Visa fullständig version : Glömt att släcka akvariet..
Vad gör man om man råkar glömma att släcka akvariet en natt? ska man släcka det direkt när man upptäcker det i detta fall på morgonen eller ska man vänta till kväll? Påverkas fiskarna mycket?:confused:
VA.. nu kommer alla dina fiskar att dö!!!!!
hehe NEJ det är ingen fara! Kanske släcka lite under dagen... spelar nog inte så stor roll. oroa dig inte, bara du inte gör det till en vana ha tänt 24/7 så är det ingen fara. 10 timmar tänt om dagen har jag hört är bra.
mvh
Lena-Maria
Finns billiga timers man kan köpa så slipper man problemet med att släcka själv.
:)
Kjell Fohrman
2006-05-20, 15:57
Inga problem låt det bara fortsätta vara tänt som vanligt fram till kvällen.
Men som Tenkare skriver - en timer kostar bara några få tior och det skall man definitivt skaffa till sina akvarier.
Patrik Steen
2006-05-20, 16:32
För några år sedan åkte jag på semester då var det släckt hela tiden.När jag kom tillbaka var nästan alla fiskar mörkfläckande på fjällen dem flesta dog kan det ha med detta göra??
andreassofus
2006-05-20, 17:47
blir fiskar trötta precis som vi blir? om man har tänt hela tiden, kommer dom sova ändå då fast de e ljust?
Kjell Fohrman
2006-05-20, 18:58
blir fiskar trötta precis som vi blir? om man har tänt hela tiden, kommer dom sova ändå då fast de e ljust?
Svar ja - det blir väldigt stressade om de inte får sova precis som vi människor.
För några år sedan åkte jag på semester då var det släckt hela tiden.När jag kom tillbaka var nästan alla fiskar mörkfläckande på fjällen dem flesta dog kan det ha med detta göra??
Förutsatt att det inte alls kom in dagsljus (eller väldigt lite) kan det mycket väl vara så.
Patrik Steen
2006-05-20, 20:12
Tack för svaren
andreassofus
2006-05-21, 00:53
tack för de kjell :)
läste för ett tag sen om en som hade åkt bort och ljuset stog på i 5 dagar, timern strula och skalarerna var bleka och uppförde sej inte riktigt som dom skulle.
en släckt natt och allt va lugnt igen.
andreassofus
2006-05-21, 01:47
ja hade oxå blivit tokig om ja inte fick sova på 5 dygn ;)
om inte annat jävligt trött :rolleyes:
andreassofus
2006-05-21, 02:13
jeje ja de ska ja lova :D
eller RIKTIGT speedad efter all joltcola och kaffe haha
men just glömma ljuset på är nog inte så bra för växterna heller.
dom behöver ju också mörkerperiod.
kör digital timer själv och den e helt suverän, försvinner strömmen ett par timmar så håller den tiden med ett litet batteri
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.