Hemma på vår gata i stan! Eller byn... Eller håla.. Vilket man nu vill kalla vår lilla plutt stad för, så spelades det in ett uppskattat program som gick tidigare i höstas. Ja, jag pratar om Ernst och hans sommar renovering ett par 100m ifrån där jag bor. I introt så ser man betande kalvar och dessa strövar ända fram till husknuten hos mig. Jag har några favoriter av dessa kalvar.

Elsa är hon som var störst. Är nog den mest framfusiga av kalvarna. Och i brist på att tugga taggtråd så får man tugga på annan tråd.
Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0187 (1024x576).jpg
Visningar: 1
Storlek: 513,8 KB
ID: 2345323

Sedan är det Mini MammaMu och hennes små polare som brukar vara nyfikna vid staketet.
Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0234 (1024x576).jpg
Visningar: 1
Storlek: 558,1 KB
ID: 2345324
Och bortskämda blir de här för de vet att vi rycker de sista klövertovorna som finns utanför staketet åt dem.

Morgon vy innan jag skjutsade ungarna till skolan.
Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0251 (1024x551).jpg
Visningar: 1
Storlek: 377,1 KB
ID: 2345325

Kallt är det här om nätterna. Skrapat rutorna på bilen i över en vecka nu. Och trattkantarellerna han knappt titta upp ur mossan innan de blev frostbitna. Plockat fram mössor och vantar till ungarna och det är livat varje morgon varför man inte får springa runt i foppa tofflor längre. "De är ju bara att stoppa i fötterna i jue!" Är det SÅ jobbigt att knyta snören eller dra åt kardborre på skorna??? Och foppatofflor är inga skor enligt mig. Har fördömt mig själv att jag ens köpte dessa åt dem. Snacka om att skapa fotproblem på sina barn med dessa!

Kaninen.
För er som hängt med ett tag minns nog våra kaniner som vi köpte för 6 år sedan eller så. En av dem, Piff, fick vi ta bort pga att medfött hjärtfel för några år sedan. Men den andra kaninen, Puff, är fortfarande vid liv. 6½år och fortfarande i "god" vigör. Vist ser man att hon har blivit till åren. Lite senil, lite döv, lite ruggig men med god aptit på allt som serveras. Hon är liten i växten för att vara dvärgvädur. Tyvärr vet jag inget om hennes föräldrar eller om det finns inavel. Hon är köpt i en zooaffär i Västerås och att hon hade två systrar och en bror. Det är det enda jag vet.
Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0173 (953x1024).jpg
Visningar: 1
Storlek: 855,3 KB
ID: 2345326

Jag hade funderingar att ta bort henne nu till vintern eftersom hon är en ute kanin året runt. Hon har en vinterbonad bur som hon snart ska få flytta in i. Men det var en period under sommaren när hon inte kändes så pigg. Hon åt inte så mycket och var mest stilla. Just då kände jag att hon kanske kände av sin ålder och att hon inte skulle kunna klara en vinter till. När det började bli svalare så vart hon som vanligt igen. Allt berodde säkerligen på värmen som var då. Så hon får en chans att vara kvar. Den dag hon lämnar oss kommer vara jobbig, framförallt för barnen. Men jag försöker förbereda mig, jag vet ju att hon "har åldern inne" så att säga. Hoppas hon hänger kvar ett tag till.

Akvarium/räkodling
Rill/körsbärskorsningen finns det hundra tals av. Gav bort ett gäng till mamma för att tag sedan. Jag fick montera ner mitt 112l akvarium när snickarna kom för att montera in takfönster, så det ska monteras upp igen i ett annat rum. Alla malarna är kvar. *suck* Ingen som vill ha hysteriska konstant hungriga malar....

Och idag ska det frossas i kanelbullar! Trevlig helg!