.. har jag gjort om de söta små krabborna jag har. Här kommer lite info till den som är intresserad.

Rödklo krabba Metasesarma aubryi är en liten krabba som blir ca 4cm över skalet. Hanarna är något större än honorna, likaså klorna som även är rödare hos hanen. Dessa brukar även kallas Mangrovekrabba, men det är en annan sort som är betydligt större. Det är lätt att se skillnaden mellan hanen och honan. Det är inte bara storlek på klor utan under krabban syns det tydligt. Honan har som en sköld på magen där hon förvarar sina ägg. För att dessa krabbor skall kunna producera småttingar krävs bräckvatten. Många säljare påstår att dessa kan gå i sällskaps akvarium, men det är inte korrekt. Dessa krabbor behöver en landdel av sand, grus eller rötter för att inte drunkna. Växter kan oftast bli uppryckta eller avknippsade, men även uppätna. Den är en växtätare men äter också as. Den kan även ta fiskar som är i dåligt skick men låter oftast bli de friska. Dock kan tex slöjstjärtar råka illa ut då krabborna kan nypa tag i deras stjärtfenor. Denna lilla krabba tycker om fint grus där den gräver små grottor under tex rötter. Krabban är väldigt rymningsbenägen så där det finns små hål är det bra att täppa till. Även där man inte tror att krabban kan ta sig igenom/till. Denna art kan bli lite aggressiv mot sin egna art om det är trång bott. Kannibalism förekommer.

Jag fullkomligen älskar mina små krabbor. De är verkligen nyfikna, för att inte tala om hannen! Plåtade honom idag medan han satt och käkade. Trots att jag lyfte på locket satt han kvar. Jag har ju inte så bra kamera.. eller rättare sagt den enda kamera jag har är min mobilkamera, därför är kvalitén på bilderna dåliga.




Honan hade gömt sig på ett ställe hon antagligen inte trodde jag skulle upptäcka henne på.



Det var lite om mina krabbor det. Idag har jag äntligen tagit mig i kragen och inhandlat penséer till balkonglådorna. Har spanat in vår blomsterhandels uteblommor en tid och de har verkligen fina och många olika färger på penséerna. I år fick mina lådor gå åt det lila hållet. Vart så tjusigt så!!

Alla vinterkläderna har fått sig en ordentlig tvätt och blivit undan hängda. Läderkängor upp putsade och insmorda och undanställda. NU har äntligen våren kommit för att stanna!! Vad mycket plats det helt plötsligt blev på klädhängaren i hallen... Var lite nervig för någon dag sedan när det var ett tunt täcke frost på marken. Men det var snart borta. Dock var det lite råkallt och blåsigt i några dagar. Men idag värmde solen på ordentligt!!

Nä nu skall jag bege mig i min ensamhet till soffan och glo på tv innan jag somnar (förhoppningsvis). Maken jobbar extra på ett behandlingshem till 23.00. Han är nog inte hemma förrens 00.30. Usch vilka skumma tider det finns inom dessa områden. Ha en fortsatt trevlig kväll/helg!!