handdator

Visa fullständig version : Vilken växt orsakade isen på nordpolen?

erikthur
2006-06-01, 21:42
Har ni läst detta än:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/5034026.stm
Det sipprar nog ner till svenska medier inom en vecka...
Eller kanske inte eftersom det inte är riktigt miljöpolitiskt korrekt.
Hur som helst paper 2 tyder på att Azolla faktiskt orsakade isen på nordpolen.
Och alla "sanna" miljöprofetior, som vi nästan dagligen översköljs med från media, måste räknas om eftersom de inte stämmer om man nu räknar baklänges. Ytterligare ett argument för skepsis angående global warming.
Läs gärna Michael Crichton's "State of Fear".

PS just nu pågår ett miljöpropagandiskt reportage om Svalbard på SVT 1 DS.

Azur
2006-06-01, 22:04
Michael Creightons 'State of Fear' är bland det dummaste man kan läsa. Snäppet upp från Intelligent Design.

Men - Azollan orsakade inte någon nerkylning. Den växte i en subtropisk sötvattenssjö och försvann för att den den fylldes med saltvatten, ungefär samma som hänt östersjön ett par gånger de senaste 10000 åren. Det blev inte heller kallt, och det var inte kallt innan - hela jorden, inklusive polartrakterna, var konstant betydligt varmare än den är nu från Trias till för cirka 3 miljoner år sedan, när klimatet blev drastiskt kallare. Den period vi befinner oss i nu, Kvartär, är bland de kallaste sedan Prekambrium (600 miljoner år sedan).

erikthur
2006-06-01, 22:29
Michael Creightons 'State of Fear' är bland det dummaste man kan läsa. Snäppet upp från Intelligent Design.
Själv är jag imponerad över till exempel temperaturkurvorna från Albany och New York som bland många andra fakta som finns i boken. Men det är ju klart att det är många i forskarvärlden som livnär sej på att publicera domedagsprofetior för att få nya forskningsanslag. "Förr sökte jag sanningen - nu söker jag pengar" (Citat från från radioprogrammet Kalibers enkät till svenska forskarvärlden).

Parallellerna Crichton gör mellan rasbiologin och global warming är tankvärda.
Inte minst sedan Al Gore nu gör gör sin andra karriär på basen av miljöprofetior.
Jag har faktiskt aldrig sett så många datasimulationer upphöjts till dagens sanning som just global warming - State of fear (enligt definitionen på sid 540) borde väl ge åtminstone en eftertanke.