handdator

Visa fullständig version : mata fiskar med skinka och leverpastej, är det farligt?

pimo
2006-05-23, 20:30
Har testat att ge mina tigerbarber en liten skinkbit och en liten bit leverpastej, båda två verkade dom älska.
Kan det vara farligt att ge fiskarna sånt ibland?

erikthur
2006-05-23, 20:41
Jag vet att man matade med detta förr i tiden.
På 1960-talet såg jag på hur glödbandstetror festade på leverpastej.
Jag tror inte det är farligt att ge det ibland.
Men mata hellre med till exempel smulad räka eller annat mer naturligt vattenfoder. Hellre räkor, fisk eller musslor än skinka eller leverpastej enligt min mening i alla fall.
:)

Eurydike
2006-05-23, 21:15
Det är ju inte så bra mat för oss människor ens så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara det för fiskar. Ofta har väl djur svårt för rökt mat (skinka) och leverpastej innehåller väl en hel del annat än bara lever, om ens det nu skulle vara bra. Vill du ge det så ge lite mycket sällan och se det bara som "godis" för fiskarna. Det är mitt råd :-)

Kjell Fohrman
2006-05-23, 22:02
Dessutom innehåller det ju en massa konserveringsmedel som kan lösa sig i vattnet - jag har svårt att förstå varför man skulle använda något sådant.

Fiskar behöver inte godis lika lite som vi människor.

erikthur
2006-05-23, 22:11
Fiskar behöver inte godis lika lite som vi människor.
Men tänk dej ett helt liv utan godis...
;)

Birgitta W
2006-05-23, 22:17
;)

När jag vill ge mina fiskar "godis" så kläcker jag artemia till dom! DET är uppskattat av både små och stora fiskar, och motion får dom!!! :p
Hoppas att jag kan få tag i någon sorts levandefoder till dom nu under den varma årstiden. Har frågat runt i affärer men dom har inget än och tyvärr klarar jag inte av att själv ge mig ut i markerna nu förtiden...

Kjell Fohrman
2006-05-23, 22:25
;)
Varför lära fiskarna våra olater[B)]

Birgitta Ws förslag är däremot riktig bra - det är riktigt fiskgodis det:D

erikthur
2006-05-23, 22:29
Själv matar jag just nu med metmask, bananflugor, grindalsmask, moina och mikromask och allt i levande form.
Har dessutom vinägermikro i beredskap för yngel modum petit.
Räksmulet om det inte räcker till men också för att ge lite omväxling faktiskt.
Om det inte räcker till kläcker jag dessutom lite artemia.
:)

plorozen
2006-05-23, 22:43
det har hävdats att de flesta fiskar inte klarar av att bryta ned däggdjursfett ordentligt, och att detta kommer att lagras i levern på dem.

Glajdarn
2006-05-25, 00:55
Det är ju inte så bra mat för oss människor ens så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara det för fiskar.

Leverpastej innehåller ju en del fett - men skinka är inte dålig mat. På sin höjd kan man kritisera saltmängden, men å andra sidan lär senare studier visa att det krävs bra mycket salt innan det blir skadligt...

andreassofus
2006-05-25, 01:28
är räkor bra föda för fiskarna? kanske man skulle mata sina discusar med de en gång om dagen???

Raven
2006-05-25, 01:32
räkmix är ju populärt till diskus så räkor borde funka men hur det är näringsmässigt är en annan sak.

andreassofus
2006-05-25, 01:34
deet va mest de ja undrade om de innehåller nån näring alls.. de måste ju va "köttigt" o mättande i alla fall , fast dom har väl ingen mättnadskänsla kom ja på

åheim
2006-05-25, 01:54
MUSSLOR är ett riktigt bra käk (om inte det bästa)

andreassofus
2006-05-25, 02:18
är inte musslor väldigt fett?

tummen
2006-05-31, 12:17
JAG röstar för "naturligt godis"- alltså allt du kan hitta i diken, gölar i skogen och liknande, DOCK inte nära vägar o dyl. Det är deras naturliga foder, så varför inte hålla sig till det. Hackad daggmask är bra för lite större fisk.
Ät skinkan och leverpastejen själv....