NiXoN´s betänkligheter...
Har äntligen börjat bli klar med mitt nya bakgrundsbygge som tagit lite väl länge. Det som är lite "speciellt" är materialen och konstruktionen. Min bakgrund är till för att kunna dölja Stream pumpar utan att hämma deras effektivitet samt så får jag undan hela avrinningsboxen på samma gång. Materialen är PVC som grundskiva som jag bygger från och formar efter karet och utrymmet som krävs för pumpar. På detta kommer en innert foam/skum som kan motstå ...
November till dagens datum, koraller växer inte så snabbt om det är nån som ser lite bättre ut.
Så nu har det gått ett tag sedan jag tog modulen i drift och jag måste nog medge att jag är rätt nöjd i det stora hela. Rampen ger bra ljus och tillväxten motsvarar minst den jag fick med metallhalogenen. Ingen mätbar sänkning av effekten från belysningen likt de jag hade haft från mh eller T5. En klar fördel är även att jag nu har en betydligt stabilare temperatur, kylaren behövdes endast några gånger i somras, annars har den ståt i backuppläge. Färgen som vissa ...
Bytte belysning på korallodlingen nyligen, jag gick från 6x39w till 6x54w som passar perfekt ovan burken. Resultatet av detta var att par värdet gick från 250 till 400+ med full belysning på mittpunkten av karet. Jag misstänker dock att jag tappat lite längst bak men det skall ordnas vid ett senare tillfälle. Ja vad gör då detta till karet? Ökad konsumtion av tillsatser(ca30% om inte mer) vilket betyder mer tillväxt. Bättre färger, ett klart lyft på vissa ...
...Men det går lite sisådär... Tog några korallbilder bara för att testa, men det är väldigt svårt att få färgerna som ögat ser dom. Delvis pga ljuset och delvis pga korallernas egenskaper, skulle man använda blixt så skulle domhär korallerna se ytterst tråkiga ut. Led rampen verkar fungera riktigt bra, så bra att jag har tänkt gå över till led i full skala över stora burken.