haft akvariefiskar sedan man var barn. Mycket guppys i regnbågens alla färger har man haft. Jag minns min slöjstjärt som blev 16år gammal och var blind på ett öga. Hur många guppys åt inte den upp? Var h*n boven i att kardinal/neontetror "bara försvann".

1986 var året som det var en salig blandning i mitt lilla akvarium på ~60l. Det var en skalar, slöjstjärten som hade sällskap av en svart teleskopguldis som hette "Pelle", khulii ålar (både bruna och randiga), guppys, neon/kardinaltetror, svärdbärare, platys, mollys... Och en liten fyrkantig krabba. Krabban vart kortlivad. Khulii ålarna hoppade ur akvariet och låg som pinnar på golvet. Jag skrek på mamma och grinade för de stela "pinnarna" som låg på golvet var jätte läskiga! Jag skrek även när katten fiskade upp en guppy och käkade upp.

På den tiden gjorde man rent ALLT. Man håvade upp alla fiskar i en skål. Man skrubbade grus, skrubbade inredning, gjorde rent pumpen (luftpump med filtervadd) och sedan i med fiskarna igen. Om man gjorde så med dagens fiskkvalité så stendog de säkert.

Ett uppehåll gjordes under några år i tonåren men sedan körde jag igång mer seriöst. Köpte mig ett 95l möbel hörn akvarium med några Malawi ciklider. Röd Hongi var en av favoriterna. http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...-hongi&cat=918

Jag hade även ett par Lombardoi, Crabro, Johanni och röd Zebra. Dock tröttnade jag på dessa. Bytte ut akvariet och individer till ett 205l akvarium och lite blandat med skalarer, malar och tetror. Det vart några akvarium till. Barnen skulle ju ha akvarium hette det. Det har vart olika räkor, tetror, barber, platys, danior, endlers, guppys, kampfiskar och äppelsnäckor. Någon dvärgciklid, olika pilnäbbar (favoriter) och harneskmalar har passerat genom åren med. Corydoras har jag en liten förkärlek till. Även små rödklokrabbor har bott hos mig.
Klicka på bilden för större version

Namn: krabba.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,1 KB
ID: 2345411
Klicka på bilden för större version

Namn: matasnäcka.jpg
Visningar: 1
Storlek: 41,0 KB
ID: 2345408

Och odlat ancistrus har man gjort. Hundratals har fått hem runt omkring min hemtrakt.
Klicka på bilden för större version

Namn: ancistrusägg.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,2 KB
ID: 2345410


Jag har alltid fallit tillbaka till Syd Amerikanskt tema. Sista åren har det främst vart Elfenben och Zebraciklider, Eldbukar, Nyckelhålsciklider och malar.

Diskus har jag haft och vill gärna ha igen. Men den dagen kommer jag nog få sälja Duetten för att genomföra mitt Amazonas projekt. För det är ett enormt projekt kan jag lova. Men jag kan ju se tillbaka på att ha ägt fina individer i alla fall. Jag kommer handla diskus igen, den saken är klar. Blir antagligen från pivowarski. Dock kommer jag inte köra odling.

Klicka på bilden för större version

Namn: hk.jpg
Visningar: 1
Storlek: 238,7 KB
ID: 2345406

Klicka på bilden för större version

Namn: vaktdisk.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,0 KB
ID: 2345407

Av allt jag haft genom åren har jag kvar mina 3 prickiga knorrmalar, en pygmé synodontis och en clownpleco. De har ett par år på nacken nu. Jag odlar "foderräkor" i form av rili/körsbär. En och annan individ finns kvar av dotterns fiskar och skall utökas. Filosoferar om akvarieställning och vad man ska börja odla. Någon Corydoras blir det test på i alla fall. Räkor blir det garanterat. Ev. rosa posthorn eller elefantsnäcka. Skulle vara kul att veta vad som efterfrågas på marknaden. Tror dock inte att man blir rik på detta, men att hålla det på hobby nivå är vad jag tänkt mig. Det tar ju trots allt något år att bygga upp något till försäljning.
Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1598 kopiera.jpg
Visningar: 1
Storlek: 225,2 KB
ID: 2345412

Bifogade filer