Visa fullständig version : Varför kläcks inte artemian?
Nils Holmström
2006-05-30, 17:37
Jag har följt intruktionerna på zoopet (under gör det själv-avdelningen) men efter ett dygn syns inga tecken på liv i kläckninsburken. Vad kan jag ha gjort fel, och kan det löna sig att investera i en artemiaklävkare från affären?
Birgitta W
2006-05-30, 18:10
Jag har följt intruktionerna på zoopet (under gör det själv-avdelningen) men efter ett dygn syns inga tecken på liv i kläckninsburken. Vad kan jag ha gjort fel, och kan det löna sig att investera i en artemiaklävkare från affären?
Verkar konstigt... Har du satt en lampa i den tomma avdelningen? Jag brukar täcka över delen där äggen är, med ett plastlock el.dyl för att det ska bli större kontrast mot där man sätter lampan. Vet inte om det behövs.
Ibland kan det behövs längre tid än ett dygn, uppåt 48 timmar.
Jag har en artemiakläckare, typ rund svart burk, men tycker inte kläckningen blir bättre där. Men lättare att ta upp räkorna eftersom dom dras till silen.
Nils Holmström
2006-05-30, 18:42
probelmet är att en del ägg hamnat på "fel" sida, men det är inget som rör sig över huvud taget, så de har nog itne kläckts än. Men det är väl bara att vänta...
vad kostar en kläckare annars?
erikthur
2006-05-30, 18:45
Aha -Azurs metod :)
Om det inte är varmt så kan det ta längre tid.
Om äggen inte är bra så kanske de inte kläcks alls.
Då får man investera i ägg av bättre kvalitet.
Nils Holmström
2006-05-30, 18:48
Har inte kollat så noga, men de står i solen under fönstret och det känns riktigt varmt...
Nils Holmström
2006-05-30, 18:49
var kan amn annrs ställa dem, på elementet? på akvarielampan?
Det kan ju vara lite drag från fönstret som kyler ned. Jag sätter alltid min odling på nån av våra lysrörsramper och där är det alltid varmt. Som Erik säger så är det antingen inte tillräckligt varmt och då tar det lite längre tid, kanske 48 timmar istället, eller också så har du fått dåliga artemiaägg.
Birgitta W
2006-05-30, 20:29
Jag sätter alltid min odling på nån av våra lysrörsramper och där är det alltid varmt.
Jag har hört det förut, att man kan sätta odlingen på lysrörsrampen... Men där är det väl väldigt ojämn värme? Väldigt varmt på dan och kallare på natten. Men det kanske inte gör något?
Idén verkar ju bra annars...
Lucas_magi
2006-05-30, 21:17
jag har precis samma problem. Jag har 22 grader i mitt är det för kallt eller? som sagt innan var ska man ställa dom? Rampen är ju inte på hela dygnet så jag vet inte om det funkar?
Idanajad
2006-05-30, 22:03
Jag hänger en spot över min artemiaglassburk. Lampan är tänd dygnet runt och håller vattnet lagom varmt (man får prova lite vilken höjd som ger bra temp).
kan va dåliga ägg
som ska ligga Svinkalt o mörkt o i en tät burk
gärna i frysen
Birgitta W
2006-05-31, 11:11
kan va dåliga ägg
som ska ligga Svinkalt o mörkt o i en tät burk
gärna i frysen
Jag har inte mina ägg svinkallt... Men i en tät ogenomskinlig burk. Och artemian kläcks bra, men jag har märkt att det är skillnad på ägg och ägg när man köper.
erikthur
2006-05-31, 11:44
När man köper in en burk artemia på t ex 1 liter lagras den bäst i en tät förpackning i frysen eller möjligen i kylen. Från den förpackningen tar man sedan en lagom mängd för någon eller några månaders förbrukning (t ex 1-2 msk) som kan förvaras i rumstemperatur i en tät förpackning. Från den tar man för kläckning. Man bör inte ta ägg direkt från frysen till kläckning men visst går det från kylen. Det bästa vore nog att ha den lilla förpackningen i kylen faktiskt.
:)
Jag som inte behöver så mycket artemia åt gången kläcker på små théfat på diskbänken utan extra värme. Då täcker jag faten med en svart plastskiva så att det bara kommer in lite ljus i ena kanten.
Jag får väldigt bra kläckning, använder SilverStar-artemia från PWSS. Men det tar ett par dygn innan kläckningen kommer igång pga ingen extra värme.
Förut har jag ställt faten på sidan av lysramparna, men tycker det blir för varmt och vattnet dunstar för fort.
Det jag sett som funkar bäst är att ställa en skrivbordslampa på lagom höjd över och ha tänd hela tiden. Då blir kläckningen ca ett dygn, av samma förpackning ägg.
Man kan också göra en kläckare av en pet-flaska, kapa botten, häng upp och ner, led in luft underifrån (genom korken) som du reglerar "hastigeheten" på och fyll på vatten och salt. Med svag genomluftning(en liten bubbla per sekund ungefär) och cirka 20 graders värme borde de kläckas efter lite mer än ett dygn. När du skall mata stänger du av genomluftningen tillfälligt, äggskalen flyter upp till ytan och artemian kan sugas upp från botten. Annars låter det mest som om du fått tag i dåliga ägg. Annars kan ju micromask vara ett alternativ. Billigare och mer lättodlat, eller hur Sonja?
Birgitta W
2006-06-03, 08:57
Har det kläckts någon artemia än, Nils?
Annars har du helt säkert fått tag på dåliga ägg...
ja kläcker mina i en glassbox som står i köket
använder 1 1/4 matsked Salt per liter vatten
tempraturen ligger på ca 22grader och har god kläckning
tar ca 32h innan dom kläcks ..
Samt ja suger upp dom kläckta med en vanlig akvarieluftslang filtrerar o häller tillbaka vattnet .... låter de kläcka lite mer osv .....
brukar återanvända mitt vatten 1ggn innan jag blandar en ny lösning.
Om du ska göra som jag så tänk på att hälla tillbaka vattnet sakta så du inte virvlar runt äggskalen samt okläckt
rödtoppen
2006-06-11, 16:52
Hejsan, jag köpte en kläckare från en kille som annonserar på Blocket.Tror han tar 50 kr för dem(han sålde flera st) Du kan få hans nr av mig.
erikthur
2006-06-11, 19:35
Hejsan, jag köpte en kläckare från en kille som annonserar på Blocket.Tror han tar 50 kr för dem(han sålde flera st) Du kan få hans nr av mig.
Do it yourself.
50 kr - get out of here...
:D
rödtoppen
2006-06-13, 08:52
Man slipper problemen med skalen, om man köper en rund kläckare (det kan det kanske vara värt)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.