Zoopet - Azurs akvariedagbok - Bloggar
Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem
Visa RSS-flöde

Azurs akvariedagbok

Akvariedagbok - bättre än ett såll-likt minne.

1. Elritsa del II

Här är som utlovat foto på en av mina elritsor:

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	elritsa_DSC_8415.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	21,4 KB 
Id:	54984

Fisken på bilden är en hane, det kan man se på att den är grön på sidan - det är början till lekdräkt. I full lekdräkt blir hanarna mörka, med gröna sidor, rödvita bröst- och bukfenor, och rött på huvudet. Honorna är mindre, ljusare och slankare och har proportionellt lite mindre huvud. Fisken är ganska stor för att vara elritsa, drygt 5 centimeter, så den är två eller tre år gammal (de blir sällan ...

Uppdaterad 2012-08-10 klockan 07:52 av Azur

Kategorier
    Okategoriserat
  2. Äntligen elritsa!

Efter månader av "ingenting har hänt" i mina akvarier, i alla fall inget jag får skriva om, så har jag äntligen fått en fisk jag länge velat ha: elritsa!

Jag tog fiskesemester i norrland, och fångade in ett tjugotal elritsor i Vindelälven som jag sen fraktade hem, och till min stora förvåning förlorade jag inte en enda. Rakt från en fors i en kall norrländsk älv till mitt akvarium, no problem. Visserligen fraktade jag dem enligt konstens alla regler, i breathing bags med tillsatt ...
    Kategorier
    Okategoriserat
  3. Inget att säga men säger det ändå.

Ingenting har hänt. Bokstavligen. Allt är precis som vid sista inlägget.

Vad gäller Cyprichromis-hanen har jag inte fått fast honom, och han har fortfarande vit genomskinlig avföring, men han är knubbig och äter som en häst så jag låter honom vara.

Alla fiskar lever, ingen fisk har lekt.

Tänkte åka och samla mygglarver, det är dags nu, men det finns inga bra lokaler i täby (eller jag känner inte till några) och att åka till Huddinge eller Norrtälje för att ...
    Kategorier
    Okategoriserat
  4. Flagellater, dag 1.

Nu har Cyprichromis-hanen slutat äta, dvs han kommer inte att reda upp det här på egen hand. Symptomen (spottar maten, seg vit sytrådsavföring) tyder på tarmflagellater (Spironucleus, Hexamita).

Efter en del surfande har jag kommit fram till att jag har tre mediciner som kan fungera: fenbendazol 250mg tabletter, Octozin (troligen metronidazol, okänd koncentration) och Spirohexol (2-amino-5-nitrothiazol, 100 mg/tablett).

Sökning på nätet antyder att alla tre bör ha effekt, ...
    Kategorier
    Okategoriserat
  5. Ajdå... trådig avföring.

Cyprichromis-hanen har vit, trådig, avföring - dvs fiskmotsvarigheten till diarré. Det är ett tecken på att nåt inte står rätt till med hans mage. Jag hoppas det är en tillfällig reaktion på stressen från auktionen och att hamna i ett nytt akvarium, men det finns en risk att det är tarmparasiter - sånt kan bryta ut när fisk stressas.

Han är inte mager och han äter pellets med god aptit, vilket är ett bra tecken. Han jagar sina honor, för ciklider är det också ett friskhetstecken. ...

Uppdaterad 2012-02-27 klockan 15:49 av Azur

Kategorier
    Okategoriserat
Sidan 1 av 141 1 2 3 4 5 6 7 11 51 101 ... SistaSista

Om oss | Kontakta oss

Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB