Nu har Cyprichromis-hanen slutat äta, dvs han kommer inte att reda upp det här på egen hand. Symptomen (spottar maten, seg vit sytrådsavföring) tyder på tarmflagellater (Spironucleus, Hexamita).

Efter en del surfande har jag kommit fram till att jag har tre mediciner som kan fungera: fenbendazol 250mg tabletter, Octozin (troligen metronidazol, okänd koncentration) och Spirohexol (2-amino-5-nitrothiazol, 100 mg/tablett).

Sökning på nätet antyder att alla tre bör ha effekt, men att 2-amino-5-nitrothiazol och metronidazol antagligen har bättre effekt än fenbendazol.

Jag behandlade för nåt år sedan en Astatotilapia med samma symptom med octozin & aquafuran utan effekt, så jag inleder med spirohexol:

Jag kommer att riva akvariet (enda sättet att få fast honom; mycket tråkigt eftersom jag misstänker mina Panaque-malar ligger på ägg), sätta honom i karantän, höja tempen till 30 grader, och tillsätta spirohexol. Jag ska också försöka ta avföringsprov på honom.

n.b.: Oddsen är mycket dåliga, jag har aldrig någonsin lyckats bota en invärtes sjukdom hos fisk med receptfri medicin, och jag borde egentligen avliva honom och alla andra fiskar som uppvisar symptom. Jag har ändå beslutat behandla för att det är ett tillfälle att testa mediciner, ifall i framtiden nån "omistlig" fisk jag absolut inte vill avliva skulle bli smittad.