Flagellater, dag 1. - Bloggar - Zoopet
Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem
Visa RSS-flöde

Azurs akvariedagbok

Flagellater, dag 1.

Betygsätt det här inlägget
Nu har Cyprichromis-hanen slutat äta, dvs han kommer inte att reda upp det här på egen hand. Symptomen (spottar maten, seg vit sytrådsavföring) tyder på tarmflagellater (Spironucleus, Hexamita).

Efter en del surfande har jag kommit fram till att jag har tre mediciner som kan fungera: fenbendazol 250mg tabletter, Octozin (troligen metronidazol, okänd koncentration) och Spirohexol (2-amino-5-nitrothiazol, 100 mg/tablett).

Sökning på nätet antyder att alla tre bör ha effekt, men att 2-amino-5-nitrothiazol och metronidazol antagligen har bättre effekt än fenbendazol.

Jag behandlade för nåt år sedan en Astatotilapia med samma symptom med octozin & aquafuran utan effekt, så jag inleder med spirohexol:

Jag kommer att riva akvariet (enda sättet att få fast honom; mycket tråkigt eftersom jag misstänker mina Panaque-malar ligger på ägg), sätta honom i karantän, höja tempen till 30 grader, och tillsätta spirohexol. Jag ska också försöka ta avföringsprov på honom.

n.b.: Oddsen är mycket dåliga, jag har aldrig någonsin lyckats bota en invärtes sjukdom hos fisk med receptfri medicin, och jag borde egentligen avliva honom och alla andra fiskar som uppvisar symptom. Jag har ändå beslutat behandla för att det är ett tillfälle att testa mediciner, ifall i framtiden nån "omistlig" fisk jag absolut inte vill avliva skulle bli smittad.
Kategorier
Okategoriserat

Kommentarer

1. C.Ciklids avatar
    Ett medel som jag tycker är överlägset vid magproblem är Super killer http://www.bldiscus.com/sotvatten/me.../super-killer/
    När jag hade diskus kunde ju diverse skumheter dyka upp och dessa mediciner och även märket eSHa (2000) tex har hjälp otroligt bra vid problem.
  2. Azurs avatar
    Hmmm... Skulle kunna vara albendazol kanske, det är nästan det enda medel jag vet som har effekt mot både rundmask och flagellater.
    Får väl skicka iväg en beställning.

Efter att ha ångestat ett tag har jag beslutat att först försöka ta hanen i en PET-flaske-fälla - det vore verkligen guld värt att slippa riva ut hela inredningen!
  3. PatrikMalmos avatar
    Hoppas du får fatt i hannen. Har testat lite olika varianter på hur man kan fånga Cyps, och är de inte helt uppstissade och "håvrädda" så kan en liten plus en stor håv funka bra. Har svart bakgrund i de flesta av mina kar, och har en stor svart håv (30x25 cm tippar jag). Håller jag den stilla någonstans i Cypsens "normala" flyktväg samt driver med den andra håven så missar de ofta att lägga märke till den stora håven och fångar sig själva, sas. Har de däremot blivit "håvrädda" och märker att något är på G så är det lögn i helsike att fånga dem...

Om oss | Kontakta oss

Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB