handdator

Visa fullständig version : Vatten som dunstar

ribby_girl
2006-06-03, 14:33
Det dunstar ca 10 liter var femte dag i mitt akvarie undrar är det bara att fylla på dessa 10 liter.
Jag fyller på med lite halv ljummet vatten.
Ska ja tänka på nåt speciellt när jag gör detta.

petnym
2006-06-03, 14:45
Du skall tänka på att byta en del av det vatten som finns i akvariet för att undvika att du bygger upp en massa salter och annat som finns i ditt kranvatten (särskilt varmvattnet) men som inte följer med det vatten som avdunstar ur akvariet.

Raven
2006-06-04, 03:28
om du fortfarande byter 1/3 av vattnet varje vecka så är det bara att fylla på mellan vattenbytena.

om du har ändrat vattenbyteregim och byter mer sällan då är det lite värre.

mayday
2006-06-04, 21:22
täckglas är en bra investering annars ..
Minskar avdunstningen lite o skyddar mot att fiskar hoppar ur.

sunkan aspidoras
2006-06-06, 00:09
Kul att höra att xxxxx har ändrat inställning till att inte BARA ersätta avdunstat vatten.... Det finns hopp!;)

mayday
2006-06-06, 02:33
Kul att höra att xxxxx har ändrat inställning till att inte BARA ersätta avdunstat vatten.... Det finns hopp!;)

beror ju på om du kör Lowtech eller Hightech akvarium

sunkan aspidoras
2006-06-06, 11:59
jag syftade inte på dig mayday;)

sunkan aspidoras
2006-06-06, 12:05
förresten mayday.. menar du att om man kör lowtech och tillämpar metoden att endast ersätta avdunstat vatten så byggs det inte upp en för hög koncentration av vissa ämnen...? (en teori jag inte får ihop)

ribby_girl
2006-06-06, 14:41
Kan inte ha täckglas, först och främst har jag ett par växter som växer upp ovanför akvariet vatten yta och sen har ett par babmuskott som i och för sig kunde kortas av, men har en sån här lucka till akvariet men när jag har den stängd så blir de sån konsident erller vad 17 de heter, så nr jag öppnar luckan blir det vatten precis överallt och sen är jag rädd att de ska gå ner vatten i kontakterna.

Raven
2006-06-06, 17:14
menar du att om man kör lowtech och tillämpar metoden att endast ersätta avdunstat vatten så byggs det inte upp en för hög koncentration av vissa ämnen...? (en teori jag inte får ihop)

är definitivt på tiden att du tar och läser på om lowtech och vattenbyten i stort för detta är andra inlägget i denna tråden du skriver där du visar att du helt missat vad bl.a lowtech är för nåt och hur vattenbyten i stort fungerar och hur fiskarna påverkas av dom.

men för att ta det kort, har man tillräckligt med växter tar dom upp ämnen så alla ämnen håller sje på rimlig nivå och det är en metod som funkar bra.
hur kan man annars köra ett akvarium utan några vattenbyten i 15år till exempel och ha friska välmående fiskar.

sen kanske du skulle ta och börja läsa vad det faktiskt står i dom inlägg som görs för ditt första inlägg i denna tråden vittnar om att du inte gör det.

Kramfors
2006-06-06, 18:23
Lowtech kallar ägaren det när h*n är för slö för att byta vatten.
Viss går det att fylla på det vatten som dustat om det är lite fiskar och växter som växer, men hur länge innan fisken blir sjuk och dör eller i värsta fall överlever under misserabla förhållanden.

Jag tror inte det är så många här på Zoopet som duger till att ha ett lowtech akvarium.

Raven
2006-06-06, 18:28
Lowtech kallar ägaren det när h*n är för slö för att byta vatten.

skitsnack

Kramfors
2006-06-06, 19:51
skitsnack
Trots allt om lowtech så är det vattenvärdena som avgör om det behövs ett delvattenbyte.
Även buffrande med bikarbonat slipper man genom att byta en del av vattnet.
Jag tror du påstår att du "kör" lowtech för att du tror att det är lowtech akvarium du har bara för du byter lite vatten.