Mina bilder på platyynglena blev bättre än de såg ut på kameran. En bild på mitt äldre yngel och två yngre. Bifogad fil 1476 Sedan en bild på ett yngre och en bunt snigelägg (borta nu) Jag hoppas mina platysar klarar sig, men sniglarna blev botiamat när min botia rymde från buren och jag sänkte den över natten.
Har tagit en bild på dagsljuset i akvariet, Bifogad fil 1474 samt en på min nattbelysning. På bild är det blå inslaget i belysningen mycket mer påtagligt, i verkligheten är det betydligt mer diskret. Det som syns upptill till vänster är min yngelbur, ca 15 platyyngel där just nu. Lyset når precis fram till dekorationerna som ligger 10-15 cm från rutan. Rätt ok, jag är nöjd.
Hade ledigt igår och passade på att bygga klart min nattbelysning. LED givetvis, 10 vardera av Clas Ohlsons ultravita och ultrabå 10 mm LED. Detta fördelat över 110 cm akvarium. Har försökt göra bygget lite snyggt med komponenterna på experimentkort och så. Matar hela anläggningen med en 12V 600mA adapter, enligt beräkningarna ska den dra ca 500 mA. Montering i rampen mha dubbelhäftande tejp och en mellanliggande cellplastbit. Ingen större vits att ta bilder just nu, då ljuset redan ...
Efter gårdagens fynd av 3 platyyngel i ytgrönsakerna så tänkte jag att jag skulle kolla läget i filtret. Jag ville ändå lägga in lite torvgranulat där. Det blev helt klart en glad överraskning, och värt allt besvär. Jag hittade inte mindre än 12 yngel i filtret. Jag hoppas att de klarar sig, just nu simmar de med mina fyra andra yngel (det största jagar lite elakt de mindre). Jag hoppas att de snart ska kunna simma med fiskarna, och inget av dem ska behöva "simma med fiskarna" ...
Råkade se något som rörde sig i akvariet i ögonvrån strax efter matning ikväll. Visade sig vara ett förrymt platy(?)yngel. Lite ytterligare jakt gav två till yngel bland sjögräset i ytan. Åtminstone vad jag kunde se. Lite håvande och de är i tryggt förvar med det två(?) veckor äldre ynglet i yngelburen. Sådärja, snart kanske jag har ett stim igen... Försökte ta bider, men det överexponerade och missade fokus hela tiden :-(