... eller ALLT - rättare sagt!, - på en och samma gång!

Här har man gått hela sommaren och inte gjort ett dugg mer än att just låtit tiden gå. Nu när jag är tillbaka på jobbet, vill jag ha tillbaka lite av den tiden jag inte tog tillvara i somras. Var kan man ansöka om "tidsåterbäring", tro?


Anledningen till att jag vill ha lite tid tillbaka är ett inlägg på anbytarforum från den 10 augusti...
Det handlar om en man som döptes till Nils Adolph Nilsson, och är bror till "kusin Anna" http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=8810 ... Believe it or not, men det brevet gjorde att jag fick kontakt med ett barnbarn till en av Annas "unklar! (Sven Svensson)...

Nils Adolphs liv har den senaste veckan gjort att det plingat till i mailen ett antal gånger, mailen har kommit från tre olika personer och varit skrivna på både svenska och engelska... så här kommer mitt första försök att sammanfatta Nils Adolph (förmodligen inte mitt sista ).

Nils Adolph Nilssons liv i Sverige och USA...


(bilden "lånad" från anbytarforum)

1889. Nils Adolph föddes som nummer sju (av totalt tio barn, alla överlede dock inte) den 2 augusti 1889 i Lörby. En efter en lämnade syskonen föräldrahemmet och reste till USA...

1905. Nils Adolph reste som 16-åring från Malmö den 7 maj 1905. Den 10 maj lämnar han Liverpool i England, och kommer så småningom till Quebec, Canada. Han reste själv, på en biljett betald av brodern / farbrodern "Andrew Nelson (kan ev vara brodern Knut Anton Nilsson)...

1910. Var han finns i folkräkningen 1910 är okänt...

1917. På pass ansökan uppgav han hade levt i S. Dakota och Illinois i år. Han bodde den 5 juni 1917 i Lansford, Marshall County, SD och försörjde sig som dräng...

1919. Naturalisering skedde först den 24 Juni 1919, och undertecknades av Lewis Johnson som bodde på samma adress som Nels - 146 East Wells i Chicago...

1920. 12 April 1920 ansökte han om pass för att besöka föräldrarna i Sverige. Han reste med fartyget Stockholm och skulle stanna borta i 2 år. Uppgav då att han hade bott i S. Dakota / Illinois i 15 år...

1925. Den 6 april 1925 utvandrade textilarbeterskan Greta Alfhild Maria Svensson (ogift) från Haga i Göteborg till Brooklyn, New York, USA...
Undrar var Greta mötte Nils Adolph?

1926. Den 9 september 1926 föddes Anita Maj Nelson i Chicago, Illinois, USA. Mamman heter Anna Karlsson, och är född i Sverige...
Anita Maj adopteras senare av "kusin Anna". Hon bor där 1940, som dottern Anita Mae Nelson Rossell...

1928. Den 18 maj ska Nils Adolph och Greta Svensson ha gift sig, frågan är i Sverige eller USA?

1929. Frågan är om Nils Adolph stannade i Sverige i hela nio år? Eller om han återvände till USA, och gjorde en andra resa till Sverige... men hur som helst, så reser han från Göteborg med fartyg Gripsholm 6 April 1929, och anländer i New York den 16 April 1929.

Förklarade att han bodde på 270 W. 15: e plats, Chicago, Illinois (där "kusin Anna" också bodde) och att han blivet naturaliserade den 24 juni 1919. Han reste ensam, men står som gift man.




1929. Den 7 juli 1929 föddes Nels Adolphs dottern Eivor Margareta Nelsson i Lundby, Göteborg. Mamman heter Greta Alfhilda Maria Svensson, (vigsel mellan Greta och Nels Adolph ska ha ägt rum den 18 maj 1928, enligt födelsenotisen). Nels Adolph är då i USA och jobbar då som chafför i Chicago...

1929. Den 29 juli 1929 skrevs Greta in i inflyttningslängden för Lundby, Göteborg. Hon har dock kommit före den datumen (hon födde dottern den 7 juli), och hon kom inte ensam från USA, utan hade sin styvdotter Anita Mae Nelson - född 1926 - med sig.
Vad fick Greta att - höggravid - korsa Atlanten tillsammans med en treåring?

1930. Den 23 april 1930 skrivs Greta och barnen ut från Lundby församling för att återvända till USA... och de är framme i New York den 6 maj. Sannolikt träffar hon aldrig sin make och barnens far mer...

1930. Nils Adolph Nilsson dog den 6 May 1930 som Nels Adolf Nelson. Han var då gift och bodde på 4453 Crystal Street in Chicago, Illinois.

---------------------------------------------

Se där, då var Nils Adolphs levnadshistoria klar... eller inte!

I Anita Majs födelsenotis är pappans namn INTE Nels Adolph Nelson, utan Edvard Nelson. Är det en felskrivning (för allt annat stämmer ju)... eller?

En felskrivning pga språket, skulle inte vara jättekonstig... och den skulle jag kunna köpa rakt av, om det inte vore för att Nils Adolph råkar ha en bror som heter OSKAR EDVARD.


--------------------------------------------

Greta och dottern Eivor Margareta återvände senare till Lundby församling, där de bodde resten av livet... medan halvsystern Anita Mae växte upp hos sin faster Anna Rossell i Chicago Height i USA.
---------------------------------------------------------------

Lörbysyskonen Anna Elisabeth, Nils Adolph, Oskar Edvard och Knut "Charlie" Anton Nelson bodde hela sina liv i USA (medan ett par andra syskon återvände till Sverige).

Nels Adolph har orsakat lite (ganska mycket, om jag ska vara ärlig) tankeverksamhet denna veckan... dessutom råkade jag ramla in i ett alldeles nytt träd på ancestery.se, upplagt av ättlingar till Knut "Charlie" Anton Nelson ...