Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem
Visa RSS-flöde

Olivin's dagbok

Logg över sånt som har med akvariet att göra - projekttråd för odlingslokal

1. Ny Macropodhanne

Köpte en ny Macropodhanne idag, den gamle var jag tvungen ta bort. Han hade fått något fel på tarmen.

Honan blev aldeles uppspelt av den nya hannen, som är något mindre än honan. Hon tyckte väl det var kul att vara den som mobbar för en stund.

De nya fiskarna från auktionen i Örebro ser ut att ha acklimatiserat sig bra, käkar och ser pigga ut.
    Kategorier
    Okategoriserat
  2. Möglig rom

Hittade rester av mögel och rom i krukan hos mina Indiangobys. Har inte sett att dom lagt rom där tidigare men nu vet jag var jag ska leta i fortsättningen. Undrar varför det inte lyckades med rommen? För dålig cirkulation på vattnet kanske? Nåja, har dom lekt en gång lär dom försöka igen. Honan såg slank ut idag för första gången vilket var vad som gjorde att jag började leta rom / yngel med ficklampa i burken. Får hålla koll på om hon blir tjock igen.

Inget skumbo hos Macropoderna ...
    Kategorier
    Okategoriserat
  3. Fiskrockad klar

Tog söndagen till att flytta om alla fiskar och sortera upp dom lite mellan karen. Nu har jag följande akvarier igång med fisk(beteckningarna är bara min märkning av de olika burkarna):

B1: Ett par Badis badis som är från yngel av ett tidigare par jag haft. De är fortfarande för små för att se könsskillnader på men man kan ju alltid hoppas att det är en hona och en hane.

B2: Ett par Pseudosphromenus ...
    Kategorier
    Okategoriserat
  4. Lite bilder

Så här ser odlingshyllan ut idag efter att de sista tomma akvarierna fyllts med vatten. Förutom ett par stycken, men de ska jag spara med ett tag till.

Nästa steg blir att flytta om all fisk och sätta dom i de akvarier dom ska få vara i. Just nu går dom i de två burkar jag startade först.
    Kategorier
    Okategoriserat
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hyllan100309.JPG 
Visningar:	73 
Storlek:	196,2 KB 
Id:	34335   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hyllan2 100309.JPG 
Visningar:	73 
Storlek:	195,4 KB 
Id:	34336  

5. Klart med lokalen!(?)

Pustar ut efter ännu en helg med jobb i odlingslokalen. Skippade Bollmora för att fixa klart.

Nu är akvarierna äntligen klara såpass att allt "basic" är på plats. Finns förstås egentligen massor med småfix kvar att göra, men från och med nu kan jag börja med det roliga: pyssla med själva fiskarna och börja odla på allvar. Tog ca ett halvår från det jag började flytta in i lokalen och riva akvarierna hemma.

Det sista som blev gjort nu i helgen var att skära till ...
    Kategorier
    Okategoriserat
Sidan 1 av 13 1 2 3 4 5 6 7 11 ... SistaSista

Om oss | Kontakta oss

Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB