Men först fick kameran jobba...

Klicka på bilden för större version

Namn: 029.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,8 KB
ID: 2345001
"Stenhällar... eller hallar, som det heter här..."

Klicka på bilden för större version

Namn: 035.jpg
Visningar: 1
Storlek: 186,3 KB
ID: 2345002
"Ser ni vimpel i bilden? Dit skulle vi...
- Never ever, sa Lilla Damen, att jag går där..."


Klicka på bilden för större version

Namn: 039.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,0 KB
ID: 2345003
"... bland fästingar och huggormar!"

Klicka på bilden för större version

Namn: 027.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,1 KB
ID: 2345005

"- Äsch, är mer rädd för sten och ojämnheter i gräset, om jag ska vara ärlig...
än ringlande slingrade urtidsdjur !


Klicka på bilden för större version

Namn: 040.jpg
Visningar: 1
Storlek: 300,8 KB
ID: 2345004
"Lilla Damen på väg ner ..."


Att gå vilse på Hanö torde vara nästan omöjligt, så jag tog mig oxå ner till Engelska kyrkogården och Bönsäcken, precis som den guidade flocken... men genom att gå samma väg ner som jag gått upp till fyren tidigarre, och sedan gå en utmärkt väg på skrådden dit... istället för att gå genom buschen .


Klicka på bilden för större version

Namn: 044.jpg
Visningar: 1
Storlek: 281,3 KB
ID: 2345006
"Utmärkt väg... på mer än ett sätt!"



Strandsporren Bönsäcken...

Hur "drakmärket" blev till vet ni redan... men det finns även sägner om hur tex "bönsäcken" skapades. En av dem går ut på att en jättekvinna tröttnade på ensamheten på ön, och fick för sig att försöka bygga en stenbro över till civilisationen på Listerlandet - och till det behövdes förstås en himla massa sten.

Hon satte genast igång med att samla ihop så mycket sten hon orkade bära i sitt förkläde... men det bar sig inte bättre än att hon tappade balansen i branten ner mot havet, och slog på aslet... och alla stenar rullade ifrån henne och ut i vattnet.

Detta är en förklaring till uppkomsten av Bönsäcken på Hanös norra ände ...


Klicka på bilden för större version

Namn: 064.jpg
Visningar: 1
Storlek: 195,3 KB
ID: 2345007
"Här är det ju lätt att förstå varför jättekärringen satte sig på häcken ..."


Strandsporren består av miljontals äggformade slätslipade stenar... som rör sig efter vind och vatten. 1976 trodde man att Bönsäcken var ett minne blott, då en storm rev med sig och sänkte stora delar av den... men ganska snart började havet bygga upp den igen.

Den är nu utmärkt med en solcellslampa, för att båtar inte ska gå för nära...



Engelska kyrkogården...
... är därimot så långt från skröna som man kan komma.


Klicka på bilden för större version

Namn: 053.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,9 KB
ID: 2345009


Under Sveriges - av Danmark och Frankrike påtvingade - krig mot Storbritanien 1810-1812 kunde den engelska flottan inte längre använda Sveriges större hamnar (som Göteborg och Karlskrona) som baser för sina operationer i Östersjön.
Istället användes Hanö som engelsk bas (med den svenska regeringens goda minne)...

Bland annat låg amiral Saumarez flaggskepp HMS Victory vid Hanö en kort period... vilket är anledningen till den så kallade "Engelska kyrkogården". Hur många engelska sjömän / militärer som fick sin grav på denna steniga ö är okänt, bara två är kända med namn, nämligen Richard Davis och Clifford Williams...


Klicka på bilden för större version

Namn: 047.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,2 KB
ID: 2345008


Det stora träkorset rester den 21 juni 1973, när en engelsk fregatt vid namn H.M.S Plymouth besökte ön... och kommer från en mast på ett engelskt fartyg.
Det händer fortfarand att fartyg från den engelska flottan besöker ön och graven, senast var den 17 juni 2010, när HMS Kent ankrade utanför ön på sin färd mot Viktoria & Daniels bröllop i Stockholm ...


Klicka på bilden för större version

Namn: 062.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,5 KB
ID: 2345012


En liten bit söder om kyrkogården ligger Karna Mattsdotter och hennes båda barn som dog i kolera 1834 begravna. Karna skulle kunna vara identisk med fiskare Nils Mikaelssons hustru från Djupekås, som dog 49år gammal av kolera... men några barn hittar jag inte.


Klicka på bilden för större version

Namn: 055.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,2 KB
ID: 2345010
"Hamnen på långt håll...

Klicka på bilden för större version

Namn: 099.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,0 KB
ID: 2345011
... och på nära håll!"



PS: Hanö är den blåsigaste platsen utanför fjällen i Sverige. Här uppmättes en vindby på 43 m/s den 3 december 1999, vilket är gällande svenskt rekord... utanför fjällen.

----------------------------------------

Oj, höll på att glömma... men nu är det ingen hemlighet längre. Pressrelease över Listersläktens nytryckta bok var idag ... redaktör för den var Marcus Bernhardsson.

Klicka på bilden för större version

Namn: 091.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,7 KB
ID: 2345013
"Kyrkan på bokens framsida är Mjällby kyrka... ett av Mjällby Kungs byggprojekt."



Återkommer med en annan byggnad som jag var i halva söndagen... även den byggd av Mjällby Kung him self .