Hösten är här och jag har av någon anledning inte skaffat något nytt. Har väl fortfarande chans att skaffa ägg av någon icke-tropisk sydamerikanare men undrar om jag gör det. Plötsligt verkar det besvärligare med de arter jag redan har. Många arter närmar sej tionde generationen men med ökade svårigheter. Unga longipinnis verkar ha svårt med det där att dyka i torven. Rachoviin har plötsligt svårt att leva längre än tre månader. Och palmqvistin skrev jag ju av tidigare för att ta några exempel.
Artemiaodlingarna då? Utomhus simmar de nu i slow-mo och nära botten om de inte är soligt. Så de är svåra att skörda. Idag bjöd jag fiskarna på fullvuxen artemia varav det mesta för första gången kom från mina nya odlingar inomhus. Fullvuxen artemia verkar vara det mest stimulerande som jag kan erbjuda fiskarna. Artemian blir uppäten på ett litet kick. Ingen risk att de hinner dö pga den låga salthalten inte. Såg förresten en, men endast en, alldeles knallgrön artemia (som spirulina i färgen). Dom andra är ganska bleka. Konstigt att det kan bli så.