Visa fullständig version : Scalare
mrkjellman
2006-05-25, 13:17
Hur vet man vad det är för kön, har två st, ena är större än sen andra....Har det nån betydelse?
är svårt att könsbestämma scalarer men under leken kan man se på genitalierna så att säga vad det är för kön. honans är rundare än hannens.
honorna brukar oxå vara litet mindre ja.
Honorna är mindre, det stämmer :) Du kan testa övermata dem lite (Obs! inte FÖR mycket!). Mata dem så att de blir lite runda, då brukar man kunna se genitalierna, honans är mycket trubbigare än hanens, som ser ut att vara längre och spetsigare :) När fiskarna bli äldre kan man nästan se genitalierna hela tiden :)
Och så får du ge dig till tåls lite. Är det en hane och hona borde du få lek på dem nån gång tycker jag om du ger dem rätt förutsättningar :)
mrkjellman
2006-05-26, 22:56
Dom har lagt rom nu på en svärdplanta jag köpte idag:P Hur ska man göra med rommen för att det ska bli fiskar nu då??
mrkjellman
2006-05-27, 18:52
hur ska ja sköta de nu på bästa sätt för att dom ska växa till sig till fiskar???
Låt dom sköta det själva,brukar kunna ta några ggr innan dom fixar det.
mrkjellman
2006-05-27, 20:34
Ok...idag såg ja att äggen har bytt färg o bliviti lite mer vitare...vet ej va det tyder på...
Om dom är vita så är dom förmodligen ej befruktade lr har möglat,det brukar dom ta bort själva..Det är första kullen va?
mrkjellman
2006-05-27, 20:49
Ja det är det säkert..Jag vet faktiskt inte...Har fått fiskarna...Men tror inte de...Så fort ja köpte 2 svärdplantor la dom rom på dom....
Oki men bara o vänta och se fixar dom det inte den här gången så kanske dom gör det nästa.Dom kan lägga varrannan vecka om dom inte får upp nå yngel.
mrkjellman
2006-05-28, 14:29
blev inga denna gången..Idag är alla borta verkar de som
Om du vill se hur man "ska" göra så sök på typ Scalare odling på forumet så får du upp massa info..
mrkjellman
2006-06-06, 12:24
Nu har dom lagt rom en gång till, men det blev ej något nu heller..
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.