handdator

Visa fullständig version : malaysiska sandsnäckor

MantaC0re
2006-05-22, 13:54
Var får man tag i dessa snäckor??? skulle haft såna i mitt malawi kar så det blir lite rörelse i sanden..
Om nån har såna och vill bli av med dom skicka ett PM.
Eller vet vart man kan få tag i dessa!!

Mvh Mattias

MantaC0re
2006-05-22, 21:06
Ingen som vet???:confused:

Lenmar
2006-05-22, 21:11
Jag har fått mina med växter jag köpt och de är riktigt duktiga på att föröka sig.... Nästan FÖR duktiga...:( Sabbar inga växter utan luckrar bara upp sanden så egentligen kan de få va kvar....

mmm
2006-05-23, 08:14
Mina ÄR för duktiga. ;):( De har blivit alldeles för många sen jag köpte diskus. Som tur är så går det lätt att gallra bort en del...

Azur
2006-05-23, 08:55
Jag fick tag i min första genom att jag såg en i en zooaffär, och frågade om jag kunde få köpa den. Personalen gav den till mig, och man såg på minen att de tyckte jag var knäpp som ville ha sån ohyra... :D

Jag har väl ett par tusen i mitt akvarium nu (de är partenogenetiska, dvs det räcker med en för att den skall kunna föröka sig) och det har både för och nackdelar. Fördelen är att sanden alltid är ren och vit pga att den rörs om, nackdelen är att det kan se läbbigt ut, och att sjunkande pellets äts upp av snäckorna istället för mina fiskar.

mats m
2006-05-23, 09:37
Hej.
Enligt min erfarenhet är dom det bästa man kan ha i ett akvarium till att hålla rent,rör ej växter men tar allt överblivet foder.
MVH Mats

mmm
2006-05-23, 09:46
Ett par tusen!!! Det låter läskigt... :D

Finns det inga risker med att snäckorna blir för många? När de dör kommer väl snäckskalen att ligga kvar i sanden och de bryts väl inte ner så lätt?? Eller äts skalen också upp?

Annars borde det inte vara några problem att (som Azur) få med sig några såna hem ifall zooaffären råkar ha såna i något kar...

MantaC0re
2006-05-23, 10:33
Stöön! Själv har man inte fått varken sandsnäckor eller posthornssnäckor med växterna.:(
Dom hade varit perfekta i mitt malawi kar, har ganska bra med sand som skulle behövas röras om lite.

Mvh Mattias

Birgitta W
2006-05-23, 10:45
Hur ser dom ut? Jag har i alla fall två sorters snäckor i mina kar. En som ser ut som en "vanlig" snäcka (heter väl posthornssnäcka?) Och en liten platt sak som ser ut som en kanelbulle!
Ingen av dom verkar hålla till så mycket i sanden...

mmm
2006-05-23, 10:47
Kanelbullen är nog posthornssnäckor, det andra vet jag inte...

mmm
2006-05-23, 14:15
Stöön! Själv har man inte fått varken sandsnäckor eller posthornssnäckor med växterna.:(
Är du säker? :)
När jag upptäckte mina första snäckor (posthorn) så hade jag inte köpt någon ny växt eller inredning på säkert ett år, ändå dök de plötsligt upp. Dessutom så kommer växterna i det akvariet från ett annat akvarie där jag aldrig sett några posthorn... Förstår fortfarande inte hur det gått till, men det är möjligt att jag hade någon fisk som höll efter dem innan. Egentligen samma med sandsnäckorna, vet inte var jag fått dem ifrån...

Jag har läst någonstans att om man har sandsnäckor så brukar man inte ha några andra snäckor (t.ex. posthornssnäckor). Vet inte ifall det stämmer...

Raven
2006-05-23, 14:42
Dom hade varit perfekta i mitt malawi kar, har ganska bra med sand som skulle behövas röras om lite.

kanske kan be nån som har att skicka några med brev ?
lite fuktat papper så dom inte torkar ut så bör dom överleva.
problemet kan dock bli syre men finnns ju plastpåsar som "andas" och ett papperskuvert är ju inte helt tätt så kan gå.
och nu är ju inte så kallt nattetid heller.

MantaC0re
2006-05-23, 16:34
mmm: Ja får hoppas att det kommer något, helst sandsnäckor det enda jag har är Ampularia som jag har köpt.

kanske kan be nån som har att skicka några med brev ?
lite fuktat papper så dom inte torkar ut så bör dom överleva.
problemet kan dock bli syre men finnns ju plastpåsar som "andas" och ett papperskuvert är ju inte helt tätt så kan gå.
och nu är ju inte så kallt nattetid heller.

Ja är det någon som vill bli av med ett par st så skicka gärna ett PM.

Mvh Mattias

Raven
2006-05-23, 20:15
annars kanske nåm zooaffär i närheten har.

Sonja
2006-05-24, 04:00
Hur ser dom ut? Jag har i alla fall två sorters snäckor i mina kar. En som ser ut som en "vanlig" snäcka (heter väl posthornssnäcka?) Och en liten platt sak som ser ut som en kanelbulle!
Ingen av dom verkar hålla till så mycket i sanden...
Dom är väldigt avlånga, brungråa och med riktigt hårt skal. Dom kan bli rätt stora också, jag har sett såna som varit ca 15 mm långa i huset.
I en akvariebutik i Sthlm, Akvarielagret, Har dom svarta sandsnäckor. Dom är riktigt snygga, fast kanske syns dom lite för bra mot sanden.

mmm
2006-05-24, 08:16
Dom är väldigt avlånga, brungråa och med riktigt hårt skal. Dom kan bli rätt stora också, jag har sett såna som varit ca 15 mm långa i huset.
Här finns lite bilder på sandsnäckor http://aqualandpetsplus.com/Bug,%20Snails,%20Malaysian%20Trumpet.htm
De kan bli ungefär 3 cm, men mina stora lika nog också på runt 1½ cm.

Birgitta W
2006-05-24, 09:16
Tack för svaren och en väldigt intressant länk! Verkar bara vara positivt att ha såna snäckor!

Tror inte jag har några. Men tydligen kan man inte veta säkert...
Jag har bara dom som ser ut som "vanliga" snäckor och "kanelsnurrorna", vad dom nu heter...

mmm
2006-05-24, 09:36
Som jag skrev så är kanelsnurrorna=posthornssnäckor. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ramshorn_snail
Hur en "vanlig" ser ut vet jag inte... ;)

Birgitta W
2006-05-24, 10:20
Som jag skrev så är kanelsnurrorna=posthornssnäckor. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ramshorn_snail
Hur en "vanlig" ser ut vet jag inte... ;)

Hmmm, den ser ut som den jag kallar en "vanlig" snäcka... Blir dom 1/2 - 1 cm?

"Kanelsnurrorna" är platta och verkar bara bli 3-4 mm...

SeanChai
2006-05-24, 10:31
nu kan jag inget om snäckor / sniglar för turen har gjort att jag slipper dom men kan det inte vara typ ägg / yngel (det heter väl inte yngel till snäckor men har ingen aning om vad de tkan heta)?

// SeanChai

Azur
2006-05-24, 11:02
De som bara blir 3-4 mm är planorbider, ett slags dvärgsnäckor, medan 'äkta' posthornssnäcka blir större.
Här är en bild på en planorbid som sitter på en dammsnäcka:
http://mikes-machine.mine.nu/specimens/Planorbid_on_Lymnaea_DSCN5484.jpg

Posthornssnäcka är större, men ser annars ungefär samma ut.

Sen finns det "kolombiansk posthornssnäcka", som blir MYCKET större. Det är egentligen en platt äppelsnäcka, och till skillnad från snäckorna ovan så äter den växter (och andra snäckor, och fiskrom, och sjuka fiskar...). Den ser ut så här:
http://www.applesnail.net/content/species/marisa_cornuarietis.htm

mmm
2006-05-24, 11:30
Ok, intressant. Då är det kanske planorbider jag haft, och inte posthornsnäckor som jag tidigare fått veta... :) Mina har inte blivit mer än max ½ cm, så det kan stämma. Men de liknar posthornssnäckorna väldigt mycket i alla fall.

Birgitta W
2006-05-24, 11:39
Ja, jag tror också det är planorbider jag har i ett av karen, i det andra är det posthornssnäckor, som blir större.
Planorbiderna ser ut som kanelbullar, tycker jag. Väldigt platta medan posthornssnäckorna är rundare och större.

aggehunk
2007-12-07, 08:35
Aha nice jag har de båda snäckorna.

posthornssnäckor och malaysiska sandsnäckor . Gratis till mig : )

bara det att malaysiska sandsnäckorna minskar i antalet inte lika många nu som för 3 veckor sedan, undra varför?
Någon som vet Azur kanske : ) ?

Eurydike
2007-12-07, 08:43
Ett lätt sätt att se skillnad på kanelbulle snäckorna och posthornen förutom storlek och färg är att kanelbullesnäckans hus ligger medan posthonens är upprätt.

De malaysiska sandsnäckorna kan mycket riktigt bli uppåt 3 cm. Har en och annan så stor själv. Men det är inte så ofta de stora är framme och syns. Vet inte o de blir mer nattaktiva med åldern kanske.

sting
2007-12-07, 08:49
om man nu skulle vilja ha sådana själv och tänkte titta i en djur affär ska man titta på botten i gruset då eller?

Eurydike
2007-12-07, 08:59
De är väl egentligen nattaktiva. Så de flesta ligger väl nere i gruset/sanden för att sen komma upp och äta på natten. Hos mig är det dock alltid några framme. Men då har jag förstås några stycken ;)

Men det är ju i gruset du ser dem om du ser dem, kanske att du kan se att det rör sig i gruset bara.

Vet inte hur de klarar kyla. Om det går att skicka dem den här årstiden. Annars kunde du fått några av mig. Jag har väldigt gott om dem, och fler blir de hela tiden.

Radioaktiva Räkor
2007-12-07, 09:05
Gräv lite i sanden, du kommer garanterat hitta några om det finns :)

Själv har jag två "varianter" en som blir helt elfenbensvit och en som varierar mellan svart/grå/beige. Den senare är mer dagaktiv än den elfenbensvita. Kan ju dock vara så iochmed att dom bor i olika kar, vad vet jag :)

//C

Eurydike
2007-12-07, 09:08
Själv har jag två "varianter" en som blir helt elfenbensvit och en som varierar mellan svart/grå/beige. Den senare är mer dagaktiv än den elfenbensvita. Kan ju dock vara så iochmed att dom bor i olika kar, vad vet jag :)
//C
Och det är samma sort?? Har aldrig set dem i elfenbensvitt. Låter snyggare än den "vanliga" färgen. Var har du fått tag på dem?
Eller har de bara blivit så.
Jag har fått några svarta från mina. De vara alla...eh ja beiga typ från början :D

Radioaktiva Räkor
2007-12-07, 09:18
Asså, dom ser likadana ut typ. Är nog garanterat samma art. Dom vita fick jag från Stockholms Zoo Varuhus i Kurvan. Dom svart/grå/beiga är från Akvariekällar'n i Vasastan.

Dom svarta är svarta från början sen tappar en del färg har jag märkt.

//C

Eurydike
2007-12-07, 09:26
Häftigt. Vill också ha vita :(
Det är ju lite tråkig färg på dem annars, i jämföresle med posthorn och äpplesnäckor. När de blir många och är framme kunde de ju lika gärna vara snygga också, tycker man ;)

sting
2007-12-07, 09:42
hmm? en på zoonen sa att det gick att skicka nu men att man måste ta in dom relativt snabbt om man har en vanlig brevlåda.. dom funkar bra med räkor va? och svart grus(inte vasst..) och om dom blir för många kan man typ lägga ner ett sallads blad så kruper dom upp på det eller?(fast då kanske räkorna käkar upp salladen..
/sting

Azur
2007-12-07, 09:47
Det finns en räcka olika stammar av malajsisk sandsnäcka, som skiljer sig i bl.a. storlek och skalform. Jag har två stammar, en som max blir cirka 2 cm och är ljusgrönbrun med mörka detaljer (http://www.akwafoto.pl/nieryby/slimaki/swiderek2.jpg), och en som blir cirka 4 cm och är helt mörkbrun (hittar ingen bild av just den men den ser ut ungefär så här: http://webup.univ-perp.fr/ephe/images/pointi2.jpg ). Jag har inte sett någon stam som saknar eller tenderar att bli av med periostracum (det bruna proteinhöljet som ligger utanpå det benvita kalkskalet), men det kan säkert finnas.

Eurydike
2007-12-07, 09:51
Sån färg har jag som Azur länkar till där och några svarta...eller det är nog mer är mörkt mörkt brun om man tittar noga. Men mina var alla i grundfärgen först.

Såna här lägger väl inte ägg på växter och så, så de kan man väl inte råka få med?
Har för mig jag läst någonstans att de föder levande ungar...men om det är sant vet jag inte. Ser aldrig var ungarna kommer ifrån, bara att det dyker upp pyttesmå ibland.

Vet du Azur?

Förresten. Jag ser ju nu att du skriver att det är olika storlekar.... Undrar om inte alla de där jättestora jag sett hos mig på ca 3 cm är mörka, nu när jag tänker efter.... Hur kan jag ha fått in en ny sort?

sting
2007-12-07, 10:04
jag har också läst att dom föder levande ungar! tom. att dom var uppe på gruset när dom gjorde det..
/sting

Azur
2007-12-07, 10:27
Såna här lägger väl inte ägg på växter och så, så de kan man väl inte råka få med?Nix, de är levandefödare.

Förresten. Jag ser ju nu att du skriver att det är olika storlekar.... Undrar om inte alla de där jättestora jag sett hos mig på ca 3 cm är mörka, nu när jag tänker efter.... Hur kan jag ha fått in en ny sort?De verkar mestadels spridas via småttar som sitter på växter.

Stammarna kan f.ö. hybridisera. M. tuberculata är visserligen partenogenetisk, men hanar uppträder då och då, och då får man könlig förökning.

Eurydike
2007-12-07, 11:09
Nix, de är levandefödare.
De verkar mestadels spridas via småttar som sitter på växter.

Stammarna kan f.ö. hybridisera. M. tuberculata är visserligen partenogenetisk, men hanar uppträder då och då, och då får man könlig förökning.
Vad är småttar??

maria_
2007-12-07, 13:58
Jag har läst någonstans att om man har sandsnäckor så brukar man inte ha några andra snäckor (t.ex. posthornssnäckor). Vet inte ifall det stämmer...

Har jag också läst. Då blev jag inte glad, för jag hade nyss köpt posthornssnäckor. Men så blev det inte. Har tre miljoner av både sandsnäckorna och posthornen. De äter väl säkert snäckrom om de kommer över den, men sen så håller de ju nästan alltid till i sanden, och posthornen lägger inte sina ägg där.

Azur
2007-12-07, 15:29
Vad är småttar??Små exemplar. Yngel, larver.

Eurydike
2007-12-07, 15:50
Små exemplar. Yngel, larver.
Ha ha ha. Jasså så enkelt. Hade inte hört just det uttrycket innan. Funderade på vad just det skulle vara på växten där de skulle sitta...:D

Azur
2007-12-07, 17:30
Har jag också läst. Då blev jag inte glad, för jag hade nyss köpt posthornssnäckor. Men så blev det inte. Har tre miljoner av både sandsnäckorna och posthornen.Min erfarenhet är att malajerna utrotar t.ex. Physa, genom att hela tiden äta upp deras ägg, så populations-storleken av Physa sjunker stadig eftersom det inte blir några nya.
Det verkar som om det funkar likadant med dammsnäckor (Lymnaea/Radix), i alla fall har jag aldrig fått förökning på dem i kar där det finns malajsiska sandsnäckor. De enda "ogräs-snäckor" som verkar kunna föröka sig i de kar där jag har sandsnäckor är små genomskinliga skålsnäckor (?Acroloxus?).

Posthorn har jag inte haft på väldigt länge, så jag vet inte ifall de i längden kan förekomma tillsammans med sandsnäckor.

maria_
2007-12-07, 21:36
Min erfarenhet är att malajerna utrotar t.ex. Physa, genom att hela tiden äta upp deras ägg, så populations-storleken av Physa sjunker stadig eftersom det inte blir några nya.
Det verkar som om det funkar likadant med dammsnäckor (Lymnaea/Radix), i alla fall har jag aldrig fått förökning på dem i kar där det finns malajsiska sandsnäckor. De enda "ogräs-snäckor" som verkar kunna föröka sig i de kar där jag har sandsnäckor är små genomskinliga skålsnäckor (?Acroloxus?).

Posthorn har jag inte haft på väldigt länge, så jag vet inte ifall de i längden kan förekomma tillsammans med sandsnäckor.

Jag som har en massa små ohyresnäckor också.. Jag kanske matar för mycket. :p

axeisi
2007-12-07, 23:20
hejsan.. har funderat lite på att skaffa snäckor till mitt malawi kar. men snäckorna är vell i sanden på dagarna och malawi gräver ju en hel del? gräver inte de fram sniglarna då? och är alla sniglar som ser ut som http://aqualandpetsplus.com/Bug,%20Snails,%20Malaysian%20Trumpet.htm malaysiska sandsnäckor eller hur ser man skillnad?

fairing
2008-05-03, 21:35
har physa och malaysiska om någon e intresserad.pma

Salta Katten
2008-05-04, 16:36
Trivs malaysiska sandsnäckor bara i sand eller gillar de engelsk sjösten (av mindre variant) också? Funderar på att skaffa några och ha hos min sköldpadda, men då gäller det att de har vett att hålla sig nergrävda, annars blir de inte långvariga.

Släppte ner några physor på ca 3 mm, och de blev upptäckta och uppätna så fort de tog sig upp på glas och stenar! Försöker odla sådana och ha som levandefoder, hur gör man för att få physorna att föröka sig som attan och bli stora snabbt? (Kanske inte är det man brukar vilja åstadkomma :D)

Radioaktiva Räkor
2008-05-04, 17:09
Dom gräver fint i 3-5mm sten.

//C

CizziB
2008-05-05, 19:58
Nån som vet om det går att se könsskillnader på sandsnäckor?

Otto the Otocinclus
2009-12-09, 18:00
Jag har några miljoner (okej, kanske inte miljoner men i alla fall flera hundra) i min lilla burk så det ser lite läskigt ut när hela botten rör sig. Om dom är bra eller inte vet jag inte.

Grottbert
2009-12-18, 12:17
Jag tiggde till mig 2 st malayer igår i en butik. Släppte ner dom på kvällen och då kröp dom omkring. Idag ser jag båda skalen men ingen rör sig. Dom små locken är igensatta också. Jag lade dom på ett visst ställe i akvariet för att kunna observera om dom rör sig men dom har inte flyttat på sig på säkert 4 timmar.

Har dom dött?

Christin Persson
2010-08-20, 16:03
Jag har! Vad är skillnaden på de bägge sorterna?
Christin