Nu är allt på plats. Så här blev det:
Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1384643294906.jpg
Visningar: 2
Storlek: 61,3 KB
ID: 2345385

Jag har skaffat ECS - Easy Care Substrate, från Akvarieteknik, som ska vara något slags bottengödning och substrat i kombination. Verkar bestå mest av finkornig lera. Tanken är, att det ska fånga upp näringsämnen i vattnet och därigenom minska algtillväxt. Vi får se.
Ovanpå det har jag hällt blästersand, mycket fin. P.g.a. att ECS-substratet är lättare än blästersanden har de redan blandat sig, men det känns bara som om känslan blir mer naturlig på det sättet.

Mitt i akvariet står en redmoor-rot och den flankeras av en bit mangroverot till vänster och ett litet stenröse av gnejs från bäcken utanför, under vilket en liten kokosgrotta gömmer sig. Jag funderar på att sätta en grotta till i andra änden.

Växterna är en liten bottentäckare som jag redan lyckats glömma namnet på, blandad med en smalbladig och en lite mer högväxt och bredbladig crypto. I hörnen sitter låga anubias.

Vatten tog jag dels från det gamla akvariet, tillsammans med mulm från det filtret, och dels från mitt 525-liters akvarium.

Filtret är byggt à la Back To Nature, bakom en sektion slimline och där bakom sitter också värmaren och ett enkelt CO2-system, Nutrafin som är ett slags mäsksystem.

Totalt sett rätt nöjd och väntar nu bara på att dimman ska lätta.

De första testpiloterna har flyttat in. 4 st black molly. På sikt ska här också bo ett par apistogramma viejita och några mindre pansarmalar, antingen corydoras panda eller pygmaeus. Jag är dock lite orolig för att pygmaeus är för känsliga. Stämmer det?