Visa fullständig version : Kalsiumsverdier - begynner å bli fortvilet
desiredillusion
2006-05-21, 16:10
Nå begynner jeg å bli fortvilet. I 20 literen min klarer jeg ikke å opprettholde kalsiumsverdiene på et nivå eplesneilene mine trenger :( Alle verdier er bra, tilogmed ph'en er litt høy slik de gjerne vil ha det, men kalsiumen synker hele tiden. Jeg klarer å få det opp på et bra nivå, men etter toppen fire dager er det like lavt igjen :(
Er det noe slags apparat man for eksempel kan kjøpe som vil buffre bare kalsiumsverdiene? Som man kan ha koblet til akvariet på noen måte? Har for meg at jeg har lest det et sted, men jeg husker ikke, og klarer ikke finne igjen den nettsiden heller....
Håper noen har et svar, da jeg ikke aner hva mer jeg skal gjøre *desperat*
janne dansk
2006-05-21, 19:35
jag tror at det hjälpar, om du läggar nogon form av kalk, skolkrita vanlin koralgrus ell likn ,jag vet inte men värt et försök
mvh janne
desiredillusion
2006-05-21, 21:43
Hei, takk for svar!
Jeg har kjøpt en ganske stor kalksten for ca. en uke siden, og den høyde kalsiumverdiene, men når jeg målte dem igår kveld var de sunket igjen. Jeg har også eggeskall som jeg har knust i mixmaster og fyller på ca. 4-5 spiseskjeer annenhver dag.
Jeg har bestilt sandsten på to forskjellige dyrebutikker, men ingen av dem visste når de ville ta det inn... :(
Korallsten aner jeg ikke hvor jeg skal få tak i...
Jeg har også fått råd om å tilsette gips eller veisalt, men det er også flere som sier de har prøvd dette og tatt livet av alt de hadde i akvariet.. :(
Tror du at vanlig skolekritt vil kunne fungere? Skal jeg da bare legge det oppi akvariet og la det brytes ned, eller bør jeg knuse det først?
morphriz
2006-05-21, 22:12
Du kan köpa kalciumcarbonat, CaCO3, och ha i. Affärer som säljer saltvattensgrejer brukar ha det. Det är nog bra att läsa på för det är en ganska farlig kemikalie.
Sök på "kalkwasser" på internet så hittar du hur man gör i saltvattensakvarier.
Skolkrita är ingen bra idé, det är kalciumsulfat, inte kalciumkarbonat (kalksten).
Har du kalksten i akvariet och pH värdet är över 7, behöver du inte bekymra dig om dina äppelsnäckor - de mår bra. Skulle de behöva mer kalk än vad som finns i vattnet så tuggar de på kalkstenen. Kort sagt, strunta i att mäta kalcium.
desiredillusion
2006-05-21, 22:42
morphriz: Takk for svar. Skal søke litt rundt og se hva jeg finner. Kanskje et dumt spørsmål; men da dette er et ferskvannsakvarie, skal jeg likevel følge instruksjonene for hvordan man skal gjøre når man tilsetter det i saltvannsakvarie?
Azur: Jeg har ph på mellom 7.0 og 8.0. Grunnen til at jeg tror kalsiumverdiene er for lave er at de får slitasje (og tre stykker har fått små hull) innerst på virvelen på skallene sine. Tror du jeg kan kjøpe flere kalkstener, pluss kalsiumkarbonat (som morphriz nevner) og ha oppi tanken? Det er ingen fisker der, så det er kun eplesneilene å ta hensyn til. Takk for svar fra deg også.
Jeg trenger all hjelp jeg kan få.... :(
morphriz
2006-05-21, 23:33
Mängderna är ju helt annorlunda än i saltvatten. Dessutom ersätter vi ju inte avdunstning på samma sätt som i salt. Det du vill är att ha en generell hårdhet, GH, som passar dina innevånare. Jag har ampullarior och de trivs rätt bra i mitt gansa mjuka vatten bara pH inte är för lågt. Blanda kalkwasser och droppa i en liten mängd på ett bra ställe, typ intaget till fitler eller så, och mät när det cirkulerat ordentligt i systemet.
Efterssom du inte har många organismer som konsumerar Ca behöver du inte ha i mycket och behöver därför inte blanda kalkvattnet mättat. Kom ihåg att kalkvatten oxå höjer alkaliniteten, KH. Det finns andra Ca preparat men de går bara att använda i saltvatten, typ CaCL2. Har du växter och kör med CO2 med gödning typ PMDD kan du byta ut din N källa, vanligen KNO3, mot CaNO3.
Mina ampullarior har mått mycket bra i vatten starkt buffrat med bikarbonat, NaHCO3, som buffrar vattnet mot ett pH på 8.3. Om du får för högt pH med CaCO3 kan du faktiskt sänka det med NaHCO3. Men för sånt finlir behöver du läsa på en del.
edti: glömde en sak
Du har inte pH mellan 7 och 8 om du får skalerosion - det är nåt fel på ditt pH test.
Det är märkligt att du har pH under 7 (och det har du) om du har kalksten i akvariet. Kalksten reagerar visserligen långsamt, men borde ändå dra pp pH till 7.5 ganska snart. Tillsätter du nåt till akvariet? CO2 kanske?
I övrigt håller jag med morphriz. Häll i bikarbonat för att få upp pH till cirka 8, så totalstoppar garanterat allt vad skalerosion heter.
desiredillusion
2006-05-22, 02:23
Det er feil med måleren.. dobbelsjekket nå, den slo ikke ut på GH i det hele tatt... samtidig som den viste at ph var på mellom 8.5 og 9.0 :(
Har dere noen anbefalinger på bra system til å måle vannverdier med?
Hva jeg tilsetter:
-AquaSafe (fra TetraAqua) - på grunn av for mye klor i springvannet
-Biotopol (fra JBL)
-Algol (fra JBL)
-Ferrotabs (fra JBL) - gjødsel til plantene
-Akvariesalt (fra NORAQ) - mindre enn anbefalt dose
Grunnen til at jeg tilsetter alt dette i en tank hvor det ikke er fisk, er at planen er å la noen fisker flytte inn etterhvert.
Jeg skal få tak i noe bikarbonat imorgen og helle oppi.
Tusen takk for all hjelp!
morphriz
2006-05-22, 08:20
Har du i allt det?! Tja, det är säkert inte farligt möjligtvis med undantag för Algol. Algol är en algicid, dvs ett gift. Biotopol gör inget men det ska inte vara nödvändigt. AquaSafe är bra om du har mycket klor i vattnet eller andra föroreningar, jag brukar inte ha i dylikt efter att akvariet är etablerat. Efterssom du har ett så litet akvarium är det ju inga stora pengar det handlar om heller. Jag blev fodervärd åt ett akvarie som upprätthållts med medel i flera år. Jag fick aldrig balans i det utan gav upp och startade om det.
Jag har haft sniglar tillsammans med fiskyngel i 10L lådor och det funkade fint. Vuxna fiskar, möjligtvis med undantag för endlers guppy, hör inte hemma i så små akvarier. Det blir för litet för dem. Oavsett vilka innevånare du har eller har tänkt lägga till behöver få balans i akvariet innan du går vidare. Hur länge har du haft det?
desiredillusion
2006-05-22, 09:31
Dette lille akvariet har jeg hatt oppe og gåendes i noen måneder, bare, men filteret var allerede innkjørt, og vannet tok jeg fra en annen tank. Jeg har også en 120 liters tank, hvor jeg opprinnelig hadde tenkt å ha sneilene oppi. Samme dag som sneilene kom i posten ble det dessverre konstatert at ene fisken oppi der mulig hadde fisketuberkulose. Så det akvariet må stå i karantene i to til tre måneder. Og etter råd her inne på forumet, vil jeg ikke la sneilene komme oppi, ettersom det kanksje kan være en sjanse for at de blir sykdomsverter. Så valget besto i å la dem flytte inn i 20 literen, eller ta livet av dem.... så da ble det jo 20 literen...
AquaSafe må jeg bruke, fordi vi har veldig mye klor i springvannet (kan til tider kjenne klorlukten ved rennende vann). Algol har jeg oppi på grunn av at jeg hadde et stort algeproblem i et annet akvarie tidligere, og jeg ble da anbefalt å bruke det. Biotopol bruker jeg fordi... vel... jeg ble rådet til det en gang, også har jeg bare fortsatt å bruke det, fordi jeg har trodd det virket positivt...
Men kanskje jeg skal kutte ut alt unntatt AquaSafe? Jeg har trodd at det kunne bli ubalanse om jeg plutselig hadde sluttet med tilsetningene nå, men kanksje det ikke vil bli det? Jeg vil ikke trenge å starte om akvariet på nytt som du gjorde, jeg kan bare la være å tilsette vannskiftene?
Og nei, det er ikke store fiskene det er snakk om at skal oppi 20 literen, hvis det skal noen fisker oppi der. Det er snakk om yngler, men det vil ikke bli før sneilene kan flytte ut derfra, med andre ord tidligst i begynnelsen på august.
morphriz
2006-05-22, 11:37
Jag skulle nog lägga sniglarna i en kanna AquaSafe behandlat kranvatten och tvätta ren karet. Först med vatten och skrapor, sen med ren etanol som i sin tur tvättas bort med rikliga mängder varmt vatten. Sen kan sniglarna flytta in igen. Prova att bara använda kranvatten med AquaSafe. Mät KH och GH, dvs Ca, på kranvattnet. Sniglarna är väldigt tåliga djur på många sätt. De är känsligare än fiskar för tungmetaller, speciellt koppar. Så AquaSafe är nog en bra ide. De tål vattenvärdesförändringar mycket bättre än fiskar(inom rimliga gränser då).
Sniglarna gillar f.ö. alger så det är ingen fara. De äter tom cyano.
desiredillusion
2006-05-22, 13:05
Så jeg bør ta så drastiske tiltak? Er det for å få vannberedningsmidlene ut av vannet?
Takk for all hjelp
Det er feil med måleren.. dobbelsjekket nå, den slo ikke ut på GH i det hele tatt... samtidig som den viste at ph var på mellom 8.5 og 9.0 :( Kort sagt har vi ingen aning om vad ditt pH är, för det är mycket osannolikt att det verkligen är över 8.5 (om du inte tillsatt lut till akvariet).
Hva jeg tilsetter:
-AquaSafe (fra TetraAqua) - på grunn av for mye klor i springvannet
-Biotopol (fra JBL)
-Algol (fra JBL)
-Ferrotabs (fra JBL) - gjødsel til plantene
-Akvariesalt (fra NORAQ) - mindre enn anbefalt dose
Jösses!
OK, du behöver dra ner på tillsatserna!
1) Stryk Algol direkt.
2) Stryk akvariesaltet. Äppelsnäckor är mycket känsliga mot salt.
3) Biotopol och Aquasafe gör samma sak (avklorerar), så även om du har mycket klor i vattnet så behöver du inte tillsätta bägge. Jag trodde annars att Norge hade minst så bra kranvatten som sverige, och i så fall behöver du inte nån av dem.
4) Ferrotabs... Vet inget om det. Defdac eller nån får kommentera, men växtgödning över huvud taget finns det anledning att vara försiktig med när man har snäckor och räkor - de är känsliga för metallerna som ingår i gödningen.
Jeg skal få tak i noe bikarbonat imorgen og helle oppi.
Tusen takk for all hjelp!Även om lite bikarbonat aldrig skadar, så tror jag inte att lösningen på dina problem är att tillsätta ännu mer kemikalier.
Mitt tips: Sluta med alla tillsatser. Byt en 10 liters hink med kranvatten
i veckan. Mata snäckorna med pellets. Se till att det finns kalksten i akvariet.
Alla parametrar kommer automatiskt att ställa in sig bara fint för dina snäckor.
Om du vill, kolla med ditt vattenverk hur ert vatten är. Troligen är det mjukt eller medelmjukt med ett pH på cirka 8.5 och låga klorhalter när det kommer ur kranen - det är ganska standard nu mer - och har du kalksten i akvariet kommer pH snabbt att ställa in sig på 7.5, vilket är perfekt för dina snäckor.
desiredillusion
2006-05-22, 14:27
Alt kranvann her i Norge er dessverre ikke like bra som i Sverige. På endel steder (blant annet her jeg bor) er vannkvaliteten relativt dårlig. For å illustrere: hverken jeg eller min samboer drikker vann rett fra springen, fordi det rett og slett smaker fy. Min teori er at det kan grunne i at stedet jeg bor på er veldig gammelt, huset vårt er fra 1891. Om de ikke har gjort noe spesielt for å bedre rør etc de seneste årene, er det gjerne derfor vannet er så dårlig. Eventuelt at vi er langt unna vannverket, men jeg tror ikke det har så mye å si. Det er derfor jeg bruker alle disse vannberedningsmidlene. Jeg har målt vannkvaliteten på vannet som kommer rett ut av springen, det viste ph på ca. 7.0-7.5. Men nå lurer jeg jo på om det egentlig stemmer... Så jo, kanskje det ville være en idé å høre med vannverket hvordan vannet her egentlig er.
Tusen takk for hjelp Azur
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.