Så kom då nitritspiken till sist. Har haft koll på värdena hela tiden och de har envist legat på < 0,3 mg/l. Men så dog ett par panda-pansarmalar för mig och jag läste av värdet till 0,9. Snabbt vattenbyte och en tur till hovleverantören, som sålde på mig några "piller" från Tetra, Bactozym, som ska accelerera nitrifikationsprocessen. Alltså ingen bakteriekultur, som dem man normalt ser, utan mer som en kapsel som man släpper ner i vattnet.
Klicka på bilden för större version

Namn: Baktozymny.jpg
Visningar: 1
Storlek: 43,5 KB
ID: 2345391
(Bilden snodd från guldfisken.se)

Har nu tillsatt en kapsel och hoppas på lite ordning på torpet.

Dessutom har jag bytt incyklingsfisk. Våra black molly har fått flytta, utom en som absolut vägrar låta sig håvas, till större akvarium, medan lilltösen fick bestämma att 6 st guppy fick flytta in. 2 av honorna var yngelstinna och har ynglat i karet, men jag tror nog att samtliga småttingar har blivit mat.

Min fäbless för corydoras panda har visat sig lite ödesdiger, då de stackarna alltså strukit med, en precis i början och två nu, en vecka efter deras introduktion. Hoppas att detta nu ordnar upp sig med lite mer bakteriell aktivitet i akvariet.

CO2:n puttrar på och jag har planer på att under veckan tillsätta en extra flaska, eftersom växterna för all del inte vissnar ner, men heller inte riktigt vill prunka, eller bubbla (producera syre). De verkar växa så sakteliga, så någon nytta gör väl gödningen med Happy-Life Happy-Ferro (järngödning) och CO2, som sagt. Jag har i början valt att testa detta och inte satsa på PMDD i det här lilla karet. Med tiden kan det ju ändras.