Japp... på lördag eller söndag kommer första natten tillbringas i lägenheten. Jag är stressad, nervös, trött, irriterad... hmm... fan, kan inte riktigt beskriva känslan.

Idag har jag tömt två akvarium. Ett 54l och ~70l och tyvärr mördat en jävla massa Amatitlania nigrofasciata yngel. Lekparet fick flytta till 112l med nyckelhål och malar. Lyckades rädda några yngel till yngelvagga. Återstår att se om de överlever.

Sorterat ut alla akvarie grejer och packat ner i en låda. Skrubbat sten m.m. och lagt ner i ett gäng hinkar. Vill inte behöva stå och göra rent intorkade alger och bös senare. Tar sådan tid...

Bekymrad för stora akvariet med alla malar och ciklider i. Även det stora Amatitlania nigrofasciata paret här i har yngel. MASSOR av yngel. Vi har i alla fall bestämt att akvarierna skall komma sist in i lägenheten. Dessa tar vi på måndag nästa vecka.

Jag funderar dock att slänga ut cikliderna på annons. Men det går verkligen trögt att bli av med dessa ciklider. Har haft annons ute i flera omgångar och inte ens några fjuttiga tior för ett Sebrapar tilltalar köpare. Inte ens malar bortskänkes var intressant. Funderingarna att göra om stora akvariet till växtakvarium gör att man får väll snart ta till kniven.



Vet inte om det beror på att jag håller på att bli förkyld som jag är lite extra irriterad för tillfället. Eller så är det för att man känner stress inför flytt. Eller så beror det på folk i ens omgivning.

Exempel 1. Många personer saknar förståelsen för vad saker är värda. Att man har en veteranbil som inte har den finaste lacken, men ändå har ett stort värde på marknaden förstår inte många. I helgen var familjen till Eskilstuna Veterandag med Duetten. Jag har präntat in i ungarnas huvud att man får titta men INTE RÖRA på andras bilar. Man ska ALLTID hålla koll på vad man nu har dinglandes i näven eller på ryggen så man inte slår i bilar. Det skulle aldrig komma mig för att luta mig mot en annans bil. Men... så finns det kärringjävel, som kommer gående med sin plastpåse med plåtburkar i och dunkar i framskärmen ordentligt. Inte en jävla min eller antydan till att titta om det blev något på skärmen. Sedan drar hon handväskan i skärmspegeln för 1500:-. Och inte nog med det! Hon ställer sig och hänger på min bil och pratar med personen som äger bilen bredvid!!! WTF!! Hade jag inte haft barnen där hade jag gett kärringfan en rak höger. Man GÖR inte så. Hon kom snart underfund med att jag var förbannad och tog bort handen från bilen. Ska sätta mig och sy stora röda vantar till mina skärmspeglar och brodera dit elak informations text på dem. Varje jävla gång man sätter sig i bilen och ska åka hem så tro inte att speglarna står som de ska....

Exempel 2. Hundar på bilträffar finns det gott om. Det finns de som är cool lugna och så finns det de hundar som är så jävla stressade innan de ens kommit in i folkmassa och bilar så de håller på att krypa ur skinnet. En sådan stor veterandag och marknad som det är i Eskilstuna är något en djurvän inte skulle utsätta sin hund för. Och framför allt inte hund rädda och allergiska personer för. För det blir tight mellan marknadsstånden. Lätt hänt att man trampar på en hund för de syns inte alltid där nere på marken.

Exempel 3. Man rastar inte hunden vid bilarna. Att se en hund vädra snasen mot kofångaren på en veteranbil gör mig förbannad. Hade jag vart bil ägaren skulle hundens matte önskat att denne aldrig tagit med sig hunden dit.

Exempel 4. Det är tydligt att det skulle behövas djurkontrollanter på marknader. Det är tydligen helt ok att ta med sig sina husdjur, som kaniner, gerbiler och hamstar och sälja i ett marknadsstånd helt oskyddade från blåst och regn samt skitglada stressade hundar.

__________________________________________________ _______________


Och nu till något helt annat! Stora fiskar och malar är jävligt glupska. Kan tycka att vanligt foder inte alltid räcker till. Framför allt inte till större harneskmalar tillsammans med glupska stora ciklider. Men efter lite experiment så kommer här ett tips på enkelt hemgjort foder till dem.

Fiskmumms.
1dl vatten
3msk havregryn
2 förvällda broccoli kronor
1msk skalade förvällda ärtor
1msk fiskgranulat (torrfoder)

Koka vatten och havregryn till en fast gröt. Låt svalna något.
Skär av topparna på förvällda broccolin och ha i det i gröten. Häll sedan i ärtor och granulat. Blanda och vät sedan händerna och rulla till "köttbullar". Servera harneskmalar efter akvariet har vart släkt en stund. Släng gärna i broccoli "renset" med. Denna blandning grumlar inte vattnet speciellt mycket samt att är det mat kvar dagen efter är det lätt att ta bort. Mina malar, räkor och fiskar är galna i denna lyxmat.