handdator

Visa fullständig version : Från 50 Liter till 240

markling
2006-06-06, 10:16
Hej!!!!

Har just beställt ett 240 liters Juwel Rio som ska ersätta mitt nuvarande 50 liters.
De nya ska stå på samma plats som de gamla står på,har även tänkt att flytta över fiskarna.

Hur ska jag göra???

//Christian

Karon
2006-06-06, 14:10
Ha fiskarna i en hink med akvarievatten och resten av vattnet i det nya akvariet.
Ha sand i det nya akvariet och ha den gamla sanden överst (utan att göra ren den), flytta över filtret (utan att göra rent det).
När temperaturen är rimlig kan du koppa in fiskarna, häll lite av det nya akvarievattnet i hinken och ös tillbaka i akvariet allteftersom hinken blir full.
När tålamodet tryter flyttar du fiskarna till akvariet och tömmer i resten av vattnet.
Gör du något eller några vattenbytten i det gamla akvariet tiden innan bytet blir inte omställningen så stor för fiskarna.
Mata måttfullt den första tiden så kommer det att gå bra.

markling
2006-06-08, 08:24
man tackar, de låter inte så svårt!! =)

Birgitta W
2006-06-08, 11:15
Jag kommer att ha samma problem när jag byter från mitt 70-liters till ett större (ev. 150-liters).
Jag har funderat på hur länge fiskarna kan vara i en hink (eller flajbox)?
Det tar ju ett tag att göra iordning det stora karet...

Raven
2006-06-08, 11:18
6-8 timmar är inga problem dock finns det 2 saker man bör tänka på.

1.
syretillförsel, antingen genom pump lellr luftpump.

2.
mata inte fiskarna ett par tre dagar innan så förorenar inte fiskarna så mycket.

Birgitta W
2006-06-08, 11:24
6-8 timmar är inga problem dock finns det 2 saker man bör tänka på.
1.
syretillförsel, antingen genom pump lellr luftpump.
2.
mata inte fiskarna ett par tre dagar innan så förorenar inte fiskarna så mycket.

Så man kan inte ha dom till dagen efter eller så... med filter i en flajbox (eller två)???
Man vill ju inte stressa med uppsättningen av det nya karet, är en del pyssel med att få det snyggt. Och att ansa alla fula, "skäggiga" växter! :mad:

ansjo
2006-06-08, 15:38
Du får börja dagen med att se till att du får full markservice (tex make,maka) med frukost på sängen;) .
Om du tvättar det nya gruset dagen före, och gör de andra förberedelserna så tar det inte så lång tid.
Vid ett par tillfälle har jag haft fisk i en flajbox mer än ett dygn, men med filter och värmare var det inga problem.

Raven
2006-06-08, 23:35
beror ju lite på.
kan du få ner ett filter ökar ju tiden.
gör du vattenbyten 2-3ggr per dag ökar tiden.
ju färre fiskar så ökar tiden.
gäller det mindre fiskar ökar tiden jämfört med större fiskar.

men har du dom däri längre än över dagen så tror jag fiskarna skulle gilla lite mörk sand och lite halvmörker så dom håller sej lite mer lugna.

Birgitta W
2006-06-08, 23:42
beror ju lite på.
kan du få ner ett filter ökar ju tiden.
gör du vattenbyten 2-3ggr per dag ökar tiden.
ju färre fiskar så ökar tiden.
gäller det mindre fiskar ökar tiden jämfört med större fiskar.
men har du dom däri längre än över dagen så tror jag fiskarna skulle gilla lite mörk sand och lite halvmörker så dom håller sej lite mer lugna.

Tack för tipsen! Förstår att det bästa är att bara ha dom där över dagen...
Jag får börja tidigt på morgonen och förbereda så mycket som möjligt innan jag plockar upp fiskarna.
Det blir ju en hel del fiskar faktiskt... 24 stycken får jag det till + 2 amano, om jag nu inte glömt någon. Den största är väl slöjguppyhonan, modell jätte! :D
Jag har inte köpt karet än, men man går ju och funderar på hur man ska göra, när det väl är dags, så det blir så smärtfritt som möjligt för fiskarna!

Raven
2006-06-09, 00:11
24 guppy får plats i 2 flajbackar utan större problem.

Birgitta W
2006-06-09, 09:50
24 guppy får plats i 2 flajbackar utan större problem.

OK! Bra att veta! Dessutom har jag ett yngelkar på 37 liter som står tomt, tänkte köra igång det när det blir dags.

Får väl köra mina filter, som jag har liggandes oanvända, i ett inkört kar ett tag innan jag använder det i flajboxarna/yngelkaret?

Raven
2006-06-09, 18:32
Får väl köra mina filter, som jag har liggandes oanvända, i ett inkört kar ett tag innan jag använder det i flajboxarna/yngelkaret?

låter inte helt fel, speciellt inte om fiskarna ska va där över natten typ.