handdator

Visa fullständig version : mina hjältar

bena
2006-07-24, 22:30
mina hjältar inom DjurensBefrielseFront har varit framme igen.

http://djurensbefrielsefront.com/

tre hundar 'stals' från SLU.

min kärlek går till de modiga män och kvinnor som riskerar sin egen frihet för de individer som aldrig annars kommer att få känna frihet!

Azur
2006-07-25, 00:03
Hm.
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=517624,00.html

Långås
2006-07-25, 00:39
Bena, vill du svara på några frågor:

1. Varför skriver du stals inom situationstecken?
2. Om jag inte tycker att du sköter dina fiskar bra, får jag då bryta min in hos dig, ta dina fiskar och slå sönder ditt akvarium?
3. Är du helt säker på att det är mer rätt moraliskt sett att som du ha fiskar i ett akvarium än att ha levande hundar vid utbildning av veterinärer?

eriahl
2006-07-25, 01:04
Tycker inte om plågsamma djurförsök eller hur många av pälsdjuren föds upp i småburar. Men när ni "befriar" tex minkar och säger att det inte alls blivit katastrof för vilda djur av olika slag i ett sånt område. Hur kan ni bevisa att det inte beror på att minkarna plågsamt svultit ihjäl? Det kan ni omöjligen göra om ni inte kryper runt överallt och försöker se och räkna minkarna och då måste ni dessutom märka alla ni hittar så dom inte räknas flera gånger.... Och släpps en massa minkar ut som vet hur man jagar skulle det märkas i naturen. Dom är trots allt rejält duktiga på att jaga om dom vet hur man ska jaga.

kaj.p
2006-07-25, 01:37
Bena
Dina hjältar släppte också ut ett antal minkar från en minkfarm i trakten häromåret. De fåtal som inte kördes över när de försökte korsa vägar som de aldrig sett anpassade sig. Men de klarade sig på bekostnad av strömstaren o den i sverige sällsynta kungsfiskaren som har fått ge sig. Säger bra Tänk till lite.

JanneN
2006-07-25, 03:06
Jag tycker människor som plågar djur på sånt sätt som dessa så kallade "djurvänner" inte har något som helst existensberättigande!
För om det är något som dom håller på med så är det verkligen djurplågeri!
Jag är inte förtjust i djurförsök men ser det som ett nödvändigt ont tyvärr
och i detta fall var det ju inte ens försöksdjur!
Och som jag förstår av Azurs länk så tycks IQ-nivån på dessa "hjältar" vara rätt begränsad!
Sorgligt att det finns såna människor som försvarar "hjältarna"

rödtoppen
2006-07-25, 05:56
Jag tycker människor som plågar djur på sånt sätt som dessa så kallade "djurvänner" inte har något som helst existensberättigande!
Och som jag förstår av Azurs länk så tycks IQ-nivån på dessa "hjältar" vara rätt begränsad!
Usch och tvi för djurförsök, man kan ju fråga sig om det är moraliskt rätt att ta ett djur och sedan utföra grymma försök för att det gynnar människan. Är vi gud??

bena
2006-07-25, 09:32
Tycker inte om plågsamma djurförsök eller hur många av pälsdjuren föds upp i småburar. Men när ni "befriar" tex minkar och säger att det inte alls blivit katastrof för vilda djur av olika slag i ett sånt område. Hur kan ni bevisa att det inte beror på att minkarna plågsamt svultit ihjäl? Det kan ni omöjligen göra om ni inte kryper runt överallt och försöker se och räkna minkarna och då måste ni dessutom märka alla ni hittar så dom inte räknas flera gånger.... Och släpps en massa minkar ut som vet hur man jagar skulle det märkas i naturen. Dom är trots allt rejält duktiga på att jaga om dom vet hur man ska jaga.

http://djurensbefrielsefront.com/default.php?subaction=showfull&id=1121872841&archive=&start_from=&ucat=1&

bena
2006-07-25, 09:35
Hm.
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=517624,00.html

jag utgick från att det var liknande http://djurensbefrielsefront.com/gallery/index.php?spgmGal=1999-08-07_-_Orkelljunga där hundarna föds upp försök, inget annat.

när jag skrev orginalmeddelandet så hade inte all info kommit upp än. my bad.

om infon som skickades ut från stället där de ploclades stämmer, så är det väldigt synd att de tog fel hundar.

bena
2006-07-25, 09:39
Bena, vill du svara på några frågor:

1. Varför skriver du stals inom situationstecken?
2. Om jag inte tycker att du sköter dina fiskar bra, får jag då bryta min in hos dig, ta dina fiskar och slå sönder ditt akvarium?
3. Är du helt säker på att det är mer rätt moraliskt sett att som du ha fiskar i ett akvarium än att ha levande hundar vid utbildning av veterinärer?

j1:ag anser inte att individer är egendom, därför kan de inte stjälas.
när folk befriande slavar i usa, eller befriande judar etc från konsentrationsläger i nazityskland, så STAL de faktiskt någons egendom, eller?
2:om jag hade mina fiskar på ett sätt som inte är bra för fiskarna, så ska jag inte ta hand om fiskar nej. likaså gäller all djurhållning.
3: infon som jag baserade mitt inlägg på var bristfällig, och den infon som nu kommit ut håller på att granskas, men om det är så att det stämmer att det är djur för utbildning (utan att man slår ihjäl dem för att disikera dem), så håller jag med dig.

bena
2006-07-25, 09:44

utveckla gärna vad du menar med 'plågar djur'.

D J U R F Ö R S Ö K
- en grym och förlegad vetenskap

Den tredje största dödsorsaken hos människor i hela världen beror på biverkningar från läkemedel.

Läkemedel testas på djur. Men djur och människor reagerar olika på ett och samma ämne, liksom en kanin och ett marsvin reagerar olika om de ges t.ex. penicillin.

I 30 års tid framhävde forskarna att exempelvis asbest inte var farligt för människor. Asbest hade testats på hundar som inte blev sjuka...

Under dessa 30 år blev människorna sjukare och sjukare av asbest, utan att forskarna kunde förstå varför.

Idag vet vi bättre vad gäller asbest och andra djurtestade ämnen som forskarna har hävdat varit ofarliga för människor. Frågan är dock vilken ytterligare kunskap som går oss förlorad, bara för att forskarna och de multinationella läkemedelsbolagen fortsätter att utföra plågsamma tester på djur?

Många professorer hävdar numera att djurförsök är en fel metod att använda. De förespråkar alternativa metoder som ger bättre resultat.

Själva hanteringen av djuren på världens olika laboratorier är också en mardröm för dessa djur. Flera gånger har det dokumenterats hur forskare och assistenter slår och sparkar djuren.

Djurrätt handlar entydigt om att människor ej har rätt, på etiska grunder, att utföra experiment på djur. Djuren finns inte till för oss människor, de finns till för sin egen skull.

och kolla gärna:

http://djurensbefrielsefront.com/default.php?subaction=showfull&id=1121872748&archive=&start_from=&ucat=1&

bena
2006-07-25, 09:46
Bena
Dina hjältar släppte också ut ett antal minkar från en minkfarm i trakten häromåret. De fåtal som inte kördes över när de försökte korsa vägar som de aldrig sett anpassade sig. Men de klarade sig på bekostnad av strömstaren o den i sverige sällsynta kungsfiskaren som har fått ge sig. Säger bra Tänk till lite.

http://djurensbefrielsefront.com/default.php?subaction=showfull&id=1121872841&archive=&start_from=&ucat=1

eriahl
2006-07-25, 09:54
Vet inte om jag fattar fel. Men menar du att tex du skulle kunna komma och "befria" min katt för att du fått för dig att den inte har det bra? För att individer inte kan ägas?
Varför fylla på minkbeståndet när det inte är en art som hör hemma här dessutom?

bena
2006-07-25, 10:00
Vet inte om jag fattar fel. Men menar du att tex du skulle kunna komma och "befria" min katt för att du fått för dig att den inte har det bra? För att individer inte kan ägas?

jag anser att individer kan bo tillsammans, men att äganderätten inte borde finnas. jag motsätter mig dock inte att folk vill ha husdjur, och jag tror att de flesta husdjur tycker om att bo med människor.
men om djuret uppenbart inte mår bra, så tycker jag definitivt att personen djuret bor hos inte ska ta hand om djur, och följden av detta är att de bör befrias ja.

bena
2006-07-25, 10:01
Varför fylla på minkbeståndet när det inte är en art som hör hemma här dessutom?

och läste du från länken om minkarna?

eriahl
2006-07-25, 10:12
Läser länkarna men det tar ju en stund. Om någon "befriar" tex en innekatt är det alltså ok att göra inbrott i en persons hem....? Då är det väl bättre att polisanmäla personen tycker iaf jag.

johannesnk
2006-07-25, 10:14
jag anser att individer kan bo tillsammans, men att äganderätten inte borde finnas. jag motsätter mig dock inte att folk vill ha husdjur, och jag tror att de flesta husdjur tycker om att bo med människor.
men om djuret uppenbart inte mår bra, så tycker jag definitivt att personen djuret bor hos inte ska ta hand om djur, och följden av detta är att de bör befrias ja.

Ni skämmer bort i er själva, en debatt ska istället hållas.
Ni vet inte vad era handlingar får för konsekvenser.
Jag läste någon som nämde minkar, hände samma sak här dock för en massa år sedan.
Minkar släpptes lösa, sedan hittade man döda minkar lite varstans.
Så vem bestämmer när djuren mår dåligt, jag tyckte din gurami så lite dåligt ut så jag kommer nog inatt och kastar i han i närmsta sjö.

Ni är pinsamma

bena
2006-07-25, 10:18
Läser länkarna men det tar ju en stund. Om någon "befriar" tex en innekatt är det alltså ok att göra inbrott i en persons hem....? Då är det väl bättre att polisanmäla personen tycker iaf jag.

i första hand så tycker jag med att man bör kontakta myndigheterna, men det är inte alltid lagen räcker till. om du bara testar att ringa polisen och säger till dem att du misstänker att din granne misshandlar sin hund, så kommer du troligen få svaret "vi har inga resurser".

bena
2006-07-25, 10:25
Ni skämmer bort i er själva, en debatt ska istället hållas.
Ni vet inte vad era handlingar får för konsekvenser.
Jag läste någon som nämde minkar, hände samma sak här dock för en massa år sedan.
Minkar släpptes lösa, sedan hittade man döda minkar lite varstans.
Så vem bestämmer när djuren mår dåligt, jag tyckte din gurami så lite dåligt ut så jag kommer nog inatt och kastar i han i närmsta sjö.

Ni är pinsamma

mina handlingar talar högre än vad någons debatt någonsin kommer att höras.

dog de minkarna!? nej men, vad synd. vilken otur att de inte fick stanna i sina små burar och bli ihjälgasade då. men... då hade de ju dött..? om en endast mink överlever en frisläppning, så är det en mer än annars. dessutom så förlorar farmaren en massa pengar, och ofta väljer de att inte fortsätta sin verksamhet. men... då dör ju inte nästa generation heller ju.

"För en mink på en djurpark är utrymmeskraven:

Stall/nattkvarter: 4 m²/individ, dock minst 16 m².
Utomhusutrymme: 100 m², om bur: höjd 2 m.
Utrymmets utformning utomhus: Grävmöjligheter, gömställen, upphöjda ligg-/sittplatser i terrängen, naturmark alternativt minst hälften av markytan mjukgjord.

För en mink på en pälsfarm är utrymmeskraven:

Burmått för vuxet djur/hona med 2 valpar: 0,255 m²
Utrymmets utformning: Tillgång till bohåla.

källa: L 108, DFS 2004:19 : Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om djurhållning vid djurparker m.m. 27 §, Jordbruksverket, Svensk författningssamling 2004"

bena
2006-07-25, 10:27
.

Ni är pinsamma

om djuren inte kan få utlopp för naturligt beteende, så kan man med stor sannolikhet säga att djuret inte mår bra. undantag finns givitvis, men de är få.

eriahl
2006-07-25, 10:51
Kom att tänka på en sak. Om ni "befriar" katter från ett laboratorium. Vad får dom för mat? Katter är inte vegetarianer. Alltså måste dom få animalisk föda för att må bra..... Hur löser man en sån sak? Då måste djur dödas för att katterna ska må bra.
Om polisen skiter i att ett djur inte har det bra är inbrott i någons hem ok alltså?
Kan säga att jag tycker att det är bättre att ha fuskpälsar än riktiga.

bena
2006-07-25, 10:54
ny info:

SVA har inget uppfödningstillstånd.
så antingen så ljuger de om att de inte köper hund från http://hem.passagen.se/gaiasdjursida/wema.htm
eller så är det så att de bryter mot lagen när de föder upp egna.

bena
2006-07-25, 10:59
Kom att tänka på en sak. Om ni "befriar" katter från ett laboratorium. Vad får dom för mat? Katter är inte vegetarianer. Alltså måste dom få animalisk föda för att må bra..... Hur löser man en sån sak? Då måste djur dödas för att katterna ska må bra.

beror på vem som tar hand om dem. mycket av kattmaten idag är slaggprodukter från mat som ska till människor eller så.
men annars så finns det ju t ex http://www.veggiepets.com/acatalog/ami_vegan_cat_food.html

eriahl
2006-07-25, 11:06
Katter är rovdjur så nog är det bästa för dom att käka animaliskt oxå. Har du sett en katt släpa hem en maskros och lägga på trappen? Det är nog vanligare att det är en råtta eller något annat djur, eller hur. Att det sen finns vegetabilisk kattmat tycker jag är dålig skötsel. Har jag då rätt att "befria" dom eftersom ni har rätt att göra så om ni tycker djur missköts?
Vad är slaggprodukterna för något?

bena
2006-07-25, 11:18
Katter är rovdjur så nog är det bästa för dom att käka animaliskt oxå. Har du sett en katt släpa hem en maskros och lägga på trappen? Det är nog vanligare att det är en råtta eller något annat djur, eller hur. Att det sen finns vegetabilisk kattmat tycker jag är dålig skötsel. Har jag då rätt att "befria" dom eftersom ni har rätt att göra så om ni tycker djur missköts?

nej de äter inte maskrosor, men jag tippar på att det gör inte du heller. eller vad vet jag.

att djur jagar i en naturlig miljö är det väl inget fel på, så att de tar råttor och möss etc är väl då ok.

det finns inga belägg på att den vegetabiliska kattmaten är dålig skötsel. hittar du något så skicka en länk.
vet att tidiga försök med vegetabiliskt kattmat inte gått så bra, så kolla datum på innan du skickar länken.

att hålla katt i lägenhet utan möjlighet till att gå ut är ingen höjdare, för bor de i lägenhet så kan de inte jaga.
tänk även på att en av de vanliga dödsorsakerna bland husdjur är kostrelaterade sjukdommar som kan härledas till kött.

bena
2006-07-25, 11:20
Vad är slaggprodukterna för något?

slaggprodukter.. om du slaktar en ko för köttets skull, så räknas t ex skinnet som slagg. inälvor etc är också slagg då.

bena
2006-07-25, 11:22
Om polisen skiter i att ett djur inte har det bra är inbrott i någons hem ok alltså?
Kan säga att jag tycker att det är bättre att ha fuskpälsar än riktiga.

om någon far illa, så har man en skyldighet att hjälpa till. även om det innebär att göra ett inbrott ja.
jur skulle du göra om din granne misshandlade sin hund och myndigheterna sket i det?

eller sköt dig själv och skit i andra. funkar för vissa, men inte för mig.

bra med fuskpäls i jämnförelse med vanlig päls ja.

eriahl
2006-07-25, 11:32
Ok. Men är slaggprodukter inget fel i kattmat trots att det kommer från djurindustrin? Att ge ett rovdjur enbart vegetabilisk mat är inte naturligt. Det kan du bara inte bortse ifrån. Att ha innekatter tror jag skulle höja värdet på dom så sommarkatter tex skulle minska. Visst är det lite konstigt ändå att släppa ut dom vind för våg på dagen. Sen skulle alla katter öronmärkas så man vet vems katt om man hittar en bortsprungen/övergiven. Vi hade för övrigt 2st innekatter som vi tog vuxna från ett katthem. Självklart öronmärkte vi dom ifall dom skulle smita ut. Man kan vänja dom med sele och ha rullkoppel så får dom friskluft. Blev mycket kattprat nu.

bena
2006-07-25, 11:44
Ok. Men är slaggprodukter inget fel i kattmat trots att det kommer från djurindustrin? Att ge ett rovdjur enbart vegetabilisk mat är inte naturligt. Det kan du bara inte bortse ifrån. Att ha innekatter tror jag skulle höja värdet på dom så sommarkatter tex skulle minska. Visst är det lite konstigt ändå att släppa ut dom vind för våg på dagen. Sen skulle alla katter öronmärkas så man vet vems katt om man hittar en bortsprungen/övergiven. Vi hade för övrigt 2st innekatter som vi tog vuxna från ett katthem. Självklart öronmärkte vi dom ifall dom skulle smita ut. Blev mycket kattprat nu.

hade jag haft katt personligen, så hade jag köpt animaliskt kattmat, men även blandat det med vegetabiliskt.
jag tycker hela köttindustrin är vansinnig, och vill inte stödja den, men väljer man att ta hand om en enskild individ, så måste man göra vad som är bäst för den. köttindustrin kommer inte att falla enbart för att man väljer bort kött i kattmat.

inte naturligt att ha en vegetabiliskt uppkatt nej, men inte naturligt att ha djur inomhus heller. och det är inte en fråga om naturligt eller inte, för mig är det en fråga om moraliskt ansvar gentemot omvärlden och den enskilda individen.

jag är emot att hålla så kallade sommarkatter. tar man emot en individ så har man ansvar för den tills den dör (såvida man inte MÅSTE lämna bort den till någon annan).

jag föredrar att ha chip i djuren jag haft, men öron märkning funkar oxå bra såvida de inte blir av med örat.

eriahl
2006-07-25, 11:48
Chip är bra. Öronmärkning är bara som en liten tatuering i örat, inget farligt.
Måste fråga: Varför är det en bild på ett akvarium

bena
2006-07-25, 11:53
Chip är bra. Öronmärkning är bara som en liten tatuering i örat, inget farligt.
Måste fråga: Varför är det en bild på ett akvarium

mina hundar var tatuerade, men jag valde att chipa dem istället, för att underlätta för alla inblandade parter.

jag har en bild på ett akvarium eftersm jag inte är helt dogmatiskt i mina åsikter. jag håller fiskar för att jag tycker att de är otroligt fina, och min som uppskattar det väldigt mycket.

Fiddan
2006-07-25, 12:41
Jag tror jag måste köpa en munkavel till min katt så att han inte får får sig att tillfånga ta en stackars liten mus, leka med den, hättsa den, våldsamt riva och tillslut sätta tänderna i musen. jag tror jag ska plåga katten istället och ge honom svamp.

Skulle jag bara fodrat min katt med vegitabilisk mat så skulle inte katten veta om att det fanns ett annat alternativ som antagligen är godare om inte annat naturligt för en moral lös katt.

Skulle jag ha min katt som inne katt så skulle han antagligen inte häller veta om att det fanns en större värld utanför huset med möss och fåglar han kunde döda, och ibland bara för skojs skull.

Är det djurplågeri när inte djuret i fråga vet var det gårmiste om?

bena
2006-07-25, 13:19
Jag tror jag måste köpa en munkavel till min katt så att han inte får får sig att tillfånga ta en stackars liten mus, leka med den, hättsa den, våldsamt riva och tillslut sätta tänderna i musen. jag tror jag ska plåga katten istället och ge honom svamp.

om du hade tagit dig tid att läsa genom de andra inläggen, så hade du sett att jag redan svarat på någon liknande.
det är inte fel att djur jagar, då det är en del av deras naturliga beteende.
jag tror inte att din katt vill ha svamp, och jag tror inte att den hade mått vidare bra heller då.
bespara mig idiotiska inlägg utan substans.

Skulle jag bara fodrat min katt med vegitabilisk mat så skulle inte katten veta om att det fanns ett annat alternativ som antagligen är godare om inte annat naturligt för en moral lös katt.

stämmer. men bara för att något smakar gott så innebär inte det att det är rätt.

Skulle jag ha min katt som inne katt så skulle han antagligen inte häller veta om att det fanns en större värld utanför huset med möss och fåglar han kunde döda, och ibland bara för skojs skull.

jag tror inte katter gör något för att det är kul, utan för att deras instinkter säger så.

Är det djurplågeri när inte djuret i fråga vet var det gårmiste om?

väldigt diskutabel fråga. är det rätt att visa svältande barn att det finns något bättre?
frågan rör inte hurvida djuren lider pga att de saknar referenser. i så fall kan man tycka att det är helt ok att då t ex barn svälter, om de ändå inte vet om att det finns de som har det bättre.

målet måste ändå vara att varje enskild individ har det så bra som möjligt.

bena

Fiddan
2006-07-25, 15:12
Meningen med mitt inlägg var att se saken från en annan vinkel.

Katter kan säkert äta vegetabilisk mat men har man iakttagit kattens tänder någon gång så kanske det inte är det första man tänker att de där tänderna är skapta för att äta morötter? men det vet ju inte katten.

Det jag inte gillar är att du med din moral ska få sätta dig över kattens som inte ens har någon. sätt fram 2 tallrikar en med vegetabiliskt och en fylld med akvarie fisk eller oxfilé och låt honom välja.

Katt djur kan döda enbart för att leka ja.

Och att du måste köra en parallell med svältande barn är någotsånär konstigt när du vill framhäva att du i själva verket vill att alla ska ha det så bra som möjligt.

nu tar jag förgivet att din katt hälst skulle vilja äta kött men tror du inte att din katt skulle må bara lite bättre, pyttelite bättre om han kunde få äta kött? Antagligen har naturen format katten till det den är nu idag och antagligen mår katten bäst utav att leva så som naturen har tillåtit honom att leva på sin platts i näringskedjan.

JanneN
2006-07-25, 17:47
Usch och tvi för djurförsök, man kan ju fråga sig om det är moraliskt rätt att ta ett djur och sedan utföra grymma försök för att det gynnar människan. Är vi gud??
Att i medicinska syften utföra djurförsök anser jag moraliskt rätt.
Inte i kosmestiska eller vinst-syften...:(
Gud eller inte, Som jag inte tror på för övrigt, Jag anser att Religion är ibland det farligaste människan skapat, Religion har skapat en massa lidande och gör fortfarande...:(

JanneN
2006-07-25, 18:02
[quote=bena]utveckla gärna vad du menar med 'plågar djur'.quote]
När man släper ut djur som har fötts och växt upp i bur, som inte har en uppväxt i naturlig miljö, är inte det att plåga djur ?
Dom får mat,har inte jagat själva och saknar till viss del naturliga instinkter.
Det rättfärdigar alla som skaffar en så kallad sommarkatt och lämnar den vind för våg ?...eller att vi släper ut våra akvariefiskar ut i det fria,öppnar ett stängsel i en hage,etc ?
Sorry, jag har väldigt svårt att se att det är rätt att göra dessa olagliga "aktioner"
Vi lever i en demokrati, utnyttja den,påverka på laglig väg,men att ta lagen i egna händer som den simplaste terrorist främjar knappast djuren!
Faktum är att jag tycker dessa "aktioner" i djurens namn är skrämande naiva!

Långås
2006-07-25, 18:48
Vad är det som gör att ni helt på egen hand kan besluta att sätta er över lagen och göra som ni vill? Vem är det som ger er denna rätt?

Eftersom ni anser att man får sabbotera för folk som ni tycker agerar omoraliskt måste väl jag få sabotera för er eftersom jag anser att ni agerar omoraliskt. Skulle ni tycka ni att det vore ok om jag brände ner era lokaler eller skapade ekonomisk kaos i era medlemmars privata liv?

Det jag vill säga är inte att man får behandla djur hur som helst. Jag tycker att ni har rätt i sak i vissa frågor men era metoder gör att ni hamnar på samma patetiska nivå som djurplågarna själva. Hade ni varit det minsta inteligenta så hade ni kunnat får mycket större förståelse hos folket och gjort mycket mer nytta. Nu är ni bara kriminella!

Långås
2006-07-25, 18:52
Ett tips bena, om du vill få oss att tro att utsläppet av minkar var lyckat så skall du nog inte använda aktörernas hemsida som källor. Dom är ju inte direkt opartiska...

Micke_A
2006-07-25, 22:06
Jag har svårt att tro att så´na "hjältar" gör det för att de så godhjärtade. De har bara funnit ett sätt att "knäppa storebror samhället på näsan". De är ute efter uppmärksamhet, och att visa att ingen minsann bestämmer över dem, och vad de får och inte får göra. Se´n om det är fotbollshuliganer, feminister som målar över H&M-affischer, veganer som bränner Scanbilar, eller "djurvänner" som släpper ut minkar är nog mindre intressant i sammanhanget, allihop drivs nog av samma tveksamma drift, "där fick ni, snutjävlar!". För få kramar som barn-syndromet. "Folk irriterar sig på mig, och jag ställer till jävelskap, alltså finns jag", och så gömmer de sig bakom nå´t ädelt budskap, som djurens rättigheter. Djuren de släpper ut dör med största sannolikhet ganska snart, så vad är det då för vits? Motivet för att släppa ut dem luktar allt annat än barmhärtigt.

Se´n att pälsindustrin är grym och onödig, och att hanteringen av djur som vi äter kan bli mycket bättre, det är en annan sak. Men även om pälsindustrin skulle försvinna, och kor, grisar och höns skulle bo på rena lyxhotellen tills de blir uppätna, så skulle de så kallade "hjältarna" hitta på nå´t annat olagligt för att visa hur mycket de föraktar storebror. Har svårt för människor som skryter om att de begår brott, det är inte coolt eller häftigt.

Du säger "dina hundar", men man kan inte äga djur? De är väl inte dina då? Man kan tycka vad man vill om att människan håller sig med husdjur, och hur onaturligt det är för djuren att vistas inomhus tillsammans med människor, men nu är det så, och de flesta har nog djur för att de har ett brinnande intresse för dem, i alla fall är det så för mig. Och så länge djuren inte far illa, och dessutom gillar umgänget med "sina" människor, så är det ju ok.

Och den där diskussionen om att katter inte vet nå´t annat om de bara får vegetabilisk mat... Hmm, katter som inte får kött blir sjuka, så de lär märka skillnaden.

bena
2006-07-26, 09:01
[quote=bena]utveckla gärna vad du menar med 'plågar djur'.quote]
När man släper ut djur som har fötts och växt upp i bur, som inte har en uppväxt i naturlig miljö, är inte det att plåga djur ?
Dom får mat,har inte jagat själva och saknar till viss del naturliga instinkter.
Det rättfärdigar alla som skaffar en så kallad sommarkatt och lämnar den vind för våg ?...eller att vi släper ut våra akvariefiskar ut i det fria,öppnar ett stängsel i en hage,etc ?
Sorry, jag har väldigt svårt att se att det är rätt att göra dessa olagliga "aktioner"
Vi lever i en demokrati, utnyttja den,påverka på laglig väg,men att ta lagen i egna händer som den simplaste terrorist främjar knappast djuren!
Faktum är att jag tycker dessa "aktioner" i djurens namn är skrämande naiva!

Om minkarnas överlevnad
Det som oftast kritiseras är att man tror att minkarna inte klarar sig i det fria, utan att de dör, antingen genom svält eller p.g.a. att de blir överkörda. Ibland får man höra uttalanden som att "minkarna är domesticerade [förtamade]", eller att de skulle ha blivit av med deras förmåga att jaga efter att ha suttit större delen av sina liv i bur. Detta är också ett av farmarens främsta argument för farmning, d.v.s. att minkarna skulle trivas i sitt "hem" på farmen, men det stämmer naturligtvis inte. På den korta tid som minkar fötts upp på farmer, nämligen 70 år, har de inte hunnit bli domesticerade. Minken har kvar alla sina naturliga instinkter som att t.ex. jaga, simma, finna skydd och att bygga näste. Alla de sjukdomar och beteenderubbningar som förekommer bland inspärrade minkar tyder på att en mink inte hör hemma i buren, utan i frihet. Minkar födda i frihet är genetiskt sett 95 % samma djur som de på farmerna. Det som skiljer de åt är främst pälsen, och detta är helt beroende av den föda minkarna fått på farmen.
Ett konkret bevis på att minkarna klarar sig, och som även tar kål på myten om att minkarna "avvänts" sina instinkter efter födseln, är att de minkar som släpptes fria vid en aktion i Svenljunga den 12 oktober 1997 setts - efter vintern - både i Halland och i Småland. Att det var just de minkarna syntes på pälsen.
Visst är jag medveten om att några av de tusentals minkar som släppts ut kommer att dö, men man får ju inte glömma vad alternativet hade varit - nämligen att varenda mink hade gått en säker död till mötes. Nu får de åtminstone chans att kunna leva ett lyckligt liv i frihet, att kunna simma i sjöarna för att dyka upp ur vattnet och för första gången känna gräs och mossa under tassarna. Dessutom måste tilläggas att det alltid dör djur som lever i frihet. En finsk forskare har konstaterat att en stor del av alla minkar som är födda i frihet dör även de, när vintern knackar på dörren.

hitler kom till makten i demokratins namn, men det rättfärdigar inte hans handlingar.
slaveriet i usa hölls under demokratiska former.
man valde helt enkelt att inte ta tillvara alla individers rätt till ett liv.

bena
2006-07-26, 09:03
Ett tips bena, om du vill få oss att tro att utsläppet av minkar var lyckat så skall du nog inte använda aktörernas hemsida som källor. Dom är ju inte direkt opartiska...

finns inte så mycket mer info att tillgå tyvärr.

men du vet om att vi har ett minkbestånd i sverige på ca 1 miljon minkar va? de kom inte hit naturligt, utan pälsfarmare släppte själv ut dem under 2ndra världskriget då de gick i konkurs.
så att de klarar sig utan att förstöra för ekosystemet finns det inga tvivel om.
då minkarna har enorma revir, och kan flytta sig över stora områden p åkort tid, så finns det inte för många minkar på samma ställe.

bena
2006-07-26, 09:08
Vad är det som gör att ni helt på egen hand kan besluta att sätta er över lagen och göra som ni vill? Vem är det som ger er denna rätt?

moral.
vem gav de som STAL judar etc från koncentrationsläger och STAL slavar i usa den rättigheten?
tänk på att nästan alla stora frågor som har fått en bra/hyfsad lösning har skett med hjälp av bland annat direkt aktion.

Det jag vill säga är inte att man får behandla djur hur som helst. Jag tycker att ni har rätt i sak i vissa frågor men era metoder gör att ni hamnar på samma patetiska nivå som djurplågarna själva. Hade ni varit det minsta inteligenta så hade ni kunnat får mycket större förståelse hos folket och gjort mycket mer nytta. Nu är ni bara kriminella!

1: den lagliga debatten tar för lång tid.
2: jag traor inte att djuren bryr sig direkt om det är en kriminell handling eller inte.
3: den lagliga debatten i djurfrågor i sverige tog inte fart förens den militanta djurrättsrörelsen satte igång ordentligt.
4: se tidigare inlägg i svaret.

kram

bena
2006-07-26, 09:09
nu drar jag på semester, så jag lär inte svara på fler inlägg på ett tag.

du är fri att vilken åsikt du vill.

Inka
2006-07-26, 19:01
Ojoj...

eriahl
2006-07-26, 19:58
Lokalt kan säkert minkar vara en väldigt stor fara för dom djur som lever just där och kanske inte ens är vana med minkar. Har suttit och tittat på damm med lax för utsättning i älv som kompensation för att det inte finns lekplatser för dom längre. Minken dyker i och tar bara sekunder för den att komma upp med lax gång på gång på gång. Dom laxarna är inte vana med mink eftersom dom blivit uppfödda i början inomhus. Så ovana med mink kan vara farligt för olika djur.

Patrik Steen
2006-07-26, 20:42
Själv har jag förlorat 3 st nära älskade vänner i canser som gick på cellgift sista tiden om djuren inte hade funnits till så skulle inga mediciner funnits i heller till dem mest föraktande sjukdomar.Själv är jag bara glad att dem kan framställa dessa på något vis hur dem gör det det s..... jag fulständigt i bara att dem gör det lyckas med det om dem slipper använda djur till det skulle det vara bättre givitvis men nu funkar inte det en människa mot en mus..Vissa säger att dem är lika mycket värda visst är dem det men när det står mycket på spel så undrar jag, djuraktivister har kanske inte mist någon nära släkting som kunde botas av en medicin som har framtagits med hjälp av djur då kanske dem funderar lite

Inka
2006-07-28, 18:57
Det finns en anledning till att Jägareförbundet har en viltvårdskampanj vid namn Minkjakten. Det finns antagligen massor av jägare som tycker att det är kul att jaga mink, visst, men de skulle nog hellre se att folk slutade släppa ut dem. För mig tycks det som om de som jagar och vistas massor i skogen och kan djuren är de som vet mest. Trots allt är det så att samhället idag är så snedvridet ur ett ekologiskt perspektiv, att det krävs att människan själv håller balansen i naturen. Den sköter inte längre sig själv. Sen sitter folk och gnäller på alla dessa jägare som är så bestialiska! Jag kallar det okunskap. Det finns väl rötägg bland jägare också, det finns det överallt, men jag vet inga som i allmänhet har så mycket respekt för naturen och djuren, som utfodrar rådjur och har koll på vad som händer och hur naturen mår.
Jag har fått för mig att många så kallade aktivister är lite av stadsmänniskor och inte är sådana som spenderar sin tid i vildmarken. Rätta mig om jag har fel.
Jägarna å sin sida vet vad som händer med minkarna som släpps ut och det är ett faktum att exempelvis tobisgrisslan, fiskodlingar och kräftdammar drabbats hårt av minkarnas framfart.
Jag tycker inte att minkarna ska sitta inspärrade i små burar, lika lite som något annat djur, men att släppa dem fria i naturen är ingen lösning. Nu fanns ju det här problemet redan innan folk började släppa dem fria med vilja eftersom de rymde från minkfarmar alldeles av sig själva.
I början gjordes nog vissa försök att utrota de förvildade minkstammarna eftersom de sågs som en art som inte borde finnas här (de tillhör trots allt inte den naturliga faunan) men nu handlar det väl mer om att hålla efter dem.
Mink jagas året om utom under maj-juni då honorna har diande ungar. Omoraliskt att skjuta djur som har ungar som då svälter ihjäl.
Jag jagar inte själv men älskar djur och att vara ute i naturen. Att höra om djur som plågas är det som mest av allt får mig att gråta men för mig låter det inte logiskt att göra på det sättet som dessa aktörer gör.
Skulle det förresten finnas ett bestånd på en miljon minkar i Sverige? Herrejösses och bevare mig väl! Nä, beståndet beräknas till ungefär 200 000 men det sägs vara lite i underkant. Det är ändå en skillnad på kanske 700 000-800 000 minkar.
Minken är ruskigt anpassningsbar, så vi får nog vara glada att det finns folk som jagar mink för annars skulle en del av vår naturliga fauna dö ut, särskilt fågelarter i skärgården.